"Sistemul şi elevii, vinovaţi" pentru rezultatele de la bac
Vicepreşedintele Comisiei pentru învăţământ din Senat, Ecaterina Andronescu, consideră că organizarea slabă a sistemului de învăţământ este cauza procentului slab de promovabilitate de la bacalaureat.
Articol de Andreea Marin, 04 Iulie 2011, 07:35
Vicepreşedintele Comisiei pentru învăţământ din Senat, Ecaterina Andronescu, vede cauza rezultatelor slabe la examenul de bacalaureat din 2011 împărţită între trei factori: sistemul, elevii şi părinţii.
În ceea ce priveşte organizarea sistemului, fostul ministrul al educaţiei spune că şi aici se regăsesc tot trei elemente destabilizatoare: ministerul educaţiei, inspectoratele şcolare şi unităţile de învăţământ.
În opinia Ecaterinei Andronescu, copiii încep probele deja obosiţi, după alte evaluări consecutive, iar cadrele didactice nu sunt motivate financiar, nu-şi dau interesul cu elevii şi nu-i implică pe părinţi în luarea unor decizii necesare.
"Soluţiile sunt la cei care se pricep, înţeleg ce este şcoala şi au expertiza necesară. Cei care gestionează acum şcoala trebuie să citească, trebuie să vadă care sunt proiectele puse şi alţii, pe ce se pune accent.
"Nu cred că soluţia aceasta de a scoate pe Moş Nicolae din cui este singura de a aduce şcoala pe calea cea bună. Cred că sunt mult mai multe soluţii. Să nu-i umilim pe profesori, să-i motivăm pe profesori, şi să le şi cerem performanţă. Şi elevilor şi părinţilor, deopotrivă", a declarat Ecaterina Andronescu pentru Radio România Actualităţi.
Criza, "vinovată" pentru procentul slab de promovabilitate
Democrat-liberalul Dumitru Oprea consideră că procentul care caracterizează în 2011 promovabilitatea la examenul de bacalaureat este unul "normal" şi estimează că va creşte chiar la 65%, după cea de-a doua sesiune.
Dumitru Oprea susţine, într-un interviu acordat pentru Radio România Actualităţi, că singurul vinovat pentru scăderea faţă de anii precedenţi a acestui coeficient este criza, care a produs o fluctuaţie a numărului de dascăli şi implicit a cantităţii şi calităţii materiei predate.
El îşi exprimă însă şi dezacordul faţă de organizarea unei astfel de evaluări, fără un caracter diferenţiat, cum era înainte, şi recunoaşte că au de pierdut tot elevii.
"Examenul de bacalaureat trebuie să fie unul diferenţiat. Nu poţi să-i pui pe copiii care sunt supradotaţi în licee pe profil, pe domenii înguste, şi să-i compari cu cei care au intrat fiindcă nu au avut altă cale.
"De-abia acum se vede efectul. Se pare că noi ne-am îndepărtat de partea bună a trecutului şi încercăm să mergem cu totul la pachet. Copiii noştri devin şi cobai, experimentăm şi iar experimentăm. Evaluările continue îi obosesc", a declarat Dumitru Oprea.
Contestaţiile pot fi depuse luni, între orele 08:00 şi 12:00
Mai puţin de 50% dintre candidaţii la examenul de bacalaureat au promovat.
Potrivit unei centralizări furnizate de ministerul educaţiei, înainte de înregistrarea contestaţiilor şi soluţionarea acestora, coeficientul celor care au reuşit să treacă de examen a fost de 44,47%, cel mai mic din ultimele două decenii.
Contestaţiile vor putea fi depuse luni, între orele 08:00 şi 12:00, potrivit ministerului educaţiei.
În prima sesiune de bacalaureat, 661 de candidaţi au fost eliminaţi din examen pentru fraudă, dublu faţă de anul trecut.