Probă de Drum - Cupra Formentor
În ultimii ani, tot mai mulți cumpărători de mașini sunt interesați de SUV-uri și crossovere cu forme și caroserii cât mai inedite și originale, precum noul crossover Cupra Forment
Articol de Dan Creța, 29 Mai 2021, 16:40
Cupra Formentor. Sună provocator, seducător, aproape convingător. Dar depinde și de motor. De exemplu, varianta de top care dezvolta 310 CP și un cuplu de 400 Nm ajunge la 100 km/oră în doar 4,9 secunde și poate concura liniștită cu modele Mercedes sau BMW cu motorizări asemănătoare. Versiunea testată însă, mai puțin ambițioasă, dotată cu ultimul agregat 1,5 TSI dezvoltat de Volkswagen și Audi, are ca adversari pe piață numeroase crossovere apropiate ca design, dimensiuni și parametri tehnici, printre care Nissan Qashqai, Mazda CX-30 sau Toyota C-Hr.
Motorul pe benzină de 1,5 litri și 150 CP supralimentat turbo este destul de viguros și oferă reprize dinamice bune, ajutat de transmisia automată cu 7 trepte de viteză. Chiar dacă este mai silențios ca un diesel, nu e totuși la fel de eficient din punctul de vedere al consumului de combustibil. Pe traseul București - Constanța parcurs la viteza maximă legală pe Autostrada Soarelui, consumul de benzină a fost de 8,5 litri la suta de km. Probabil greutatea de o tonă și jumătate sau poate faptul că mașina de test era foarte nouă, cu doar 2000 de km la bord, au făcut ca cifrele de consum să fie mai mari decât datele oficiale furnizate de constructorul spaniol.
În rest, numai de bine. Îmi place mult noua identitate de marcă și mi-a rămas gândul la logoul Cupra care iese în evidență peste tot și la designul plin de nerv care se potrivește perfect cu numele Formentor. Am apreciat poziția de condus foarte joasă și scaunele din față care oferă o susținere laterală excelentă în virajele strânse în care bolidul intră cu grația unei feline care își schimbă rapid direcția de atac pentru a intercepta prada.
La bord, totul pare foarte aerisit. Formentor seamănă foarte mult la interior cu Seat Leon și împarte platforma cu noile modele Octavia și Golf din grupul Volkswagen care a creat habitacluri tot mai ergonomice. Nu prea mai sunt butoane fizice, majoritatea comenzilor sunt concentrate pe ecranul central și acționate prin atingere, glisare sau zoom. Foarte atractive sunt elementele metalice care, dacă la alte mașini sunt cromate, la Cupra sunt din cupru sau vopsite în nuanța acestui metal roșiatic. Confortul este bun și pe bancheta din spate, cu excepția locului central, mai incomod din cauza tunelului transmisiei. Cu un volum de 450 litri, portbagajul este bine configurat. Direcția e precisă, manevrabilitatea minunată, iar suspensiile setate astfel încât mașina să fie confortabilă peste denivelări și totodată să stea foarte bine pe viraje și să ofere destule senzații tari mai ales în modulul Sport.
O gamă complexă de tehnologii de siguranță activă fac acest vehicul unul dintre cele mai sigure din segment. Cu Formentor, Cupra a devenit acum un nume de referință pentru modele sportive spaniole, și nu doar o versiune de echipare. Dar cea mai plăcută surpriză este versatilitatea. Formentor e în același timp și mașină sportivă și de familie.