Sfânta Treime - sărbătoarea monoteismului creştin
Creştinii sărbătoresc a doua zi de Rusalii, Sfânta Treime, singura sărbătoare dedicată tuturor celor trei persoane dumnezeieşti.
Articol de Remus Rădulescu, 13 Iunie 2011, 08:40
Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh – trei nume ale Dumnezeului creştin sărbătorit a doua zi de Rusalii.
După Pogorârea Duhului Sfânt, ziua de naştere a Bisericii, creştinii îşi serbează modul de a fi. Sfânta Treime este izvorul acestui mod de existenţă pentru că este modelul iubirii absolute.
Dumnezeu este unul singur în fiinţă, dar nu este o singură persoană. Sunt trei persoane divine, fără să fie însă trei dumnezei.
E greu, chiar imposibil, ca omul să înţeleagă cu instrumentele logicii modul de existenţă al Dumnezeului Treime. Doar prin credinţă poată să iasă din tiparele gândirii umane şi să accepte existenţa supraraţională a divinităţii.
Când omul a apelat doar la puterea lui de a gândi pentru a-l explica pe Dumnezeu a eşuat în erezie.
Omul înţelege ceva mai mult, însă, dacă experimentează modul de a fi al lui Dumnezeu. Iar modul lui de a exista este iubirea. De aceea El este Treime, pentru că iubirea e posibilă doar între persoane.
Teologul român Dumitru Stăniloae argumentează şi de ce trei şi nu două persoane: Când doi se iubesc, se poate ajunge ca unul sau amândoi să devină posesivi, geloşi; în felul acesta, iubirea e coruptă.
Dragostea dintre trei persoane este desăvârşită, cel puţin în planul dumnezeirii. Între noi oamenii, lucrul acesta este experimentat în familia cu copii.
Tatăl şi mama îşi împărtăşesc iubirea reciprocă prin al treilea – copilul, şi aşa legătura dintre ei devine mai puternică.
Desigur, comparaţia nu este decât o imagine palidă a relaţiilor din interiorul dumnezeirii, dar ne spune ceva despre iubirea care contopeşte şi face ca trei să fie o singură realitate pentru veşnicie.