Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Probă de Drum cu Toyota CH-R

De la Nissan Juke încoace, nicio altă mașină din segment nu a mai surprins așa cum o face noul model de la Toyota, poate chiar cel mai frumos al mărcii.

Foto: Dan Creța

Articol de Dan Creța, 06 Noiembrie 2018, 06:42

Acronimul C HR vine de la Coupe sau Compact High Ride pentru că este un SUV mai mic, plonjat pe spate cu linii ascuțite ca de diamant. Pare un prototip care a evadat de pe planșa designerilor direct pe stradă și care transmite extravaganță din orice unghi.

Forma mașinii este de fapt principalul argument de vânzare. Însă nonconformismul de la exterior este destul de rapid temperat prin propulsia hybrid, de unde și economia de carburant. Un motor aspirat pe benzină de 1,8 litri este ajutat de un generator electric și împreună dau 122 de cai cu un consum combinat de doar 3,8 litri la suta de kilometri. La plecarea de pe loc motorul electric pune în mișcare mașina puterea provenind de la baterie iar după ce se depășește viteza de 60 km/h. se cuplează motorul termic. Accelerația este liniară prin cutia CVT adică o trasmisie variabilă continuă. Pentru încărcarea bateriilor din podea, Toyota folosește frânarea regenerativă, practic roțile în mișcare alimentează generatorul, iar energia se stochează în baterii. În oraș, mașina ar putea parcurge în modul electric aproape jumătate din drum dar depinde și de stilul de condus.

Traseul probei de drum a fost Autostrada București – Pitești și Valea Oltului unde am obținut un consum de 6 la sută, dar atenție, o depășire din scurt pe Dealul Negru trebuie foarte bine calculată pentru că mașina este destul de grea și este departe de a te lipi de scaun așa cum s-ar simți la o motorizare turbo.

Suspensia este corect calibrată și nu dă senzația de ruliu la virajele luate mai în forță. Chiar dacă este un SUV de mici dimensiuni C HR a fost gândit ca un model destinat preponderent rulajului în mediu urban iar garda la sol de doar 15 cm. nu prea acceptă drumuri desfundate. Dacă la exterior liniile futuriste arată că inginerii au avut liber la imaginație, interiorul nu este chiar atât de surpinzător. Totuși, ies în evidență bordul cu asimetrie neconvențională, ceasul digital în loc de turometru, display ul de 8 inchi și volanul modern cu foarte multe comenzi. Am apreciat încălzirea din scaune cu trei trepte și spațiile pentru sticle sau pahare din portiere. Portbagajul are 377 de litri, în media pe segment iar vizibilitatea nu este prea bună prin lunetă.

La capitolul siguranță dintre dotările utile nu lipsesc sistemul pre impact cu detecție a pietonilor, controlul direcției la părăsirea benzii de rulare și monitorizarea marcajelor rutiere. Segmentul crossover urban este unul cu o creștere spectaculoasă în ultimii ani și foarte bine populat dacă ne gândim la modele precum Honda HRV, Mazda CX 3, Renault Captur, Ford Ecosport sau Opel Mokka. Însă despre puține mașini din această clasă poți spune că aspectul face toți banii.

Mazda 6 – Dinamică și fermecătoare
Ştiinţă & Tehnologie 17 Septembrie 2018, 14:23

Mazda 6 – Dinamică și fermecătoare

Mazda 6, a fost lansată în 2012, a avut primul facelift în 2015, pentru ca în această primavară la Salonul Auto de la Geneva...

Mazda 6 – Dinamică și fermecătoare
Probă de Drum - BMW Seria 1
Ştiinţă & Tehnologie 11 Septembrie 2018, 21:13

Probă de Drum - BMW Seria 1

Cel mai ieftin BMW nou, are un pret minim de pornire de 27.000 de euro, insa alegerea unor optiuni suplimentare foarte...

Probă de Drum - BMW Seria 1
Expert în securitate IT: Nu deschideți fișiere de la persoane necunoscute
Ştiinţă & Tehnologie 30 Ianuarie 2025, 09:57

Expert în securitate IT: Nu deschideți fișiere de la persoane necunoscute

Apel matinal - Invitat Silviu Stahie, specialist în securitate informatică, Bitdefender.

Expert în securitate IT: Nu deschideți fișiere de la persoane necunoscute
Românii folosesc foarte puţin internetul în scop educativ
Ştiinţă & Tehnologie 25 Ianuarie 2025, 12:19

Românii folosesc foarte puţin internetul în scop educativ

România este pe ultimul loc în Uniunea Europeană la ultilizarea spaţiului virtual pentru cursuri online.

Românii folosesc foarte puţin internetul în scop educativ
UE îşi exprimă îngrijorarea faţă de noile norme ale SUA privind cipurile de inteligenţă artificială
Ştiinţă & Tehnologie 15 Ianuarie 2025, 20:12

UE îşi exprimă îngrijorarea faţă de noile norme ale SUA privind cipurile de inteligenţă artificială

120 de state de la nivel mondial vor avea un acces limitat la cipurile americane şi doar 18 sunt considerate sigure pentru...

UE îşi exprimă îngrijorarea faţă de noile norme ale SUA privind cipurile de inteligenţă artificială
Provocările Inteligenței Artificiale
Ştiinţă & Tehnologie 04 Ianuarie 2025, 13:46

Provocările Inteligenței Artificiale

Pe lângă pericolul de rebeliune digitală, există și riscul de a amplifica fenomene precum dezinformarea sau cenzura.

Provocările Inteligenței Artificiale
DNSC îndeamnă la precauție
Ştiinţă & Tehnologie 03 Ianuarie 2025, 08:32

DNSC îndeamnă la precauție

Capcanele online sunt mai frecvente decât s-ar putea crede.

DNSC îndeamnă la precauție
Directiva UE privind încărcătorul comun de tip USB-C a intrat în vigoare
Ştiinţă & Tehnologie 29 Decembrie 2024, 16:27

Directiva UE privind încărcătorul comun de tip USB-C a intrat în vigoare

Excepţie fac laptopurile, pentru care termenul de aplicare este anul 2026.

Directiva UE privind încărcătorul comun de tip USB-C a intrat în vigoare