Şcoala profesională, o şansă pentru angajarea elevilor
Specialiştii propun implementarea în România a şcolilor care au contract cu un agent economic ce garantează practică şi locuri de muncă după terminarea studiilor.
14 Iunie 2013, 19:06
2000 de specialişti în educaţie dezbat vineri şi sâmbătă la Bucureşti problemele din sistem, între care necesitatea adaptării curriculum-ului şcolar la nivelul pieţei muncii.
Se caută şi soluţii pentru ca elevii să-şi poată găsi mai uşor un loc de muncă, iar una dintre acestea ar fi ca ei să intre la o şcoală profesională în sistem dual.
Sunt şcoli care au contract cu un agent economic ce garantează practică şi locuri de muncă după terminarea studiilor.
12 mii de elevi sunt deja în acest sistem, pe care autorităţile încearcă să-l extindă.
Învătământul profesional în sistem dual, parteneriat şcoală-agent economic, menit să revitalizeze şcoala profesională din România, se desfăşoară în cadrul liceelor tehnologice, a fost gândit pe modelul dual german, iar firmele germane din România au sprijinit introducerea acestui sistem.
Elevii nu au suficiente informaţii despre meseriile noi
Managerul şcolii profesionale germane Kronstadt din Braşov, prezent la cea de-a doua ediţie a Congresului Educaţiei, ale cărui lucrări au început vineri, susţine că elevii la această dată nu sunt suficient de bine informaţi cu privire la ceea ce înseamnă meseriile noi.
"Avem meseriile de operator CNC şi mecatronică. De multe ori, tinerii nu ştiu de fapt ce înseamnă meseriile moderne, meseriile noi, cu cât s-au schimbat în ultimii 20 de ani. Multe firme multinaţionale au parţial cele mai moderne filiale în România, însemnând ca sunt locuri ultramoderne de muncă, de care de multe ori copiii nici nu ştiu", a spus managerul.
Învăţământul profesional în sistem dual nu funcţionează la această dată în România conform standardelor vest europene, a declarat directorul Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic, Liliana Ciobanu.
"Nu aş putea să spun că vorbim despre un sistem dual aşa cum este el în Austria sau aşa cum este şi Germania. Este un învăţământ profesional organizat pe principiile sistemului dual, elevii au statut de elevi, aparţin sistemului de educaţie, spre deosebire de sistemul dual, unde elevul are contract cu întreprinderea, iar pentru pregătirea teoretică a elevului întreprinderea caută şcoala şi încheie un contract cu şcoala şi elevul are şi statut de elev part time şi este plătit", a spus Liliana Ciobanu.
Lucrările celei de-a doua ediţii a Congresului Educaţiei vor continua şi sâmbătă.
Ministrul educaţiei, Remus Pricopie, a declarat că toate propunerile, sugestiile formulate de participanţi la congres vor fi atent analizate şi se vor regăsi în bună parte în măsurile şi strategiile pe care ministerul le va adopta pentru anii următori.