Taxa pe mașinile poluante din București ar fi ”discriminatorie”
Reacţii faţă de proiectul anunţat de primarul general Gabriela Firea, pentru reducerea traficului şi a poluării în Bucureşti.
Articol de Cristian Bâcâin, 15 August 2019, 12:33
Proiectul anunţat ieri de primarul general Gabriela Firea pentru reducerea traficului şi a poluării în Bucureşti ar putea fi neconstituţional şi deci imposibil de aplicat. Este opinia exprimată nu numai de preşedintele Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării.
În acelaşi timp, planul primarului PSD a fost apreciat de ALDE şi chiar de reprezentanţi PNL.
Președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării, Asztalos Csaba, spune că locuiește de douăzeci de ani în București. El afirmă că nu județul de înmatriculare a unui autovehicul este relevant pentru reducerea poluării și aglomerării unui oraș, ci gradul de poluare al acestuia, prin urmare, consideră că taxa propusă de primarul Gabriela Firea pentru șoferii din provincie ar fi discriminatorie și nelegală.
Asztalos Csaba a dat ca exemplu taxa de barieră de la Mamaia, care a fost până la urmă în desființată printr-o decizie a Curții de Apel București, pentru că nu se justifica această diferențiere pe criteriul de înmatriculare într-un județ sau altul.
Soluții alternative ar fi, în opinia sa, taxarea autovehiculelor sub EURO 5, indiferent unde sunt înmatriculate, sau interzicerea circulației în capitală a autovehiculelor cu motor diesel.
O opinie similară a venit și din partea fostului președinte USR, Nicușor Dan, care consideră că măsurile propuse de Gabriela Firea ar avea un impact nesemnificativ asupra traficului bucureștean.
El a mai explicat că taxarea șoferilor din alte județe ar încălca jurisprudența Curții Europene de Justiție și Constituția.
Propune în schimb dezvoltarea șoselei de centură, benzi unice pentru mijloacele de transport în comun și un sistem modern de management al traficului și locurilor de parcare pentru tot orașul.
De cealaltă parte, anunțul făcut de primarul general al capitalei a fost apreciat imediat de liderul ALDE Călin Popescu-Tăriceanu, care a scris că este un prim pas pentru reducerea poluării cauzate de mașini în capitală.
Şi consilierul general din partea PNL Ciprian Ciucu a anunțat că va susține proiectul primarului general Gabriela Firea.
Primarul general a propus miercuri taxarea şoferilor din provincie cu 10 lei pe zi pentru dreptul de a circula prin Bucureşti.
În acelaşi timp, maşinile care poluează vor avea accesul interzis în centrul capitalei.
În schimb, primăria le va pregăti parcări la periferie. Prima ar urma să fie construită în Pantelimon.
Proiectul va sta 45 de zile în dezbatere publică, ar urma să fie supus votului Consiliului General în septembrie, iar dacă va fi adoptat, va intra în vigoare din ianuarie anul viitor.