”Programul "Rabla Clasic" astăzi împlineşte 20 de ani, iar "Rabla Plus" este la cea de-a 9-a ediţie, este cel mai longeviv”
"Apel matinal" - Invitat: Adrian Corbu, vicepreşedintele Administraţiei Fodului de Mediu.
Articol de Radio România Actualităţi, 19 Martie 2024, 09:12
"Apel matinal" - Invitat: Adrian Corbu, vicepreşedintele Administraţiei Fodului de Mediu
Emisiunea: "Matinal" - Rubrica: "Apel matinal" - Realizatori: Daniela Petrican şi Cătălin Cîrnu
Revenim la primăvara din 2024 şi vorbim despre noile ediţii ale programelor "Rabla Clasic" şi "Rabla Plus", care vor fi lansate astăzi cu buget record. Potrivit Administraţiei Fondului pentru Mediu, persoanele fizice se pot adresa producătorilor validaţi, iar cele juridice pot încărca în aplicaţia informatică documentele necesare participării. Pentru persoanele fizice care accesează "Rabla Clasic", primele se vor acorda la casarea maşinilor uzate şi vechi.
Sunt anunţate însă schimbări în ceea ce priveşte Programul "Rabla Plus", care se va desfăşura în două etape, iar la prima de casare se pot adăuga ecobonusuri şi un ecotichet. Subvenţiile vor fi acordate doar pentru automobilele cu o valoare maximă de aproximativ 70.000 euro. Discutăm pe această temă alături de invitatul "Apelului matinal", de astăzi, vicepreşedintele Administraţiei Fondului de Mediu, Adrian Corbu. Bună dimineaţa!
Adrian Corbu: Bună dimineaţa, dvs. şi ascultătorilo dvs.! Mulţumesc pentru invitaţie în emisiune.
Mulţumim că sunteţi alături de noi. Pe scurt, care ar fi schimbările esenţiale faţă de anii precedenţi?
Adrian Corbu: Aşa cum spuneaţi şi dvs. mai devreme, astăzi la ora 10:00 lansăm noile programe "Rabla", programe care în primul rând că au un buget record pentru "Rabla Plus" şi pentru "Rabla Clasic" diferenţa anul acesta faţă de anul trecut este că am diminuat bugetul. Aşa cum am promis, încercăm în fiecare an să aducem un buget cât mai mare pentru "Rabla Plus" şi cât mai mulţi beneficiari ai acestui program. Diferenţa la "Rabla Plus" este că am diminuat tichetul, adică l-am redus la 50% din valoarea pe care acesta a avut-o anul trecut, şi anume, la 25.500 lei. Iar bugetul pentru noul program este de 1.000.000.000 lei.
Sunt fonduri suficiente?
Adrian Corbu: Noi aşa sperăm. În fiecare an programele "Rabla" au fost nişte programe de succes, de aceea le şi reluăm. Programul "Rabla Clasic" astăzi împlineşte 20 de ani, iar "Rabla Plus" este la cea de-a 9-a ediţie, este cel mai longeviv. "Rabla Clasic" este cel mai longeviv program atât din Administraţia Fondului pentru Mediu, cât şi din programele la nivel naţional pe care le desfăşoară autorităţile publice.
Prima etapă, dacă nu greşesc, pentru persoane fizice este deschisă de astăzi, de la ora 10:00, până în 18 august, iar fondurile undeva la vreo 400 de milioane. Va avea loc şi etapa a doua. Noutăţile însă, din câte constat, sunt legate şi de persoanele juridice, de UAT-uri şi de instituţiile publice.
Adrian Corbu: Da. Pentru UAT-uri valoarea ecotichetului creşte, şi anume, aceştia vor beneficia de un ecotichet de 120.000 lei, fără a fi obligaţi să caseze un autovehicul vechi. Prin această măsură ne dorim să înnoim parcurile auto, care sunt foarte învechite la toate UAT-urile din România.
Sunt foarte căutate, mai nou, autovehiculele electrice. Ce trebuie să ştie cei care optează pentru achiziţionarea unui astfel de autovehicul nou?
Adrian Corbu: În primul rând, recomandăm tuturor celor care se îndreaptă către autovehicule noi electrice să îşi aleagă autovehiculul electric în funcţie de necesităţile pe care aceştia le au, în funcţie de posibilitatea de a încărca, adică, mă refer aici la numărul de kilometri care trebuie să îl parcurgă cu maşina în fiecare zi, alegând în funcţie de numărul de kilometri maşina potrivită pentru aceştia din punct de vedere al autonomiei, pentru a nu ajunge în situaţii în care aceştia aleg o maşină cu autonomie redusă dacă ar avea nevoie să parcurgă mulţi kilometri în fiecare zi.
Da, este...
Adrian Corbu: Aceasta ar fi cam la maşina electrică, de ce? Pentru că noi majoritatea suntem obişnuiţi cu maşinile cu motor termic, la care nu avem grija încărcării lor, mergem şi o încărcăm în cinci minute într-o benzinărie, facem plinul la maşină şi atunci plecăm mai departe. În primul rând, ce trebuie să aibă în vedere este autonomia maşinii şi numărul de kilometri necesar pe care trebuie să-i parcurgă în fiecare zi.
Rămâne aceeaşi grijă, la capitolul staţiei de încărcare, ele se vor înmulţi, cam care ar...?
Adrian Corbu: Cu siguranţă. Sunt doar la noi la ATM, în momentul de faţă, sunt câteva mii de staţii de programe cu finanţări pentru câteva mii de staţii care se vor implementa de unităţile administrativ-teritoriale. De asemenea, şi Ministerul Dezvoltării, prin PNRR, a finanţat foarte multe staţii de încărcare. Cu siguranţă, numărul lor va creşte exponenţial în următorii ani, în momentul în care aceste programe vor fi implementate.
Am deschis un... am găsit, de fapt, un reper interesant, de ce s-a introdus obligativitatea deţinerii la vedere a acelui autocolant până la finalizarea perioadei de monitorizare?
Adrian Corbu: Este o cerinţă care a apărut în urma dezbaterii publice. Iniţial n-a fost în ghid. După dezbaterea publică, am primit această solicitare, mi s-a părut pertinentă şi am introdus în ghid.
Haideţi să aflăm de ce a fost introdus şi acel plafon de preţ al maşinii pentru care se oferă tichet.
Adrian Corbu: Vă referiţi la plafonul maxim?
Exact.
Da.
Adrian Corbu: Atât diminuarea plafonului, cât şi diminuarea plafonului de finanţare, adică a ecobonusului pe care îl... a tichetului pe care îl acordăm, cât şi plafonul maxim pentru valoarea maşinii au fost stabilite printr-o hotărâre de guvern, cum bine ştiţi, anul trecut, la finalul anului. Bănuiesc că în momentul în care Guvernul a luat această decizie a analizat toate... atât impactul cât şi beneficiile pe care această decizie le va oferi în cazul programului; nu este o decizie pe care am luat-o noi în cadrul ATM.
Da, şi încă un amănunt din noul Program "Rabla", instituţiile publice şi unităţile administrativ-teritoriale beneficiază de ecotichet în cuantum de 120.000 de lei la achiziţionarea unui autovehicul nou...
Adrian Corbu: Exact.
: ... fără a fi obligată să predea spre casare un autovehicul uzat. 120.000 de lei este o sumă consistentă, mă gândesc la o maşină electrică...
Adrian Corbu: Este cea mai mare sumă, cea mai mare sumă care s-a acordat până acum pentru unităţile administrativ-teritoriale, dar şi pentru toată administraţia publică, că nu se adresează doar administraţiilor locale, cât şi celor centrale.
Da, credeţi că programul din acest an se va bucura de acelaşi succes?
Adrian Corbu: Cu siguranţă. Chiar dacă valoarea ecotichetului a scăzut pentru maşinile electrice, încă suntem în topul ţărilor cu cea mai mare subvenţie din Uniunea Europeană.
Să sperăm ca şi platforma să facă faţă...
Da! Cu siguranţă, platforma este pregătită. În curând, în România se va produce un alt automobil electric. Se va întâmpla la uzina din Bănie, acolo unde astăzi are loc şi o festivitate. Participă chiar ministrul mediului, apelor şi pădurilor, Mircea Fechet, la uzina Ford Otosan din Craiova.
Mai am un amănunt, legat însă de cu totul altceva. A început luna plantării arborilor, şi avem o curiozitate: dacă aveţi idee câţi copaci, câţi arbori se vor planta în toată ţara în această lună. Sau dacă acţiunile sunt doar pe ici, pe colo, sau la nivelul întregii ţări.
Adrian Corbu: Ca număr de arbuşti care vor fi plantaţi, n-aş putea să vă dau un răspuns exact în momentul ăsta fără să greşesc, dar pot să vă spun că va fi un program derulat la nivel de ţară. Vor fi plantaţi peste tot în ţară, nu doar în anumite regiuni.
Da, dacă tot vorbim de automobilele electrice, trebuie să ne îngrijim şi de ceea ce înseamnă pădurea.
Şi o ultimă curiozitate, domnule Adrian Corbu: la nivelul Administraţiei Fondului de Mediu aveţi maşini hibride, electrice?
Adrian Corbu: Da, da, avem maşini electrice. Majoritatea maşinilor din parc sunt electrice sau hibrid.
Da, este un exemplu.
Adrian Corbu: Şi participăm inclusiv noi anul ăsta la program; sperăm să prindem finanţare să înlocuim şi restul maşinilor termice pe care le mai avem.
Succes! Poate vom încerca şi noi. Nu uitaţi, dacă vreţi să vă schimbaţi maşina, să vă cumpăraţi una nouă, aveţi şi de casat, la ora 10:00 fiţi atenţi la toate detaliile şi accesaţi şi site-ul afm.ro./editor Florin Lepadatu/