Zeci de kilometri de drumuri naționale încă neasfaltate
Peste 40% din rețeaua de drumuri publice e neasfaltată. Drumul național de pământ din România DN24C Manoleasa-Rădăuți Prut din jud. Botoșani nu va fi modernizat nici anul acesta.
Articol de Alex Lancuzov, 16 Februarie 2015, 10:55
Din totalul de 85.000 de mii de kilometri de drumuri naționale, județene și comunale peste 30.000 de mii de kilometri sunt din pământ sau pietruiți iar aproximativ 70 de kilometri de drumuri naționale nu au nici măcar un strat de asfalt.
Pentru DN 24 C din jud. Botoșani și DN 7 D din jud. Vâlcea, șosele neasfaltate din administrarea CNADNR nu este asigurată o finanțare care să permită modernizarea.
Compania de Drumuri nu reușește să asfalteze DN 7 D Câineni - Perișani nici după 12 ani de la preluare.
Drumul Național 7 D face legătura între Transfăgărășan și DN 7 Valea Oltului și ar putea reprezenta o variantă utilă pentru tronsoanele cu trafic intens precum Dealul Negru sau Râmnicu Vâlcea –Brezoi unde se produc frecvent accidente grave însă drumarii anunță că nu au identificat fonduri pentru asfaltarea segmentului pietruit dintre Câineni și Perișani.
DN 7 D traversează Țara Loviștei și a fost preluat în 2003 de la Consiliul Județean Vâlcea dar a fost încă de la început într-o stare ,,rea” precizează CNADNR într-un răspuns oficial pentru RRA, lucrările de întreținere vară –iarnă pe tronsonul cuprins între km. 29 și 61 constând în balastare, execuţie şi desfundare şanţuri de pământ, îndepărtare de viituri, completare semnalizare rutieră, podeţe tubulare etc.
"Drumul fantomă"
Pe unele porțiuni DN 7 D arată mai rău ca un drum forestier singurele autoturisme care pot trece prin hârtoapele adânci fiind cele cu gardă la sol mai mare sau modelele 4X4.
Localnicii din comunele Câineni, Boişoara, Titeşti şi Perişani îi mai spun ,,drumul fantomă” sau ,,ulița națională” lățimea fiind cuprinsă pe unele tronsoane între 2 și 4 metri iar semnalizarea și marcajele practic inexistente.
Potrivit CNADNR acest Drum Național ,,nu se regăseşte în Strategia de Dezvoltare a Infrastructurii de Transport Rutier din România” iar din cauza constrângerilor financiare obiectivul nu poate fi finanțat din Bugetul de Stat.
Prin urmare, pentru DN 7 D se are în vedere și revenirea în administrarea Consiliului Județean Vâlcea mai precizează Compania de Drumuri. Totuși, anul trecut Drumurile Naționale au preluat de la Consiliul Județean Brașov două drumuri județene unul dintre acestea, DN 1 S Șercaia-Hoghiz cu o lungime de 24 km. având nevoie de mai multe milioane de euro pentru reabilitare.
Ultimul drum național de pământ din România
Singurul drum național de pământ din România, DN 24 C Manoleasa - Rădăuți Prut din jud. Botoșani, nu va fi modernizat nici anul acesta, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri prevăzând doar 4 milioane de euro pentru lucrări.
Compania Națională de Drumuri precizează pt. RRA că a început faza de proiectare pentru tronsonul cuprins între km. 106 și 142 însă finanțarea destul de mică ajunge doar pentru a aduce șoseaua într-o stare practicabilă mai ales primăvara și toamna când noroiul ajunge până la pragul mașinilor.
Dar și vara carosabilul de pământ se transformă într-o mocirlă apele Prutului inundând drumul despre care inclusiv premierul Victor Ponta spunea în toamna anului 2013 că este o ,,rușine” pentru infrastructura României.
Lucrările de întreținere constau în pietruire și amenajarea unor canale de scurgere a apelor urmând ca într-o altă etapă a proiectului să fie turnat și primul strat de asfalt.
Potrivit standardelor de cost aprobate de CNADNR construirea unui drum național nou cu o lățime a carosabilului de 2 X 3,5 metri costă 5.341.560 lei /km. în timp ce reabilitarea unui drum național 3.136.140 lei /km.