Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Jeep Wrangler Rubicon 2023

Mulți oameni și-ar dori să aibă un jeep pentru mai mare siguranță în condiții grele de drum, pe vreme rea sau pe teren accidentat. Jeep-urile vin în toate formele și cu diverse opțiuni de propulsie, dar când vine vorba de aventuri off-road există câteva mașini recunoscute pentru capabilitățile lor: Land Rover Defender, Toyota Land Cruiser, Ford Ranger Raptor, Mercedes-Benz G-Class și, bineînțeles, regele terenurilor accidentate: Jeep Wrangler Rubicon. Pasionații de incursiuni off-road apreciază la Jeep Wrangler legendarul sistem 4x4, iar acum modelul ajuns la a patra generație este și mai puternic datorită propulsiei asigurate de un sistem plug-in hibrid care, alături de motorul turbo pe benzină, folosește și două motoare electrice pentru a crește forța de accelerare și pentru a reduce consumul de combustibil.

Foto: Dan Creța

Articol de Dan Creța, 19 Noiembrie 2023, 21:58

Pentru cine vrea să ajungă cu o mașină mai departe decât mulți alții și pe drum să aibă parte de adrenalină pură, o aventură off-road cu Jeep Wrangler Rubicon poate fi varianta perfectă. Este primul Wrangler Plug-in Hybrid, extrem de performant și eficient, bine conectat și foarte avansat tehnic. Propulsat de un motor pe benzină de 2 litri și încă două motoare electrice, acesta dispune de o putere totală de 380 CP și un cuplu imens de 637 Nm, o transmisie automată cu 8 trepte, o autonomie de până la 53 km în regim complet electric și un consum de combustibil de numai 3,5 l/100 km, în condiții ideale, pe drumuri bune și libere.

Dar mașina aceasta e făcută să meargă pe teren accidentat în condiții extreme. Pe lângă sistemul 4x4 excelent, m-a surprins plăcut și ajutorul dat de sistemul ESP care s-a asigurat că atunci când mașina era suspendată în două sau trei roți, puterea se ducea la roțile care aveau aderență pentru a ieși dintr-o situație dificilă. Creatura mecanică este dotată cu sistem de tracțiune integrală cu factor de multiplicare cvadruplu, deconectare a barei stabilizatoare anterioare pentru a crește cursa suspensiei, blocare a diferențialelor față și spate, punte față cu diferențial deschis și punte spate cu diferențial cu alunecare limitata și cu raport 4.1. Cu alte cuvinte, are cam tot ce trebuie pentru orice tip de teren și de situație. Servodirecția face ca manevrele să fie controlate foarte ușor, sistemele și setările sunt calibrate special pentru off-road, iar mașina este bine protejată la șocuri, cu scut pentru motor și pentru rezervorul de combustibil, parbriz ultrarezistent Gorilla Glass și cameră off road integrată. Plus anvelope 4x4 Mud Terrain proeminente care te ajută să ieși din noroi și să parcurgi cele mai sălbatice zone. Singurul inconvenient e că aceste cauciucuri speciale sunt mai mari și mai tari, iar la viteze de autostradă zgomotul roților și consumul de carburant cresc simțitor. Avantajul e că denivelările sunt mai ușor de trecut, așa că stabilitatea, confortul și siguranța sunt mai bune. Iar după ce părăsești asfaltul și ajungi pe teren accidentat simți că mașina face toți banii.

Drumul Strategic Transalpina este un traseu de off-road extraordinar, lung de aproape 50 de km și plin de gropi, șleauri, noroi, bolovani, pante pronunțate și alte obstacole greu de trecut, pe care Jeep Wrangler Rubicon le-a depășit cu ușurință, mai ales datorită tracțiunii integrale în modul de gamă joasă care a scos mașina din situații îngreunate serios de ploaia torențială și acumulările de apă și noroi. Totuși mașina poate traversa ape adânci de până la 80 de cm fără probleme. Ceea ce mi-a plăcut mult a fost senzația irezistibilă de putere brută oferită de sistemul hibrid care combina propulsia termică și electrică atunci când era nevoie. Monstrul off-road m-a dus la peste 2000 m altitudine, într-un adevărat colț de rai unde, în toate cele patru puncte cardinale, ochii nu se mai pot opri din savurat peisaje fermecătoare, cu lacul Vidra și crestele Masivului Parâng. Drumul de culme a fost amenajat de germani în Primul Război Mondial și avea rolul strategic de trecerea din Transilvania în Muntenia. Pitoresc, dar pe alocuri foarte dificil, traseul este însă floare la ureche pentru Jeep Wrangler Rubicon care, dacă se dorește, poate folosi doar energia electrică pentru a evita emisiile de noxe în natură.

Deși este o mașină utilitară, nu e chiar spartană la interior, scaunele îmbrăcate în piele sunt confortabile, găsim suficiente locuri de depozitare și mânere de prindere peste tot pentru susținere în aventurile off-road, spațiul este generos și în habitaclu și în zona de încărcare din spate, iar ecranul cu informații este ușor de citit și utilizat datorită sistemului UConnect și butoanelor mari de volum și de reglare. Parasolarele și alte suprafețe sunt din plastic foarte dur, însă rezistent, și, per ansamblu, cu aspectul pătrățos și cu alura militară mașina denotă robustețe și masculinitate. Clădit pe 80 de ani de istorie legendară și excelență în domeniul ingineriei 4x4, noul Wrangler rămâne Jeep-ul autentic cu capabilități off-road de neegalat, iar acum oferă mai mult rafinament la interior și dotări de înaltă tehnologie pentru experiențe de condus încântătoare și călătorii extraordinare.

Şase femei au zburat până la marginea spațiului
Ştiinţă & Tehnologie 14 Aprilie 2025, 19:31

Şase femei au zburat până la marginea spațiului

Vehiculul Blue Origin este complet automatizat, deci nu a existat un pilot la bord.

Şase femei au zburat până la marginea spațiului
Probă de Drum – Opel Grandland MHEV
Ştiinţă & Tehnologie 14 Aprilie 2025, 10:14

Probă de Drum – Opel Grandland MHEV

Noua generație a SUV-ului Grandland propusă de constructorul german Opel, este construită pe platforma nouă preluată din...

Probă de Drum – Opel Grandland MHEV
Probă de drum: Renault 5 e-Tech electric
Ştiinţă & Tehnologie 13 Aprilie 2025, 11:54

Probă de drum: Renault 5 e-Tech electric

Deși turbulențele continuă pe piața automobilelor electrificate, unde Tesla a înregistrat scăderi semnificative, grupul...

Probă de drum: Renault 5 e-Tech electric
Summit-ul Inovației Digitale
Ştiinţă & Tehnologie 08 Aprilie 2025, 14:45

Summit-ul Inovației Digitale

Patru zile de conferințe, forumuri și planuri ambițioase pentru transformarea digitală a României.

Summit-ul Inovației Digitale
Auto. Allview intră pe piaţa mobilităţii electrice
Ştiinţă & Tehnologie 08 Aprilie 2025, 14:01

Auto. Allview intră pe piaţa mobilităţii electrice

Compania românească a prezentat pe piaţa autohtonă primele vehicule electrice utilitare

Auto. Allview intră pe piaţa mobilităţii electrice
O specie de lup dispărută în urmă cu 12.500 de ani a fost readusă la viaţă
Ştiinţă & Tehnologie 08 Aprilie 2025, 11:27

O specie de lup dispărută în urmă cu 12.500 de ani a fost readusă la viaţă

O companie americană de biotehnologie a obţinut trei pui de lupi preistorici, care erau mai mari decât descendenţii lor moderni.

O specie de lup dispărută în urmă cu 12.500 de ani a fost readusă la viaţă
Probă de Drum – Citroen C4 MHEV
Ştiinţă & Tehnologie 04 Aprilie 2025, 23:08

Probă de Drum – Citroen C4 MHEV

Am scos la plimbare Hatchbackul C4 al celor de la Citroen propus de această dată în interesanta motorizare mild-hybrid care...

Probă de Drum – Citroen C4 MHEV
Probă de Drum – Suzuki Across PHEV
Ştiinţă & Tehnologie 29 Martie 2025, 16:02

Probă de Drum – Suzuki Across PHEV

Pentru cei care își doresc un SUV hibrid solid și stilat care să asigure un echilibru bun între tehnologie și performanță, o...

Probă de Drum – Suzuki Across PHEV