Transportatorii nu ar trebui să se mai implice în proteste, consideră preşedintele COTAR
"Apel matinal" - Invitat: Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România - COTAR.
Articol de Daniela Petrican, Cătălin Cîrnu, 19 Ianuarie 2024, 09:19
Daniela Petrican: Guvernul a adoptat un prim pachet de măsuri convenite împreună cu fermierii şi transportatorii, în urma discuţiilor cu marile asociaţii de profil şi cu reprezentanţii celor ce protestează pe şosele. A fost aprobată acordarea unui sprijin direct de 100 de euro la hectar cultivatorilor din sectorul vegetal pentru a compensa pierderile suferite din cauza războiului din Ucraina şi echivalarea permisului auto la categoriile B şi B1 pentru a conduce tractoare.
Cătălin Cîrnu: Pentru transporturi au fost reglementate aspecte ce ţin de cântărirea camioanelor, efectuarea inspecţiei tehnice periodice a vehiculelor, atestarea profesională a şoferilor, dispoziţii privind încheierea şi executarea contractului de transport intern. Iar pe site-ul Ministerului Transporturilor au fost publicate detaliile tehnice pentru categoriile vizate de toate aceste decizii. Discutăm, evident, pe tema actuală, în direct, la "Apelul matinal" cu Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România, pe scurt COTAR. Bună dimineaţa!
Vasile Ştefănescu: Bună dimineaţa, dumnevostă şi ascultătorilor dumneavoastră!
Daniela Petrican: Bună dimineaţa!
Cătălin Cîrnu: Ştim că nu a participat confederaţia pe care o reprezentaţi la toate aceste proteste. De ce nu aţi făcut-o sau ce aveţi în plan?
Vasile Ştefănescu: Nu am făcut-o pentru că pornisem încă de anul trecut nişte discuţii cu Ministerul Transporturilor, datorită unui domn secretar de stat, n-am să-i dau numele acum, s-au întârziat şi nu au fost aduse la cunoştinţa domnului ministru Grindeanu. Într-un sfârşit am avut o întâlnire, sperăm că problemele pe transportul rutier, aşa cum le-am discutat şi am încheiat acea minută, s-au rezolvat şi se vor rezolva, de fapt, în continuare. Şi aici mă refer inclusiv, până la urmă, dacă tot vorbim de bugetul statului, toată lumea trebuie să plătim în România taxele şi impozitele, şi aici mă refer la transportul alternativ, deci ei, la rândul lor, trebuie să plătească în România, nicidecum în ţinuturi exotice. În altă ordine de idei, aş vrea să lămuresc această poliţă RCA, pentru că ne sună în continuare membri şi nu prea înţeleg. Deci, noi la ASF, cu domnul vicepreşedinte, actual vicepreşedinte al ASF-ului pe sectorul de asigurări, numit de Parlamentul României, domnul Sorin Mititelu, am discutat pentru toate categoriile, am luat ca reper transportul de marfă peste 16 tone, dar am vorbit şi de transportul de persoane, inclusiv de transportul de taxi şi transportul de persoane în general. Inclusiv am discutat despre persoanele fizice, pentru că până la urmă tariful de referinţă este dublu la toate categoriile, începând cu persoanele fizice şi terminând cu transportul comercial. Sunt 10.000 de poliţe emise de către asiguratori în aceeaşi situaţie astăzi. Deci, asta ca să lămurim problema, că n-am discutat efectiv numai de transportul de marfă şi aşteptăm ca ASF-ul în următoarele zile, domnul Sorin Mititelu să rectifice această problemă, pentru că noi am luat ca reper transportul de marfă, care este dublu şi este foarte mare, a ajuns la 18-20.000 poliţa. Pentru noi este o mirare astăzi că totuşi s-a găsit o soluţie să se modifice un factor 'n' şi să ajungem la valoarea tarifului de referinţă, tarif de referinţă care, cu tot respectul, ca să înţeleagă şi ascultătorii noştri din toată ţara, cuprinde absolut toate cheltuielile unui asigurator, absolut tot, chiar şi frecvenţa daunelor pe fiecare categorie în parte, inclusiv, poate nu ştiau ascultătorii noştri, inclusiv o marjă de profit de 5%, marjă de profit de 5% care ar putea şi ar vrea să o aibă fiecare societate comercială din România. Aşa că nu vorbim prostii atunci când spunem să ne referim la valoarea tarifului de referinţă.
Daniela Petrican: Bun, dar măsurile adoptate de Guvern şi anunţate aseară sunt, până la urmă, suficiente?
Vasile Ştefănescu: Pentru noi, pentru transportul şi comercial şi de marfă, referitor la faptul că vom elibera, într-un sfârşit, cozile de la vamă şi cântărirea, care, tot aşa, ştiţi foarte bine că din 2008 trebuiau să fie scoase cântarele de la vamă, se vor scoate, nu este o măsură care să zicem că intervine mâine, dar, în orice caz, cu camerele şi cu rovinieta şi cu absolut tot am rezolvat-o, pe moment. Termenul a fost 7 zile sau 15 zile, deci, se rezolvă. Deci, atunci când se implică un ministru şi i se aduc la cunoştinţă, de fapt, toate problemele şi nu sunt lăsate la uşă, se vede că se pot rezolva problemele.
Cătălin Cîrnu: Da, interesant ce spuneţi, n-am observat să se fi discutat despre reglementarea transportului fluvial, de exemplu, apropo de taxiurile particulare, dar la nivelul ţării, mă gândesc, continuaţi discuţiile şi cu alţi colegi din alte asociaţii, din alte confederaţii?
Vasile Ştefănescu: Bineînţeles, aşa cum am anunţat încă de anul trecut, prin toate comunicatele noastre, ştiţi foarte bine că noi ne luptăm cu ASF-ul de trei ani de zile şi urmăriţi comunicatele. Nu suntem noi de vină că Parlamentul a numit sau numesc vicepreşedinţi la sectorul de asigurări care, într-adevăr, nu vor să supravegheze piaţa de asigurare, aşa cum, de fapt, trebuie să facă o Autoritate de Supraveghere Financiară. Noi am anunţat de anul trecut, dacă, într-adevăr, nu se vor rezolva problemele aşa cum - şi mă refer la cerinţe pertinente, nicidecum la altele absurde şi nu ne interesează politicul în momentul de faţă, pe noi nu ne interesează culoarea politică a Guvernului şi noi nu obţinem decât... vrem să obţinem pentru breasla noastră nişte facilităţi pertinente ca să ne putem continua activitatea, să ne putem plăti salariaţii şi taxele şi impozitele.
Daniela Petrican: Şi în în ce măsură ar putea exista, în aceste condiţii, şi premisa ca situaţia să revină, totuşi, la normal, pentru a se putea ajunge treptat la o încheiere a protestelor?
Vasile Ştefănescu: Înţeleg că s-a aprobat un protest şi în capitală, nu ştiu cine l-a obţinut până la urmă. Înţeleg, o parte din ce ştiu eu, că nu l-a obţinut transportatorii, l-a obţinut un partid politic, dar s-au raliat şi vor veni în capitală în continuare. Eu cred că transportatorii trebuie să înţeleagă că noi am obţinut întotdeauna... că ştiţi foarte bine că noi am făcut proteste legale întotdeauna în faţa Guvernului, şi mă repet şi poate nu mă repet degeaba, indiferent de culoarea politică, din 10 revendicări ale noastre, din şapte revendicări, am obţinut primele trei, patru. Cred că şi acum, din 10 revendicări, de fapt le-am obţinut pe toate 10 în momentul de faţă - mă refer la ceea ce priveşte transportul de marfă şi persoane, transportul comercial. Eu cred că n-ar trebui să ne mai implicăm ca transportatori - şi aici mă refer la transportatori, strict la transportatori, indiferent că este o societate comercială care are o maşină sau două maşini. Trebuie să ne abţinem, pentru că vedem că poate degenera şi cineva vrea să acapareze acest protest, şi nu este corect; nu este corect pentru breasla noastre, până la urmă, şi nu este corect să dăm dovadă..., să ni să zică în continuare: "Uite ce face neamul lu' Manivelă"; nu este aşa. Suntem totuşi oameni cu cap şi vrem într-adevăr să obţinem lucruri pertinente pentru afacerile noastre.
Reporter: Da... De multă vreme nu mai auzisem cuvântul "manivelă".
Să le reamintim celor care ne ascultă că, la Bucureşti, Primăria a autorizat o manifestaţie pentru zilele de duminică, luni şi marţi, pentru 5.000 de persoane, cu 200 de tractoare şi capete de TIR.
Mulţumim pentru ultimele informaţii!
Vasile Ştefănescu: Mulţumim şi noi pentru sprijin!
Reporter: Vom afla cu toţii ce se mai întâmplă la acest sfârşit de săptămână şi vom continua să vă oferim ultimele detalii legate de protestele fermierilor şi transportatorilor.