”Primul abuz şi cel mai important este faptul că încă mai avem cântare în frontierele de vest şi de sud”
"Apel matinal" - Invitat: Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români din Transporturi.
Articol de Florin Lepădatu, 11 Ianuarie 2024, 09:10
RADOR RADIO ROMÂNIA - Realizatori: Daniela Petrican și Cătălin Cîrnu
Cătălin Cîrnu: Nu a nins în Capitală, doar a fulguit. Este frig, ger în această dimineață, dar primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, ne-a anunțat pe noi toți, pe pagina sa de Facebook, știi ce?, că au fost înlocuite indicatoarele rutiere vandalizate din centrul Capitalei, iar până la sfârșitul săptămânii se vor schimba alte 80 de indicatoare rutiere.
Daniela Petrican: Da, pe data de 4 ianuarie, reprezentanții inițiativei civice „Vrem Schimbare” semnalau existența mai multor indicatoare rutiere vandalizate.
Cătălin Cîrnu: În schimb, mai mulți fani ai "Matinalului" care ne ascultă din Iași ne-au confirmat că Primăria a pus la dispoziția cetățenilor 3.000 de lopeți inscripționate, pentru cei care doresc să-i ajute pe drumari, să pună mâna pe lopeți și să dea zăpada. În schimb, reprezentanții transportatorilor din toată țara sunt așteptați în această dimineață, la Palatul Victoria, pentru discuții pe tema nemulțumirilor care i-au scos ieri în stradă, după cum anunță conducerea Federației Operatorilor Români din Transporturi, adăugând că au fost ieri aproximativ 7.000 de participanți la nivel național, care s-au mobilizat prin mesaje și apeluri online.
Daniela Petrican: Protestele nu au fost inițiate de nicio asociație profesională, dar Federația Operatorilor Români din Transporturi s-a oferit să intermedieze dialogul cu autoritățile. Aproximativ 6.000 de camioane au participat ieri la protestul transportatorilor nemulțumiți de evoluția prețului la RCA, a declarat președintele Federației Operatorilor Români din Transporturi, Augustin Hagiu, invitatul de astăzi al "Apelului matinal". Bună dimineața!
Augustin Hagiu: Bună dimineața!
Cătălin Cîrnu: Bună dimineața! Ce veți discuta cu Guvernul, gândindu-ne la mesajul pe care transportatorii vor să îl transmită autorităților?
Augustin Hagiu: Ce vor discuta reprezentanții celor care au protestat ieri, adică ai colegilor noștri din transporturi. Păi vor relua, practic, problemele pe care le tot dezbatem noi cu reprezentanții Guvernului și ai Parlamentului, și ai ministerului de resort de ceva timp. Vor relua problema RCA-ului, vor relua problema fiscalității, vor relua problema cântarelor din frontiere, a abuzurilor de la cântărire, a cozilor nesfârșite de acolo, problemele specifice sectorului de activitate. Vor veni și cu soluții, cu propuneri concrete. Vom vedea ce se întâmplă după întâlnirea care începe la ora10:00. Și eu, ca și dumneavoastră, aștept și sper ca această delegație să aibă succes.
Cătălin Cîrnu: Ce înseamnă abuzuri la cântărire, la cântar? Ok, știm că este aglomerație, atâta vreme cât nu suntem încă în Schengen, pe cale terestră.
Augustin Hagiu: Primul abuz şi cel mai important este faptul că încă mai avem cântare în frontierele de vest şi de sud, de fapt peste tot, dar încă mai avem frontiere cu granițele comune cu țări membre ale Uniunii Europene, încălcând astfel reglementările europene. Și avem, îngreunăm transportul prin punctele de frontieră cu aceste cântare, dar cel mai important lucru dincolo de asta este că aceste cântare românești au diferențe semnificative de greutate față de cântarele maghiarilor sau ale bulgarilor, o tonă, două tone în plus de fiecare dată şi, evident, chestiunea asta vine la pachet cu amenzi usturătoare pentru transportatorii români.
Daniela Petrican: Și care pot fi soluțiile în acest moment? Cum le vedeți dvs.?
Augustin Hagiu: Soluția este ca aceste cântare să dispară și să continuăm să facem cântărire la nivelul ISCTR-ului pe teritoriul național și nicidecum în punctele de frontieră. Vorbeam cu mulți ani în urmă de unicitatea actului de control. Dacă pentru același tip de verificare folosim două sau trei instituții, nu mai discutăm de unicitate și bașca că, repet, nu au ce căuta aceste cântare în punctele de frontieră.
Cătălin Cîrnu: Da, fiecare instituție cu propriul cântar, nu?
Augustin Hagiu: Da, Măria și pălăria. Şi unii sunt buni de plată.
Cătălin Cîrnu: În schimb, taxe, creșterea RCA-ului de care vorbiți se reflectă în costurile dvs., respectiv în prețurile final ale mărfurilor?
Augustin Hagiu: RCA-ul s-a triplat, este foarte greu însă, foarte greu să se regăsească în... sau să se transfere din ceea ce înseamnă cheltuiala transportatorului în ceea ce înseamnă costul operațional al clientului de transport. Și vă spun de ce. De regulă, RCA ăsta se încheie pentru 12 luni, de regulă. Nu ai de unde să știi în timpul anului ce urmează să primești ca și ofertă în momentul în care trebuie să te îndrepţi din nou către asigurator. Dar mai este o problemă pe care am depistat-o împreună cu colegii mei care au protestat, şi nu numai cu ei, cu transportatorii în general la nivelul acestui sector de activitate. Am constatat că există diferențe uriașe între ofertele date transportatorilor. Deci în continuare avem firme de transport care se bucură de oferte RCA și de tarife RCA de 4.000 RON pentru un cap tractor pentru un an de zile, în timp ce marea majoritate în piață "beneficiază" de oferte în medie de 19.000 RON. Și toate astea în condițiile în care, în urmă cu doi ani de zile, discutam de tarife me din piață de 6-7.000 RON.
Cătălin Cîrnu: Dar cum e posibil?
Augustin Hagiu: Păi asta mă întreb şi eu: cum e posibil? Bun, pot enunța... pot enunța câteva, mă rog, cauze. Le-am discutat și cu ASF-ul la vremea respectivă și acum 2 ani și anul trecut - n-au făcut absolut nimic. Am discutat de faptul că în continuare pentru un cap tractor se emite poliță pe firmă dacă este capul tractor, la un tarif mult mai mare decât același cap tractor în situația înmatriculării pe persoană fizică și am spus că nu e normal așa ceva. Avem diferențe uriașe între capul tractor ca și tarif RCA pentru capul tractor, care are cod CAEN Transporturi, în cazul firmelor care au capultractor și au cod CAEN Transporturi versus firmele care au cap tractor și cod CAEN de construcții, unde tariful nu este mai mic. Deci sunt niște elemente de calcul de primă RCA folosite de către asiguratori, pe care nimeni nu vrea să le verifice, să le controleze, să pună întrebări, ca să vedem și noi cum sd formează acest tarif, de ce sunt aceste discrepanțe majore și de ce se ajunge ca media la clasa B0, adică la, să spunem, clasa aferentă primei înmatriculări a unui vehicul să fie de 19.000 de lei, vă dați seama, 190 de milioane lei vechi, aproape de trei ori mai mult decât atunci când discutam în 2020 de aceleași tarife.
Cătălin Cîrnu: Cred că ați făcut și o comparație cât RCA-ul, de exemplu, la bulgari și în Ungaria pentru un cap tractor?
Augustin Hagiu: Cam cu 30, cam cu 30%, 40% mai ieftin la unguri, la bulgari nici nu mai știu că este incomparabil. Păi, bulgarii cred că au rămas un pic peste nivelul tarifelor de la noi de acum 5 ani de zile, dar sunt multe alte țări care pot fi luate exemplu, unde astăzi tarifele pe care noi le avem acum la RCA acoperă și CASCO. Adică, practic, avem și RCA și CASCO la același preț. Cred că în Polonia există această situație. Aceiași bani pe care îi plătești în România doar pentru RCA, acolo ai și RCA, și CASCO.
Daniela Petrican: Şi ce urmează? Ce aveți în vedere în continuare, în cazul în care discuțiile nu vor duce la un rezultat concret?
Augustin Hagiu: Stimată doamnă, tocmai ce ați început intervenția, pe bună dreptate, spunând că de data asta nu este organizat de către patronat. Noi ne-am făcut ani de zile datoria, încercând să fim liantul între nemulţumirile celor pe care îi reprezentam direct, ca membri, dar si indirect, neafiliaţi. Am eșuat în ultimii ani, în ultimele luni nici măcar n-a existat o întâlnire la nivel de ministru sau secretar de stat sau premier cu... cel puțin cu noi ca și asociație, dar cred că, cu toate asociațiile n-a existat niciun fel de întâlnire, drept pentru care am făcut tot ce trebuia să facem pentru a sprijini colegii noștri, inclusiv pe partea de comunicare. Dar, de data asta, Guvernul se va întâlni cu ei. Dacă nu le place democrația și nu le plac instrumentele pe care le-am format în ultimii 34 de ani, recte dialog social, comunicare cu asociațiile patronale, respectarea statutului acestor asociații, atunci trebuie să ne întâlnim direct cu cei care aduc bani la bugetul de stat prin munca lor, prin eforturile lor și care, iată, ieri, au protestat. Este singura soluție. Dacă și cu ei eșuează dialogul, păi, probabil va trebui să stăm cu toții în corturi în Piața Victoriei, așteptând lumină de la Guvern sau nu știu ce se mai poate întâmpla.
Cătălin Cîrnu: În primul rând, e nevoie de dialog, asta cu siguranță. O să rămânem și noi calați pe această chestiune. Mulțumim pentru că am mai deslușit anumite amănunte.
Augustin Hagiu: Mulțumesc și eu!
Cătălin Cîrnu: Președintele Federației Operatorilor Români din Transporturi, Augustin Hagiu, a fost invitatul de astăzi al "Apelului matinal". Asta după ce astăzi, reprezentanții transportatorilor din toată țara sunt așteptați la Palatul Victoria pentru discuții pe tema nemulțumirilor care ieri au scos în stradă aproximativ 7.000 de participanți la nivel național, cu circa 6.000 de camioane./RADOR RADIO ROMÂNIA/