Şedinţă de urgenţă pentru situaţia de pe Dunăre
Prefectul judeţului Galaţi, Paul Florea a convocat, la prânz o şedinţă de urgenţă cu toţi responsabilii navigaţiei pe Dunăre, în vederea identificării măsurilor de precauţie.
Articol de Maria Măndiţă, Galaţi, 28 Februarie 2012, 14:34
Prefectul judeţului Galaţi Paul Florea a convocat, la prânz, o şedinţă de urgenţă cu toţi responsabilii navigaţiei pe Dunăre, instituţii publice şi armatori, în vederea identificării măsurilor de precauţie astfel încât scurgerea sloiurilor la Galaţi să nu aibă acelaşi efect ca la Călăraşi.
În cursul discuţiilor purtate între prefectul Paul Florea şi directorul Administraţie Fluviale a Dunării de Jos Galaţi, Florin Uzumtoma, s-a luat în discuţie inclusiv posibilitatea folosirii de explozibil pentru spargerea podurilor de gheaţă, astfel încât sloiurile să poată curge la vale către mare.
Totuşi, nu s-a luat nici o decizie clară în privinţa dinamitării podurilor de gheaţă de pe Dunăre, întrucât şeful Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ) a precizat că nu are în obiectul de activitate aşa ceva.
Pe de altă parte, şeful AFDJ a precizat că din cele 3 canale Chilia, Sf. Gheorghe şi Sulina, numai pe Sulina pot curge sloiurile de pe Dunăre către mare, restul celorlalte două canale fiind blocate de pod de gheaţă.
Acest lucru înseamnă că numai 30% din gheaţă curge către mare, fapt care ar putea conduce la formarea de dopuri de gheaţă şi la efecte nedorite, precum creşterea artificială a nivelului Dunării, a mai spus şeful AFDJ.
În prezent, potrivit şefului Căpităniei Galaţi, Octavian Gheorghiu, în zona portului Galaţi, există 128 de barje, din care 105 goale şi 23 de barje încărcate cu fier, laminate şi bauxită.
Din totalul barjelor, 39 au combustibil la bord, acestea fiind urmărite cu atenţie sporită şi de Garda de Mediu, pentru a preîntâmpina vărsarea combustibilului în fluviu.
Şi proprietarii de ambarcaţiuni de agrement au înţeles pericolul şi şi-au ridicat pe mal navele, însă 20% din ele sunt în apă, prinse în gheaţă.
Potrivit reprezentantului Administraţiei Portului Dunării Maritime, Ion Lungeanu, nu există pericolul ca situaţia de la Călăraşi să se repete şi la Galaţi, având în vedere că atât barjele cât şi pontoanele şi agenţii economici, terasele plutitoare şi-au luat măsuri de prevedere, asigurând navele la mal.
În plus, barjele care nu sunt prinse în gheaţă sunt aduse la mal pentru a fi descărcate astfel încât alimentarea cu materie primă a combinatului siderurgic Arcelor Mittal Galaţi să nu fie afectată.
Totuşi, reprezentantul Administraţiei Porturilor Dunării Maritime Galaţi a precizat că este îngrijorătoare creşterea accentuată a nivelul apelor Dunării, cota fiind marţi de 343 de cm, cu 43 de cm mai mult decât luni.
Marilena Vasilache, şefa Navrom Bac a precizat că este un real pericol transportarea pasagerilor chiar şi cu împingătorul care efectuează acest serviciu din 7 februarie de când cursele cu bacurile au fost suspendate.
Şeful Căpităniei Galaţi a lansat recomandarea opririi activităţii de traversare a Dunării, din motive de securitate.
Concluziile şedinţei vor fi transmise de prefect Guvernului, pentru a dispune măsurile care se impun în plan local.