România, "grădina Carpaţilor"
Guvernul vrea să atragă turişti străini printr-un nou brand turistic cu slogan şi logo axate pe promovarea Carpaţilor şi a naturii, lansat la Expoziţia Mondială de la Shanghai.
Articol de Sergiu Şteţ, Shanghai, 29 Iulie 2010, 19:56
Oficiali români, între care ministrul turismului, Elena Udrea, şi ministrul de externe, Teodor Baconschi, au încercat să convingă turiştii chinezi prezenţi la Pavilionul României la Expoziţia Mondială de la Shanghai să vină în România.
Între timp, logoul abia lansat a stârnit mai multe controverse.
Unul dintre elementele centrale ale noului logo al brandului turistic este o frunză stilizată, iar o imagine asemănătoare aparent poate fi achiziţionată de pe internet cu o sumă modică.
1) Logo-ul care poate fi cumpărat de pe siteul www.istockphoto.com; 2) Logo-ul brandului turistic al României prezentat la Shanghai. |
De la Shanghai, ministrul Udrea a dat însă asigurări că banii cheltuiţi pe brand au fost acordaţi pe baza unei licitaţii publice către o mare companie, care a lucrat şi la brandurile altor ţări, firmă care ar fi garantat dreptul de proprietate internaţională asupra brandului României.
Uimit "precum spătarul Milescu"
Delegaţia României a fost condusă de ministrul de externe, Teodor Baconschi, care a afirmat că s-a simţit "precum Spătarul Milescu, uimit în faţa unei ţări precum China, aflată în perpetuă schimbare".
"Nimic din clişeele orientalismului nu se confirmă în această societate dinamică şi ambiţioasă", a precizat Teodor Baconschi care a adăugat că "asemenea Chinei şi România este în plină transformare, chiar dacă ritmurile bătrânului continent sunt acuma ceva mai lente, mai aşezate".
Pe lângă invitaţia de a vizita România, ministrul de externe i-a îndemnat pe chinezi să şi investească.
Buget consistent
Evenimentul care a stârnit cel mai mult interes a fost lansarea brandului turistic al României, lansare începută cu un concert de nai al lui Gheorghe Zamfir.
La lansarea brandului au fost prezente trei mari foste glorii ale sportului românesc, Nadia Comăneci, Ilie Năstase şi Gheorghe Hagi.
Gheorghe Hagi şi-a exprimat încrederea că acţiunea de la Shanghai îi va determina pe cei de afară să cunoască România.
Promovarea României ca destinaţie turistică are un buget de 75 de milioane de euro, sumă pe care guvernul a reuşit să o acopere din fonduri europene.
Realizarea brandului turistic de ţară, cu sloganul "Vizitaţi România, grădina Carpaţilor", s-a făcut pe baza unui studiu pentru a se afla prin ce ar putea atrage România turiştii străini.
Ministrul turismului Elena Udrea a mai afirmat că pentru a putea concura în turismul de masă, România are nevoie de investiţii substanţiale în infrastructură.
De asemenea, ministrul turismului a mai precizat că turismul de masă are în România ca destinaţie preferenţială litoralul românesc care nu este în acest moment un produs competitiv pe plan internaţional.