Studiu INSCOP Research: 90% dintre români resping ideea ieşirii din NATO
Cercetarea mai arată că românii sunt rezistenţi la dezinformare, iar reacţiile agresive din spaţiul public după anularea alegerilor au dus, de fapt, la creşterea rezilienţei şi solidarităţii naţionale.
Articol de Radiojurnal, 21 Ianuarie 2025, 13:37
România traversează o perioadă de nemulţumiri şi frustrări sociale profunde, însă acestea nu au legătură cu ataşamentul cetăţenilor faţă de NATO şi Uniunea Europeană.
Dimpotrivă, o cercetare sociologică, prezentată cu puţin timp în urmă, arată că 90% dintre români resping ideea ieşirii din NATO, un nivel record de adeziune faţă de Organizaţia Nord-Atlantică.
Studiul a fost realizat de INSCOP Research, la cererea organizaţiei Funky Citizens, iar datele au fost colectate în a doua jumătate a lunii decembrie 2024, după alegerile prezidenţiale anulate.
Cercetarea mai arată că românii sunt rezistenţi la dezinformare, iar reacţiile agresive din spaţiul public după anularea alegerilor au dus, de fapt, la creşterea rezilienţei şi solidarităţii naţionale.
Remus Ioan Ştefureac, director INSCOP: Ceea ce se întâmplă în România nu are deloc legătură cu o scădere a adeziunii românilor față de /.../ euroatlantică. Are legătură, în schimb, cu probleme interne, probleme economice, sociale, cu probleme legate de lipsa de încredere în clasa politică, de integritate, de lipsa de profesionalism, de sentimentul, să spunem, aranjării jocurilor, astfel încât poate să câștige o anumită tabără. Cifrele sunt mai mult decât relevante. Practic, avem o creștere în 3 ani de 10 procente a adeziunii față de direcția vest. Poate chiar și aceste ultime evenimente de pe scena politică și, sigur, tensiunea acumulată au clarificat puțin apele, pentru că astăzi avem 72% spre 73% dintre români, aproape trei pătrimi care consideră că aderarea la Uniunea Europeană a adus mai degrabă avantaje.
Cercetarea prezentată marți este considerată una dintre cele mai relevante publicate de INSCOP în ultimii ani, oferind o înţelegere clară asupra nemulţumirilor sociale şi a factorilor care influenţează percepţiile românilor în contextul geopolitic actual.