Soluţii pentru reducerea abandonului şcolar
Statutul obligatoriu al clasei pregătitoare, trecerea clasei a noua la gimnaziu, dar şi programele "Şcoală după şcoală" şi "A doua şansă" vor reduce abandonul şcolar, susţine ministerul educaţiei.
29 Iunie 2011, 15:40
Situaţia economică, dar şi programa şcolară sau schimbarea de la un an la altul a cadrelor didactice, mai ales în mediul rural sunt printre motivele abandonului şcolar.
Potrivit reprezentanţilor ministerului educaţiei, în prezent, rata abandonului e de circa 2%, cu tendinţă de creştere mai ales la sate.
Autorităţile şi reprezentanţii organizaţiilor neguvernamentale din domeniu au prezentat miercuri mai multe posibile soluţii de reducere a abandonului.
Prevederile legii educaţiei naţionale ar putea reduce procentul de abandon şcolar, dar şi cel de părăsire timpurie a şcolii, a declarat miercuri secretarul de stat pentru învăţământul preuniversitar, Oana Badea.
Astfel, statutul obligatoriu al clasei pregătitoare, trecerea clasei a noua la gimnaziu, dar şi programele "Şcoală după şcoală" şi "A doua şansă" vor reduce abandonul şcolar, dar şi rata de părăsire timpurie a şcolii.
"Modelul educaţional pe care legea 84, vechea lege a educaţiei îl prevedea, a condus în timp la acest procent. Exista o prevedere care spunea că trecerea la liceu se face de la clasa a VIII-a la clasa a IX-a, deci la nivelul vârstei de 13-14 ani.
"Noua lege a educaţiei propune soluţia măririi la cinci ani a gimnaziului. Iată încă o soluţie, întărirea educaţiei timpurii. Aşa cum ştiţi, legea educaţiei naţionale generalizează învăţământul preşcolar. Este o prevedere nouă care va produce roade în timp", a declarat Oana Badea.
Curriculum atractiv pentru copii, "o altă soluţie"
Un curriculum atractiv pentru copii va putea contribui de asemenea la reducerea numărului de absenţe şi în final la diminuarea procentului de abandon şcolar şi părăsire timpurie a şcolii.
"Absenteismul care nu este corectat la timp este un semnal că avem un posibil candidat la abandon şcolar. Un curriculum neadecvat care nu răspunde aşteptărilor pe care copiii le au îndepărtează copilul de şcoală. Urmează să fie făcuţi paşi consistenţi, încât anul 2012 să însemne rezultat simţitor în reforma curriculară", a declarat Oana Badea.
Printre motivele care conduc la abandonul şcolar, potrivit oficialilor ministerului, alături de dificultăţile materiale şi rezultatele slabe la învăţătură se situează şi schimbarea de la un an la altul a cadrelor didactice.
Legea educaţiei rezolvă această problemă prin organizarea concursului la nivel de unitate de învăţământ, susţin oficialii ministerului educaţiei la această dată.