"Sperăm ca începând cu 2023 piața să fie mult mai stabilă, cel puțin din punctul de vedere al consumatorilor"
"Apel matinal" - Invitat: vicepreședintele Autorității Naționale de Reglementare în Energie, Zoltán Bege-Nagy.
Articol de Florin Lepădatu, 23 Noiembrie 2022, 09:02
"Apel matinal" - Invitat: vicepreședintele Autorității Naționale de Reglementare în Energie, Zoltán Bege-Nagy
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI - Emisiunea: "Apel matinal" - Realizatori: Daniela Petrican şi Cătălin Cîrnu
Daniela Petrican: Grupul Enel, printre cele mai mari companii pe piața națională a energiei, cu active pe toate palierele și cu circa trei milioane de clienți, intenționează să părăsească România anul viitor și a inițiat deja discuții în acest sens pentru vânzarea portofoliului. Decizia are de-a face cu o repoziționare strategică pe piață în urma crizei din energie, dar și din cauza datoriilor, iar strategia prevede retragerea din unele țări și întărirea prezenței în altele.
Cătălin Cîrnu: Anunțul vine în contextul în care de la 1 ianuarie autoritățile au decis ca prețul maxim la energie electrică să fie de un leu și 30 de bani pe kilowatt-oră pentru toți utilizatorii, indiferent de nivelul de consum. Ordonanța în acest sens a fost adoptată de comisiile parlamentare și urmează să intre astăzi la vot. Mai multe amănunte însă aflăm de la invitatul "Apelului matinal", vicepreședintele Autorității Naționale de Reglementare în Energie, Zoltán Bege-Nagy. Bună dimineața.
Zoltán Bege-Nagy: Bună dimineața.
Cătălin Cîrnu: Legat de Ordonanța 119, o dată intrate prevederile ei în funcțiune, după aprobarea legislativului, vedeți posibilă o stabilizare a pieței de energie și, implicit, o stabilire a prețurilor?
Zoltán Bege-Nagy: În contextul în care săptămâna trecută prin Ordonanța 153 Guvernul a aprobat și un mecanism de achiziție centralizată a energiei de la producători, de la anumiți producători, pentru anumite cantități, direct, deci vânzare reglementată direct către furnizor, la un preț impus de 450 de lei, și având în vedere și deciziile luate ieri în Comisia de Industrie și Comisia Economică, dacă aceste decizii se vor confirma și în plenul Camerei Deputaților, care aprobă legea, aprobă Ordonanța de Urgență 119 și, practic, stabilește prețurile finale de vânzare în piața cu amănuntul începând cu 1 aprilie pentru aproape toate categorii de consumatori, cred că sunt date toate premisele pentru o perioadă mult mai stabilă decât a fost anul 2022, când, trebuie să recunoaștem, că foarte multe modificări legislative, aproape lună de lună schimbau regulile, schimbau categoriile de consumatori pentru care se aplicau sau anumite reguli aplicate pentru plafonare, compensare de către furnizori. Deci, sperăm, da, sperăm ca începând cu 2023 piața să fie mult mai stabilă, cel puțin din punctul de vedere al consumatorilor, să fie mai ușor de înțeles și predictibil, mai ales din perspectiva consumatorilor industriali.
Cătălin Cîrnu: Înainte să vorbim despre Enel, cum au reacționat furnizorii la această plafonare?
Zoltán Bege-Nagy: Nu știu, la ce plafonare vă referiți?
Cătălin Cîrnu: La 1,3 lei pentru kilowatt-oră, pentru toți utilizatorii, apropo de piață.
Zoltán Bege-Nagy: Eu am fost prezent ieri la dezbaterile din comisie. Asociațiile furnizorilor sau acea asociație...Da, două asociații ale furnizorilor au luat cuvântul acolo, au avut un punct de vedere, au avut niște solicitări. Bănuiesc că o reacţie oficială o să apară în momentul în care se ia decizia finală în Parlament, eventual după ce se și publică în Monitorul Oficial textul final al legii de aprobare a Ordonanței 119. Sunt anumite prevederi care simplifică lucrurile, devin mai clare și, din punctul lor de vedere, au spus că în maximum 30 de zile se pot adapta și ar putea să evite de această dată orice întârziere la emiterea facturilor datorită schimbările legislative. Dar, cu siguranţă, s-ar putea să fie și niște rețineri din perspectiva furnizorilor în privința termenelor de plată, termenul în care, de la bugetul de stat, sunt achitate diferențele dintre prețul de achiziție și prețul de vânzare aplicat clienților cărora li se aplică plafonarea. Deci, sunt plusuri și minusuri.
Daniela Petrican: Autoritatea Națională de Reglementare în Energie, așa cum prevede legislația, a primit o notificare oficială din partea Enel privind intenția de vânzare a unor active ale companiei?
Zoltán Bege-Nagy: Noi nu am înregistrat o adresă în acest sens și, din câte am înțeles, deocamdată s-a luat o decizie la nivelul grupului în Italia și probabil că în momentul în care va fi ceva concret, eventual un cumpărător identificat, atunci probabil că o să depună și o adresă către ANRE.
Daniela Petrican: Înțelegem că decizia companiei nu înseamnă neapărat ieșirea din piața de energie a Enel România, ci poate presupune doar schimbarea proprietarului sau a acționariatului. Statul român este interesat să cumpere active ale companiei Enel?
Zoltán Bege-Nagy: Deci, grupul Enel probabil că o să vândă anumite sau chiar toate activele din România. Știm că are capacități de producție în România, știm că are rețele, operează rețele de distribuție de energie electrică și știm că are activitate de furnizare de energie electrică. Nu știm detalii, dacă această decizie se referă la toate aceste active; aceste active, fiecare fiind pe alte companii. Deci, are destul de multe companii înregistrate în România grupul Enel și încă nu știm sub ce formă se va face această ieșire. Evident, cea mai simplă formă este să se vândă aceste companii, deci să se schimbe proprietarul companiilor, în integralitate sau în parte, ceea ce înseamnă că, din perspectiva clienților acestor companii, ale grupului Enel din România, nu se schimbă nimic. Aceleași firme, eventual își schimbă denumirea, dacă se finalizează acest exit, dar clienții companiei nu vor simți practic nimic din această schimbare de proprietar. Iar dacă statul este sau nu este interesat de preluare eu nu știu să vă spun acest lucru și nici nu sunt în măsură să mă pronunț.
Cătălin Cîrnu: Corect. Prima precizare: să-i liniștim pe toți cei care au contracte cu Enel; indiferent ce și cum se va vinde, clienții nu vor avea dificultăți în alimentarea cu energie și cu gaze. Recent, ați anunțat implementarea platformei online de schimbare a furnizorului de energie electrică și de gaze naturale la nivel național. Funcționează aceasta? Se poate folosi? În ce condiții?
Zoltán Bege-Nagy: Platforma este funcțională deja de câteva săptămâni pentru operatorii de distribuție și pentru furnizori, pentru că ei aveau obligația de a încărca în baza de date a acestei aplicații, o dată, distribuitorii, toate locurile de consum de energie electrică și de gaze naturale, atât pentru clienții casnici, cât și pentru clienții non-casnici, şi furnizorii aveau obligația să încarce contractele de furnizare avute cu clienții lor. Acum, din păcate, încă avem probleme în privința încărcării contractelor de către furnizori. Nu toate contractele de furnizare sunt încărcate, dar din câte știu, toate locurile de consum sunt încărcate. În acest moment, cu toate că baza de date nu este completă în privința contractelor, cum am spus, platforma este deschisă. Orice consumator de energie electrică sau gaze naturale poate să-și facă un cont și cei care vor să folosească acea platformă trebuie să-și facă un cont, să-ș identifice locul de consum sau locurile de consum, cei care au mai multe, respectiv contractele în baza de date și, în acel moment, vor putea să folosească aplicația. Estimăm că în cursul acestei săptămâni, până la sfârşitul săptămânii, să îi determinăm pe furnizorii care au întârzieri în încălcarea contractelor și să finalizăm această procedură și, teoretic, începând cu săptămâna viitoare sau cel târziu în prima săptămână din decembrie, să avem o platformă 100% funcțională.
Daniela Petrican: Din datele Autorității Naționale de Reglementare în Energie, toate companiile care operează pe piața românească, inclusiv Hidroelectrica, vor putea să primească și anul viitor noi clienți, mă refer inclusiv la cei care vor să își schimbe furnizorul?
Zoltán Bege-Nagy: Absolut. Eu nu văd nicio problemă de ce n-ar putea să facă acest lucru.
Daniela Petrican: Şi procesul va fi mai simplu?
Zoltán Bege-Nagy: Procesul tehnic cu siguranță va fi mai simplu. Deci ce înțelegem prin procesul tehnic? Această platformă online de schimbare a furnizorului simplifică partea tehnică a schimbării furnizorului. Trebuie să știm că, în momentul în care un client decide să schimbe furnizorul, după ce semnează un contract și această semnare a acestui contract se poate face acum online pe această pe platformă, după ce semnează un contract, și furnizorul vechi, și furnizorul nou, și distribuitorul au nişte sarcini de parcurs. Noul furnizor trebuie să semneze un contract de distribuție cu distribuitorul. Vechiul contract de distribuție trebuie încetat, trebuie citit contorul, trebuie înregistrat indexul contorului în momentul schimbării. Tot acest proces tehnic, conform directivei europene care prevede că procesul tehnic trebuie să se facă începând cu 2026 în maximum 24 de ore. La noi acest lucru se poate face deja în 2022, în 24 de ore. În continuare, termenul din perspectiva clientului de trecere de la un furnizor la altul din momentul în care aţi semnat contractul, este de 21 de zile. Dar partea tehnică se simplifică mult și sperăm să eliminăm şi acele întârzieri pe care le-am constatat în decursul anului sau chiar și ale anului trecut, din diverse motive, probleme tehnice, au fost întârzieri în schimbarea furnizorului.
Cătălin Cîrnu: Da, până la urmă tot de digitalizare ține. Le reamintim, așadar, celor care au contracte încheiate cu Enel, aproximativ 3 milioane de clienți: indiferent de ce se va întâmpla cu decizia pe care o va lua grupul, trebuie să rămânem liniștiți. Asta apropo de gazele naturale sau de energie electrică. Mulțumim pentru prezență alături de noi la "Matinal".
Zoltán Bege-Nagy: Şi eu vă mulţumesc.
Cătălin Cîrnu: Vicepreședintele Autorității Naționale de Reglementare în Energie, Zoltán Bege-Nagy, a fost invitatul de astăzi.