Primăria Timişoara vrea taxiuri electrice
Autorităţile timişorene doresc să adopte o hotărâre prin care firmele de taximetrie să beneficieze de o serie de avantaje în cazul în care optează pentru maşinile electrice.
Articol de Alina Bujancă, 21 Noiembrie 2011, 16:39
Primăria Timişoara va propune consilierilor locali să adopte o hotărâre prin care firmele de taximetrie să beneficieze de o serie de avantaje financiare în cazul în care îşi înlocuiesc actualele maşini, alimentate cu benzină sau motorină, cu autoturisme electrice, considerate ecologice.
Printre facilităţile oferite de municipalitate figurează scutiri la plata impozitului local şi la taxa de parcare (Telpark), precum şi gratuitate pentru obţinerea autorizaţiilor de funcţionare pentru taximetrişti.
În plus, viceprimarul Adrian Orza, a anunţat că în curând vor începe demersurile pentru amenajarea unei staţii de alimentare pentru maşini electrice la Timişoara.
Ideea nu pare să aibă însă succes în rândul taximetriştilor timişoreni, care se plâng că investiţia într-o maşină electrică este prea mare, iar stimulentele oferite de Primărie prea puţin atractive.
Spre exemplu, conform unor site-uri auto specializate, modelul electric Mitsubishi i-MiEV- primul apărut pe piaţa românescă, costă aproximativ 36 000 euro, preţ considerat prohibitiv de majoritatea românilor.
În plus, şoferii spun că maşinile electrice au autonomie redusă, iar durata de alimentare la o priză normală este foarte mare, de circa 7-8 ore.
Taximetriştii timişoreni cred că la nivel naţional ar trebui să existe un program care să ofere facilităţi mai importante pentru şoferii care îşi cumpără maşini ecologice, aşa cum se întâmplă în unele ţări europene.
În aceste condiţii, rămâne de văzut ce alte soluţii vor mai găsi autorităţile locale pentru reducerea poluării la Timişoara, un oraş care riscă amenzi din partea Comisiei Europene din cauza depăşirii limitelor de pulberi în suspensie.
Conform inspectorilor de mediu, nu doar traficul intens ci şi şantierele de construcţii, care nu respectă regulile ecologice produc praf, astfel încât anul acesta s-au înregistrat de 3 ori mai multe depăşiri ale limitelor admise de UE.
Şi asta în condiţiile în care Timişoara este oraşul cu cel mai mult spaţiu verde pe cap de locuitor din România.
Pentru că amenzile date de Garda de mediu şi măsurile de salubrizare luate de Primărie nu sunt suficiente, locuitorii oraşului au venit, la o recentă audiere publică, cu o serie de idei privind lupta împotriva prafului.
Astfel, pe lângă cea cu maşinile electrice, preluată deja de Primărie, s-a propus amenajarea de grădini verzi, suspendate pe mai multe clădiri şi folosirea canalului Bega, atunci când va redeveni navigabil, pentru transportul public cu ambarcaţiuni ecologice.