Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Valeria Herdea, preşedinte CNAS: ”Mersul la medic o dată pe an poate să ne salveze viața”

"Apel matinal" - Invitat: dr. Valeria Herdea, preşedintele CNAS.

Valeria Herdea, preşedinte CNAS: ”Mersul la medic o dată pe an poate să ne salveze viața”
Foto: CNAS.RO

Articol de Radio România Actualităţi, 17 Februarie 2025, 09:29

Emisiunea: "Matinal" - Rubrica: "Apel matinal" - Realizator: Cătălin Cîrnu

Numeroase tipuri de îmbolnăviri pot fi prevenite sau ținute măcar sub control cu ajutorul investigațiilor medicale curente, iar prevenția rămâne prima soluție, deși mulți dintre noi omit controalele periodice. În acest context, Casa Națională de Asigurări de Sănătate a lansat cea mai recentă ediție a "Ghidului asiguratului", care are ca scop creșterea gradului de cunoaștere a serviciilor oferite în cadrul sistemului național de asigurări de sănătate și a modului de funcționare a acestui sistem. Sănătatea, evident, ne interesează pe toți, iar invitatul "Apelului matinal" de luni este dr. Valeria Herdea, președintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate. Bună dimineața!

Bună dimineața! Mulțumesc frumos pentru invitație!

Mulțumim că ați acceptat-o. Cum ați ajuns la cabinet astăzi? Cum s-a circulat?

Ei, cu dificultate, aşa cum se ajunge; dar am ajuns. Până la urmă, cu bună înțelegere, cu pace și cu liniște, o să putem să le facem pe toate.

Da; și cu bunăvoință, până la urmă.

Categoric; și cu înțelegere față de toate, pentru că lucrurile de multe ori merg mai greu decât ne-am dori noi.

Am amintit de "Ghidul asiguratului". Ce categorii de persoane pot beneficia de pachetele de prevenție ale CNAS?

"Ghidul asiguratului" vine și aduce o serie de precizări extrem de importante pentru pacient, în primul rând pentru că ajută pacientul să navigheze în sistemul medical. El se adresează pacienților asigurați. De asemenea, prezintă și ceea ce pot primi, sau la ce au acces, ca și cei care sunt neasigurați. Ce este important pentru noi? Primul lucru este să conștientizăm și să înțelegem cât de important este să mergem o dată pe an la medicul nostru de familie. Consultația nu înseamnă neapărat că te-ai dus că ești bolnav. E bine să mergi atunci când ești sănătos, pentru a preveni îmbolnăvirile. Pentru noi este esențial să știm că asiguraților li se acordă servicii medicale incluse în pachetul de bază. Ceilalți, care nu sunt asigurați, se pot adresa fără probleme dacă există, de exemplu, o suspiciune de boală oncologică. E important, pentru că depistarea bolilor într-un stadiu tardiv ne duce nu doar la costuri imense, ci la pierderi de vieți omenești - asta trebuie să înțelegem. De aceea, repet, este esențial să înțelegem că mersul la medic o dată pe an poate să ne salveze viața. De ce beneficiază un asigurat? În primul rând servicii medicale curative. Merge la medic atunci când este bolnav. De servicii diagnostice și terapeutice - de exemplu, măsurarea tensiunii arteriale. Vă dau un alt exemplu: efectuarea şi interpretarea unei electrocardiograme. Nu în ultimul rând, dacă vorbim despre servicii de suport - vorbim despre ceea ce este esențial în relația cu Casa de Asigurări: atunci când omul este bolnav, este nevoie să meargă cu un bilet de trimitere sau cu o prescripție medicală sau, dacă este nevoie, de celelalte etape. În ceea ce privește prevenția, mă întrebați ce categorii. Am să trec foarte pe scurt, cât să notăm, și probabil că o să revenim într-o altă emisiune. Între 0 și 3 ani avem externarea din maternitate, consultație la o lună, la 2, 4, 6, 9, 12, 15, 18, 24, 36 de luni. Acestea sunt necesare pentru a evalua starea de sănătate a copilului, dezvoltarea neuropsihomotorie și, nu în ultimul rând, pentru ca părintele să primească acele sfaturi de care are nevoie să poată să se dezvolte acel copil. Tot în această perioadă, pentru prevenție, copiii beneficiază de o serie de investigații de laborator pe care medicul le recomandă după consultul copilului și dacă va considera de cuviință că sunt necesare - pentru depistarea anemiei, pentru a vedea dacă nu are rahitism, dacă în familie... De exemplu, între 2 și 5 ani se poate face depistarea feritinei, hemograma, apoi se poate vedea dacă există probleme care sunt legate de rahitism, adică deficit de vitamina D. Între şase şi nouă ani ne uităm, sigur, întotdeauna care este istoricul familiei respective, dacă un copil este supraponderal, ne uităm să vedem, în familie există alte persoane care sunt cu dislipidemie, cu hipertensiune? Vom investiga acest copil. Între 10 şi 17 ani avem acces la investigaţiile care ţin de dezvoltarea acelui copil. După începerea vieţii sexuale putem să facem şi ceea ce numim screening pentru boli cu transmitere sexuală. Depistarea anemiei... Sunt lucruri extrem de serioase pentru că ele au ulterior impact asupra vieţii acelei persoane. Între 18 şi 39 de ani, în afară de a vedea că persoana este cu anemie, dacă i se face o glicemie vedem dacă se încadrează într-o scală de risc pentru un potenţial diabet. La femei se face secreţia vaginală, de asemenea se poate face pentru femei cu risc înalt, cu vârstă cuprinsă între 30 şi 39 de ani, inclusiv ecografie de sân, mamografie 2D anual. Ce mai este important? Pentru vârsta de peste 50 de ani, pentru bărbaţi, putem să facem o dată la trei ani test pentru antigen prostatic. Nu în ultimul rând, între 50 şi 69 de ani, pentru femei, mamografie o dată la doi ani, ecografie mamară. Sigur că toate lucrurile acestea aparent par seci, dar să ştiţi că ne pot salva viaţa şi prezentarea la medic este cea care ne poate sprijini pentru depistarea precoce a îmbolnăvirilor, atunci când se depistează o îmbolnăvire: pentru stagializarea precoce, iniţierea unui tratament corect şi baza, monitorizarea şi controlul bolii în aşa fel încât să trăim mai mulţi ani şi să avem o calitatea a vieţii mult mai bună.

Ştiţi ce este interesant? Pentru că mulţi dintre noi, de exemplu, să nu par lipsit de ipocrizie, mulţi dintre noi avem de exemplu maşini personale, cei mai mulţi dintre noi au grijă de ele să se ducă la revizie. Corect? Numai că, uite, uităm din când în când chiar de noi înşine pentru a ne face analizele de care vorbeaţi dumneavoastră. Şi tot ca o curiozitate, către ce unităţi medicale trebuie să ne îndreptăm sau să se îndrepte persoanele interesate, mă gândesc la public şi la privat?

În primul şi în primul rând, unităţile au nevoie să fie acreditate, evaluate, să aibă furnizori care au avize de liberă practică, îndeplinesc curricula şi, nu în ultimul rând, contract cu Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, respectiv Casa Judeţeană. Pentru noi este esenţial, să ştiţi, acestea sunt unităţile care deservesc populaţia şi la care populaţia se poate adresa, pentru că - vă spuneam la început - medicii aflaţi în contract cu Casa de Asigurări pot elibera documente în relaţie cu Casa. Deci, furnizorul eliberează documentul, pacientul se poate adresa oricărei instituţii care îndeplineşte acest criteriu. O instituţie care se află în contract cu Casa de Asigurări, o instituție care este evaluată, acreditată, în așa fel încât ea să îndeplinească toate standardele necesare pentru a asigura calitatea serviciilor medicale, siguranța pacientului, astfel încât pacientul să beneficieze nu de îngriji, ci de efectuarea unor investigații de laborator în cele mai bune condiții.

Banii nu sunt niciodată îndeajuns, analizele sunt decontate de CNAS, asta cunoaștem. Tot așa, trebuie să ne repliem de fiecare dată la început de lună?

Este important să știți că se plătesc, s-au achitat aceste analize, în limita a ceea ce s-au efectuat. Ceea ce este esențial pentru pacienți este și rugăminte respectuoasă către fiecare dintre dânșii, este important să meargă la medic, vor primi inclusiv analize. În cazul bolilor cronice, vă dau un exemplu, există ceea ce nu noi numim monitor și atunci asta înseamnă, o gravidă, un pacient care are o problemă de sănătate mai severă merge pe ceea ce numește fast track, adică, are 5 zile în care orice furnizor în contract cu Casa îi va asigura și îi va acorda aceste servicii de laborator. Deci, a dispărut sau cel puțin corect așa ar fi să nu avem mitul acela al cozilor, al listelor de așteptare. Pe noi ne interesează foarte tare ca pacientul să primească aceste servicii, iar furnizorul sigur să raporteze ceea ce a efectuat și în felul acesta putem și noi să facem o estimare, să facem o decontare.

Aminteați ceva mai devreme că ar merita evident și o dezbatere, pentru că timpul ne presează, au venit imediat reacții, câțiva medici specialiști din ambulatoriu de specialitate ne întreabă dacă au vreo șansă să li se mărească baremul, înțeleg.

Să ne înțelegem, haideți să vă spun cum stau lucrurile. Noi am făcut propuneri în acest sens, am susținut și înțelegem efortul pe care îl depun colegii din ambulator și chiar cred că este un segment care a fost defavorizat de-a lungul timpului. Ce este important este toate lucrurile acestea depind de bugetul alocat pentru sănătate. Anul acesta este un an dificil, un an greu. Avem un buget alocat care este împărțit pe toate segmentele de asistență medicală. Suntem alături de dânșii, încercăm să căutăm soluții, dar la acest moment este esențial să gestionăm ca până în ultima zi a acestui an să putem să acordăm servicii medicale. Asta e prima prioritate. Pasul doi, sigur, este plata corectă în funcție de munca depusă pentru toți furnizorii aflați în contract cu noi. Cred că este o problemă care într-adevăr colegii știu că a fost dezbătută, supusă atenției, însă suntem într-un an extrem, extrem de dificil. Se fac toate eforturile și sunt sigură că în acest an se vor găsi soluții pentru rezolvarea acestei situații. Nu pot să spun punctual, pentru că nu ar fi corect față de dânșii. Au însă tot sprijinul și facem toate demersurile în acest sens.

Promisiunile există, până la urmă, poate se vor împlini. Zilele trecute citeam că dumneavoastră, Casa Națională de Asigurări pentru Sănătate caută IT-ști, cu un salariu chiar foarte, foarte bun. E o cerere sau oferta e mare și totuși nu vin oameni? Ce să înțelegem?

Am să vă spun cum stau în realitate lucrurile. La acest moment salarizarea noastră este o salarizare medie. Oamenii sunt încadrați ca funcționar public, au un salariu mediu, iar salariul unui IT-st de pe piața liberă, în afara Casei vorbesc, este cam de zece ori mai mare decât ceea ce putem oferi. Noi avem câteva posturi într-adevăr unde dorim să angajăm personal de top, însă la concursurile la care s-au prezentat nu s-au putut califica încă persoane. Căutăm într-adevăr și lista e deschisă. Ne dorim să vină tineri capabili, tineri dornici să învețe, pentru că la noi este o particularitate, este altceva decât s-a făcut în rest. Și acum sunt oameni din echipe interdisciplinare care lucrează în așa fel încât să poată toți furnizorii să acorde servicii medicale. Este o luptă permanentă, pentru că noi avem un sistem învechit de 20 de ani și încercăm să mergem înspre sistemul pe care îl vom avea începând cu iunie anul viitor. Dar asta înseamnă un efort concertat din partea tuturor și da, așteptăm oameni care să vină, pregătiți, dormici să învețe, însă nu vom avea acele salarii uriașe sau, mă rog, oricum, de dorit, care există pe piața liberă.

Asta înseamnă că se upgradează sistemul, nu, pentru că au fost dificultăți legate de sistemul informatic.

Așa este. Avem lucrări de mentenanță în derulare, e corect să fim transparenți. Am făcut întâlniri cu furnizorii de servicii medicale de pe fiecare segment de asistență medicală, se ține permanent legătura cu fiecare Casă de Asigurări de Sănătate, lucrează echipe interdisciplinare lărgite, se fac toate eforturile pentru ca sistemul să funcționeze. Am nevoie să rog pe toată lumea să fie acordate servicii medicale pacienților. Pacienții vor beneficia de servicii. Toți colegii noștri care sunt în contract cu Casa înțeleg efortul pe care îl depunem și împreună eu sunt sigură că o să putem să trecem peste această perioadă de mentenanță, care este într-adevăr dificilă. Avem tot sprijinul guvernamental care se poate acorda.

Și, pe final de interviu, ne întoarcem de unde am plecat. "Ghidul asiguratului" poate fi răsfoit de noi toți pe site?

Categoric. Și aici, sunt foarte mândră de acest proiect al colegilor mei, este munca lor și, practic, la acest moment există inclusiv un cod QR. Lucrăm și sperăm să avem și sprijinul Primăriei București și sprijinul fiecărei primării să putem afișa acest cod QR peste tot, în mijloace de transport, să putem să îl prezentăm și în cadrul emisiunilor TV și, nu în ultimul rând, să putem să îl avem la fiecare cabinet unde se acordă consultații medicale. Sperăm să fie un ghid util pacienților, în așa fel încât pacientul, orice problemă ar avea, răsfoindu-l să găsească un răspuns.

Răspunsuri cu care suntem și noi datori pentru toți ascultătorii noștri. Cu mulțumiri și zi frumoasă!

Mulțumim foarte mult și pentru posibilitatea de a interveni. Vă dorim și noi sănătate maximă! Mulțumim foarte mult!

Sănătoşi să fim, să rămânem! Doctor Valeria Herdea, președintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, invitatul de luni al "Apelului matinal"./editor Florin Lepadatu/

Reduceri la Târgul de Turism din Capitală
România 22 Februarie 2025, 12:36

Reduceri la Târgul de Turism din Capitală

Ca o noutate, la această ediție a târgului de turism online, la unele hoteluri plata poate fi făcută și în rate.

Reduceri la Târgul de Turism din Capitală
Proteste în București: Apel făcut de Jandarmerie
România 22 Februarie 2025, 12:32

Proteste în București: Apel făcut de Jandarmerie

Jandarmeria a făcut un apel pentru buna desfășurare a manifestațiilor și a anunțat măsuri sporite de securitate.

Proteste în București: Apel făcut de Jandarmerie
Proteste în București față de anularea turului doi al alegerilor prezidențiale
România 22 Februarie 2025, 12:00

Proteste în București față de anularea turului doi al alegerilor prezidențiale

Susținători ai fostului candidat Călin Georgescu se adună în fața Parlamentului, în Parcul Izvor, de unde vor să plece în...

Proteste în București față de anularea turului doi al alegerilor prezidențiale
Anchetă DNA și cu investigatori din SUA, la baza NATO de la Mihail Kogalniceanu
România 22 Februarie 2025, 09:12

Anchetă DNA și cu investigatori din SUA, la baza NATO de la Mihail Kogalniceanu

ACTUALIZARE: Direcția Națională Anticorupție a anunțat oficial sâmbătă că în dosarul instrumentat alături de investigatori...

Anchetă DNA și cu investigatori din SUA, la baza NATO de la Mihail Kogalniceanu
Infotrafic 22.02.2025
România 22 Februarie 2025, 09:09

Infotrafic 22.02.2025

Sunt probleme pe Drumul Național 23 Brăila-Focșani, la kilometrul 16.

Infotrafic 22.02.2025
Hurezeanu: Bazele militare americane din România se mențin
România 22 Februarie 2025, 09:05

Hurezeanu: Bazele militare americane din România se mențin

Oficialii americani i-au transmis ministrului român de externe că importanța flancului estic al NATO rămâne intactă și chiar...

Hurezeanu: Bazele militare americane din România se mențin
Brăila: Un bărbat care circula pe Şoseaua de Centură a intrat în şanţ
România 21 Februarie 2025, 23:51

Brăila: Un bărbat care circula pe Şoseaua de Centură a intrat în şanţ

Bărbatul avea alcoolemia de 1,05 la mie la alcooltest, și a fost transportat la spital pentru proba de sânge.

Brăila: Un bărbat care circula pe Şoseaua de Centură a intrat în şanţ
Marcel Ciolacu: România și Statele Unite împărtășesc aceleași valori
România 21 Februarie 2025, 22:30

Marcel Ciolacu: România și Statele Unite împărtășesc aceleași valori

Declaraţii ale premierului Marcel Ciolacu la finalul vizitei la Bruxelles, după criticile vicepreşedintelui american, JD Vance.

Marcel Ciolacu: România și Statele Unite împărtășesc aceleași valori