Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Roxana Dima, purtător de cuvânt al RAR: ”Siguranța mașinilor nu este o glumă”

"Apel matinal" - invitat: Roxana Dima, purtător de cuvânt al Registrului Auto Român.

Roxana Dima, purtător de cuvânt al RAR: ”Siguranța mașinilor nu este o glumă”
Foto: Agerpres/arhivă

Articol de Radio România Actualităţi, 03 Octombrie 2024, 08:58

"Apel matinal" - Realizatori: Daniela Petrican şi Cătălin Cîrnu

Putem interacționa mai facil, dar și obține mai ușor informații tehnice acum de la Registrul Auto Român, datorită noului chatbot RAReș, disponibil pe site-ul RAR. Acesta a fost proiectat să devină din ce în ce mai bun, dar și prietenos, pentru că are capacitatea de a procesa volume mari de informații și de a înțelege limbajul natural uman.

Pe măsură ce va interacționa cu utilizatorii, RAReș va învăța continuu din aceste schimburi de informații și va fi performant, din ce în ce mai performant și mai precis în furnizarea de răspunsuri și soluții personalizate. Tocmai de aceea, invitatul "Apelului matinal" de astăzi este Roxana Dima, purtător de cuvânt al Registrului Auto Român. Bună dimineața.

Bună dimineaţa. Bun găsit, tuturor.

Interesantă găselnița cu alegerea numelui. Chiar suntem curioşi să știm.

Inteligentă găselniţa. Vorbim de un care e chatbot care e bazat pe inteligența artificială, da.

Nu ChatGPT v-a dat soluția, nu?

Nu, nu, nu. Ne-am gândit noi.

Cine este RAReș și cât de ușor se va înțelege el cu noi?

RAReș este produsul RAR și prietenul tuturor celor care pot și doresc să obțină informații de la Registrul Auto Român într-o altă formă decât cea clasică. Ne-am gândit la această soluție pentru că Registrul Auto Român, precum bine știți, este o instituție destul de tehnică, care folosește o terminologie tehnică aparte și nu toată lumea este neapărat familiară cu acest tip de limbaj. Și atunci, pentru a fi mai ușor de căutat în site anumite informații, ne-am gândit că această interfață este mult mai facilă. Efectiv intri pe site-ul Registrului Auto Român, fie de pe un telefon mobil, fie de pe un laptop sau de pe un computer, apare secțiunea aceea de chat undeva jos, în dreapta paginii și RAReș este disponibil pentru a primi întrebări de la oricine îl accesează.

Da, tânărul care e pozat acolo nu e RAReș, nu? Mă gândesc că e doar un angajat al Registrului Auto Român.

E un avatar.

E un avatar, cu siguranță, da. Un site rarom.ro. - am descoperit chiar și un anunț privind selecția candidaților pentru pozițiile de director general și director economic pe site.

Sigur.

Putem să-l întrebăm pe RAReş câte locuri disponibile sunt?

Puteţi să-l întrebaţi, nu neapărat o să vă şi răspundă la astfel de întrebări.

Care ar fi profilul?

El răspunde în general la întrebările care țin de necesitatea clienților de a accesa activitățile Registrului Auto Român. Că de fapt, de aici pornim și despre asta este vorba.

De un ITP sau cum? Atunci când vrei să...

De exemplu, dacă vrei să verifici rapid când expiră inspecția tehnică periodică a mașinii tale; dacă vrei să știi câteva informații despre istoricul vehiculului pe care îl ai în posesie, cum vrei să procedezi dacă ai pierdut cartea de identitate a vehiculului, cum să obții o programare într-o reprezentanță; ce faci atunci când vrei să înaintezi o petiție, o reclamație; cum faci ca să afli mai multe informații despre un agent economic pe care tu vrei să-l reclami ș.a.m.d. Deci tot felul de informații care de altfel sunt disponibile și la secțiunea call center și pe site-ul RAR, însă așa sunt mult mai ușor de accesat.

Cu alte cuvinte, se poate simplifica și mai ales scurta procesul de acces la informațiile despre serviciile și procedurile RAR?

Absolut, pentru că RAReş răspunde instant şi atunci când nu are informații despre un anumit aspect, te trimite în site, să te documentezi acolo mai mult sau, și mai bine - ca să vă dau o informație nouă - RAReș va avea și o prelungire într-un timp scurt de acum înainte, în sensul că va avea în spate un suport uman, atunci când informațiile sunt mult mai complexe și îi depășesc capacitatea lui de informații, va răspunde, va prelua un operator uman, dialogul cu clientul respectiv și va oferi informațiile importante. El are capacitatea să se autoînvețe. Cu cât sunt mai diversificate întrebările, cu atât RAReș procesează informații și operatorii umani din spatele lui aduc aceste informații în prim-plan pe voce.

Da, updatarea va continua. RAReș va fi mai bine dezvoltat decât Ion, nu?

Vă rog frumos, să nu comparăm personajele!

Da, cu siguranță. În schimb, apropo de toate întâmplările legate de Registrul Auto Român, care mai e situația? Nu știu, se mai aglomerează, de exemplu, la sediul din Voluntari, de acolo parcă?

Sigur că sunt și perioade mai aglomerate, asta este în funcție de capacitatea oamenilor de a înțelege că a veni cu mașinile la RAR nu este un proces atât de simplu și trebuie să se gândească din timp cum își fac programările, să-și gestioneze din timp situațiile de înmatriculare, ș.a.m.d. Sunt perioade mai aglomerate, mai puțin aglomerate, în funcție și de ora din zi. Dar ne descurcăm. Există niște programări bine puse la punct, timpii de așteptare s-au redus substanțial, pentru că reușim să gestionăm situația.

La nivelul anului 2024, apropo de timpii de așteptare, sunt mai mici decât anul trecut, de exemplu?

Timpii de așteptare nu sunt diferențiați de ani, ci mai degrabă de lunile mai aglomerate sau mai puțin aglomerate, de perioadele în care sunt concedii ale oamenilor, concediile obișnuite, și de perioadele, eu știu, mai încărcate atmosferic.

Dar de vreo situație neobișnuită sau simpatică, pentru că am mai descoperit fotografiii așa, circulând pe net, cu șoferi care au venit cu mașinile la RAR și aveau legată sabotul de frână cu sârmă, de exemplu? Mai sunt și astfel de cazuri?

Mai există... Noi încercăm să conștientizăm persoanele care dețin autovehicule să înțeleagă că siguranța mașinilor nu este o glumă şi că Registrul Auto Român nu este duşmanul lor. Faptul că ei nu reușesc să proceseze neapărat aceste informații, asta nu mai ține de noi. Ceea ce ține de noi este să facem acest triaj cât se poate de sever și cât se poate de obiectiv și să trimitem "acasă", pentru reparații, acele autovehicule care nu corespund din punct de vedere tehnic.

Da, totul pentru siguranța șoferului, în primul rând, a pasagerilor și a celorlalți participanți.

Absolut!

Îi urăm mulți ani lui RAReş și să crească, să crească mare!

Mulţumim frumos. Toate cele bune!

Mulţumim și noi. La revedere./editor Florin Lepadatu/

Angel Tîlvăr: Extinderea bazei aeriene de la Kogălniceanu se desfăşoară conform graficului
România 31 Martie 2025, 22:40

Angel Tîlvăr: Extinderea bazei aeriene de la Kogălniceanu se desfăşoară conform graficului

Guvernul României a alocat 2,5 miliarde de euro pentru transformarea bazei în cel mai mare amplasament NATO din Europa, care...

Angel Tîlvăr: Extinderea bazei aeriene de la Kogălniceanu se desfăşoară conform graficului
Încep înscrierile în clasa pregătitoare
România 31 Martie 2025, 21:50

Încep înscrierile în clasa pregătitoare

Părinții copiilor care împlinesc vârsta de 6 ani până la 31 august pot depune dosarele de înscriere la secretariatele...

Încep înscrierile în clasa pregătitoare
De miercuri, cetăţenii UE intră în Marea Britanie doar dacă au autorizație electronică de călătorie
România 31 Martie 2025, 21:48

De miercuri, cetăţenii UE intră în Marea Britanie doar dacă au autorizație electronică de călătorie

Guvernul britanic a impus această măsură pentru a reduce imigrația ilegală și pentru a consolida securitatea la frontiere.

De miercuri, cetăţenii UE intră în Marea Britanie doar dacă au autorizație electronică de călătorie
Restaurantele și hotelurile de pe litoral, în plină campanie de recrutare de personal
România 31 Martie 2025, 20:15

Restaurantele și hotelurile de pe litoral, în plină campanie de recrutare de personal

Sezonul estival începe oficial pe 1 mai.

Restaurantele și hotelurile de pe litoral, în plină campanie de recrutare de personal
Restricții pe A2 București - Constanța până pe 12 aprilie
România 31 Martie 2025, 19:05

Restricții pe A2 București - Constanța până pe 12 aprilie

Se fac lucrări de reparație la rosturile de dilatație, care impun restricționarea circulației pe a doua bandă și parțial pe...

Restricții pe A2 București - Constanța până pe 12 aprilie
Agerpres va putea înființa, administra și finanța un muzeu al presei
România 31 Martie 2025, 19:00

Agerpres va putea înființa, administra și finanța un muzeu al presei

Comisia pentru cultură a Senatului a avizat favorabil o propunere legislativă în acest sens, inițiată de parlamentari PNL.

Agerpres va putea înființa, administra și finanța un muzeu al presei
Simularea Evaluării: Rezultate mai slabe la limba română decât la matematică
România 31 Martie 2025, 18:56

Simularea Evaluării: Rezultate mai slabe la limba română decât la matematică

La limba română, procentul de note mai mari de 5 a fost de 64,01%, în timp ce la matematică acesta a fost de 71,97%.

Simularea Evaluării: Rezultate mai slabe la limba română decât la matematică
Un an de la prima etapă a aderării României la Schengen
România 31 Martie 2025, 18:52

Un an de la prima etapă a aderării României la Schengen

De la începutul acestui an, România este membru deplin al spațiului european de liberă circulație.

Un an de la prima etapă a aderării României la Schengen