Restructurarea companiilor de stat, discutată cu FMI
Discuţiile cu partenerii internaţionali au loc după ce România nu şi-a respectat angajamentul ca cel puţin 8 societăţi de stat să aibă în conducere specialişti din mediu privat.
16 Ianuarie 2013, 15:42
CFR este doar una dintre companiile de stat cum mari probleme, pierderi şi datorii pe care autorităţile române s-au angajat să le restructureze şi să le privatizeze total sau parţial în cadrul acordului cu instituţiile financiare internaţionale.
Procesul este însă mult întârziat, iar premierul Victor Ponta spunea marţi seara că va fi unul din punctele dificile ale discuţiilor pe care le va avea cu reprezentanţii FMI, ai Băncii Mondiale şi ai Comisiei Europene.
Domeniile din care provin aceste întreprinderi de stat sunt diverse, de la energie la industrie sau transporturi.
Discuţiile de acum cu partenerii internaţionali au loc în condiţiile în care România nu şi-a respectat angajamentul ca, până la finele anului trecut, cel puţin 8 societăţi de stat să aibă în echipele lor de conducere specialişti din mediul privat.
Era vorba, printre altele, despre Electrica, Hidroelectrica, Romgaz, Transgaz şi CFR Călători.
Deocamdată managementul privat a fost concretizat la Tarom şi la CFR Infrastructură, apoi pachetele majoritare de la Transgaz, Complexul Energetic din Oltenia sau Tarom urmau să fie listate pe bursă.
Situaţia este neclară şi în privinţa privatizării CFR Marfă, în cazul căreia este aşteptat un aviz de la CSAT.
Miza rezolvării acestor probleme stă în eficientizarea companiilor de stat a căror activitate este marcată de ani de zile de neplata datoriilor şi de ineficienţă.
Pe lângă consumarea unor resurse importante de la buget, aceste companii nu funcţionează în parametri de concurenţă şi nu sunt productive.