Ascultă Radio România Actualitaţi Live

"Sunt fonduri suficiente" pentru dezvoltarea și modernizarea căii ferate

"Apel matinal" - Invitat: Ionuț Săvoiu, secretar de stat la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.

"Sunt fonduri suficiente" pentru dezvoltarea și modernizarea căii ferate
Foto: Arhivă/ Petruț Hîrțescu

Articol de Daniela Petrican, Cătălin Cîrnu, 25 Martie 2022, 10:40

Realizator - Cătălin Cîrnu: Imediat vom călători cu trenul, întrucât un voiaj cu trenul este comod, ar putea fi mai rapid decât cel cu automobilul, iar pe rutele electrificate călătoria este și nepoluantă. Desigur că fiecare dintre cei care ne ascultă acum ar putea să argumenteze pro sau contra acestui mijloc de deplasare, atât pentru călători, cât și pentru mărfuri.
Realizator - Daniela Petrican: Despre ultimele știri din domeniul feroviar discutăm acum alături de invitatul "Apelului matinal" de astăzi, Ionuț Săvoiu, secretar de stat la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii. În cadrul unei reuniuni profesionale, ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, anunța achiziționarea de noi trenuri. Când ne referim la trenuri, înțelegem vagoane, locomotive sau automotoare?
Ionuț Săvoiu: Astăzi se semnează un contract cu finanțare europeană pentru achiziția a 20 de rame electrice. Sunt trenuri care au în componență la ambele capete cabine pentru a mișca aceste trenuri pe calea ferată și vagoane, evident.

Realizator - Daniela Petrican: Şi când vor sosi şi unde vor opera?
Ionuț Săvoiu: Aceste trenuri electrice, cele 20, vor veni eșalonat, începând cu anul viitor, și contractul va fi finalizat pe această primă componentă, de 20 de rame, în 2024. Ele vor opera în principal pe rutele electrificate din România, cu o viteză de rulare de 160 de km la oră, și vor opera în următoarele orașe, municipii reședință de județ: Constanța, Brașov, Arad, Timișoara, Cluj, Iași, Galați, Suceava, Târgu Jiu. Deci, practic, în toate orașele importante unde aveam până astăzi accesibilitate pe linii electrificate.

Realizator - Cătălin Cîrnu: Sunt cel puțin două rute unde ajungi mai repede cu trenul, București-Constanța, mai ales că ne raportăm la aglomerația din vară, sau București-Brașov. Ştim bine că în fiecare weekend avem episoade noi din serialul "marea încolonare". Gândindu-ne și la infrastructura rutieră, când estimați că vom putea circula, nu neapărat cu 160 de kilometri pe oră, dar cu o viteză ceva mai mare decât cea de astăzi? Pentru că, știm bine, viteza este mai mică decât în trecut. De exemplu, de la București la Satu Mare sau de la Arad?
Ionuț Săvoiu: Deci, în momentul de faţă, e vorba pe rutier - sunt proiecte în curs de derulare, în execuție, unele, altele, în fază de proiectare tehnică. Deci, există speranța ca în următorii ani să ajungem de la București la Satu Mare. Deja zic eu că până la Cluj viteza de deplasare pe rutier este simţită de toţi cetăţenii ţării.

Realizator - Cătălin Cîrnu: Feroviar ne interesează.
Ionuț Săvoiu: Feroviar, așa cum am spus, sunt proiecte de dezvoltare a infrastructurii și de modernizare a liniilor de cale ferată și avem în curs de dezvoltare proiecte pe 747 de km și 16 gări în perioada 2022-2023. Avem 166 de km de cale ferată care vor fi puși în funcțiune pe secțiunea Simeria-Sighișoara, cu sistemul ERTMS, în perioada 2022-2023. Şi avem 253 de km de cale ferată în execuție pentru reabilitarea și punerea în funcțiune cu termen de finalizare în perioada 2023-2025 pe secțiunile următoare: avem 614 km Simeria-Brașov-Sighișoara și vor începe lucrările pe circa 328 de km de cale ferată în perioada 2022-2023 pe secțiunile Caransebeș-Timișoara-Arad, acolo avem 162 de km, și pe Cluj-Oradea-Episcopia Bihorului, pe 167 de km. În cadrul lucrărilor de reabilitare vor fi modernizate 16 stații pe traseele celor 614 km: Simeria, Braşov, Sighișoara, Bârzava, Deva, Ghioroc, Ilia, Ilteu, Campuri Surduc, Milova, Mintia, Păuliş, Radna, Săvârşin, Simeria, Zam, Apaţa, Braşov şi Sighişoara. În plus, sunt în fază de elaborare studii de fezabilitate pentru modernizarea a încă 48 de stații de cale ferată, e un pachet de 47 de stații CF pe toate cele opt regionale, plus Gara de Nord București.

Realizator - Daniela Petrican: Da, stăm bine la capitolul proiecte, asta este clar, fie că sunt în faza de studiu sau de construcție pe teren, așa cum ați precizat și dumneavoastră. Dar toate aceste proiecte costă bani, și nu puțini, sindicatele, cel puțin cele de la CFR, reclamă lipsa bugetelor pe anul în curs. Începutul lunii aprilie credeți că e un termen onest, viabil pentru soluționarea situației?
Ionuț Săvoiu: În mod cert, da. Bugele sunt în curs de aprobare la nivelul Guvernului, sunt în curs de avizare la Ministerul de Finanțe pentru a intra în ședința de guvern. Credem noi că săptămâna aceasta, sunt convins că săptămâna aceasta bugetul CFR Călători intră în şedinţa de guvern. Şi, bineînţeles, vor urma şi celelalte proiecte, iar pentru investiţiile menţionate fondurile sunt în mare parte, în cea mai mare parte din Programul Operațional Infrastructură Mare și Programul Național de Redresare și Reziliență, deci, sunt fonduri suficiente pentru dezvoltarea și modernizarea căii ferate, în acord cu tendințele și cu toate cele stabilite de Comisia Europeană privind mutarea transportului semnificativ pe cale ferată în perioada următorilor 20 de ani.

Etichete : (ii) transport tren
Angel Tîlvăr: Extinderea bazei aeriene de la Kogălniceanu se desfăşoară conform graficului
România 31 Martie 2025, 22:40

Angel Tîlvăr: Extinderea bazei aeriene de la Kogălniceanu se desfăşoară conform graficului

Guvernul României a alocat 2,5 miliarde de euro pentru transformarea bazei în cel mai mare amplasament NATO din Europa, care...

Angel Tîlvăr: Extinderea bazei aeriene de la Kogălniceanu se desfăşoară conform graficului
Încep înscrierile în clasa pregătitoare
România 31 Martie 2025, 21:50

Încep înscrierile în clasa pregătitoare

Părinții copiilor care împlinesc vârsta de 6 ani până la 31 august pot depune dosarele de înscriere la secretariatele...

Încep înscrierile în clasa pregătitoare
De miercuri, cetăţenii UE intră în Marea Britanie doar dacă au autorizație electronică de călătorie
România 31 Martie 2025, 21:48

De miercuri, cetăţenii UE intră în Marea Britanie doar dacă au autorizație electronică de călătorie

Guvernul britanic a impus această măsură pentru a reduce imigrația ilegală și pentru a consolida securitatea la frontiere.

De miercuri, cetăţenii UE intră în Marea Britanie doar dacă au autorizație electronică de călătorie
Restaurantele și hotelurile de pe litoral, în plină campanie de recrutare de personal
România 31 Martie 2025, 20:15

Restaurantele și hotelurile de pe litoral, în plină campanie de recrutare de personal

Sezonul estival începe oficial pe 1 mai.

Restaurantele și hotelurile de pe litoral, în plină campanie de recrutare de personal
Restricții pe A2 București - Constanța până pe 12 aprilie
România 31 Martie 2025, 19:05

Restricții pe A2 București - Constanța până pe 12 aprilie

Se fac lucrări de reparație la rosturile de dilatație, care impun restricționarea circulației pe a doua bandă și parțial pe...

Restricții pe A2 București - Constanța până pe 12 aprilie
Agerpres va putea înființa, administra și finanța un muzeu al presei
România 31 Martie 2025, 19:00

Agerpres va putea înființa, administra și finanța un muzeu al presei

Comisia pentru cultură a Senatului a avizat favorabil o propunere legislativă în acest sens, inițiată de parlamentari PNL.

Agerpres va putea înființa, administra și finanța un muzeu al presei
Simularea Evaluării: Rezultate mai slabe la limba română decât la matematică
România 31 Martie 2025, 18:56

Simularea Evaluării: Rezultate mai slabe la limba română decât la matematică

La limba română, procentul de note mai mari de 5 a fost de 64,01%, în timp ce la matematică acesta a fost de 71,97%.

Simularea Evaluării: Rezultate mai slabe la limba română decât la matematică
Un an de la prima etapă a aderării României la Schengen
România 31 Martie 2025, 18:52

Un an de la prima etapă a aderării României la Schengen

De la începutul acestui an, România este membru deplin al spațiului european de liberă circulație.

Un an de la prima etapă a aderării României la Schengen