Președintele Ligii Asociațiilor de Proprietari "Habitat", Mihai Mereuță :”Putem solicita o scădere de factură pe perioada când parametrii nu sunt îndepliniți”
"Apel matinal" - Invitat: președintele Ligii Asociațiilor de Proprietari "Habitat", Mihai Mereuță.
Articol de Radio România Actualităţi, 31 Octombrie 2024, 09:20
Emisiunea: "Matinal" - Realizatori: Daniela Petrican, Cătălin Cîrnu
Și, bun, am zis noi că bate iarna la ușă și vorbim despre apă caldă și căldură, dar tu n-ai mai spus nimic. Tot la ibric?
Nu. Ibricul l-am pus la locul lui, pentru că de câteva zile inclusiv caloriferele s-au încălzit /.../.
A, este bine. Furnizarea agentului termic pentru apă caldă și încălzire este sistată și astăzi pentru aproximativ 1.200 de blocuri din sectoarele 1 și 2 ale capitalei, precum și în Complexul Studențesc Regie din sectorul 6. Termoenergetica București a anunțat că, din cauza unor probleme apărute la magistrala Grivița, o avarie majoră s-a produs în zona Șoselei Grozăvești, pe o conductă cu diametrul de un metru.
Au fost deja începute în regim de urgență manevrele de sectorizare, închidere, golire și aerisire a conductei și urmează a fi realizate sudurile pentru remedierea avariei și reîncărcarea magistralei. Invitatul nostru la "Apel matinal" este Mihai Măreuță, președintele Ligii Naționale a Asociațiilor de Proprietari "Habitat" și manager "Casa Plus". Bună dimineața!
Bună dimineața! Mulțumesc pentru invitație! Și, apropo de 1.200 de blocuri, de fiecare dată când citesc cifrele astea, nu pot să nu mă gândesc că, dacă ai spune în loc de 1.200 de blocuri 100.000 de apartamente, ar suna altfel, nu? Statistica Ministerului Muncii după care calculează tot felul de ajutoare, înseamnă 2,3 per apartament persoane, și așa mai departe, am ajunge...
Dacă am înmulți, am ajunge la vreo 200.000.
Da, așa cu adevărat ne-am da seama câți oameni se gândesc la ibricul dumneavoastră, da?
Generos cum sunt, să știți că am mai multe ibrice pe care le-am colecționat în anii precedenți, când lipsea apa caldă, dar acum le pot împrumuta. Se reabilitează însă conductele în numeroase zone ale capitalei. Revine acest coșmar al avariilor chiar la începutul sezonului rece, deși ne bucurăm de temperaturi de peste 20 de grade Celsius. Cum stă Bucureștiul, iată, în 31 octombrie 2024, la acest capitol?
Da, în primul rând, în discuțiile cu asociațiile de proprietari, cu reprezentanții Termoenergetica, ADITBI, în sfârșit, și am încercat și cu ELCEN-ul și Prefectura, dar n-am avut, deocamdată, n-am finalizat, ne-am pus problema modificării tarifului de care toată lumea vorbește. Știți că există două surse de modificare care au venit în spațiul public; unul, declarațiile primarului general că s-ar putea să existe la un moment dat o reducere a subvenției, care, indirect, va duce creșterea tarifului la consumator. Pe de altă parte, prim-ministrul a promis că nu se va modifica TVA-ul. O să ziceți "ok, dacă a promis că nu se va modifica, de ce vorbești tu de modificări?", dar a refuzat toate întrebările ziariștilor referitoare la excepțiile, și anume acolo unde e TVA redus, cazul energiei termice, apei reci, canalizării. Deci aici toate s-ar putea regăsi, dacă se modifică și se aduce la o cotă unică de TVA, creșteri importante la nivelul costului locuitului.
Da, deocamdată sunt ipoteze. La momentul oportun, în funcție de schimbări, vom discuta.
Da, exact asta am vrut să clarificăm. Am vrut să clarificăm, ca să nu... terminăm cu teroarea asta indirectă, știi? Adică arătăm un băț, așa, dar nici nu spune nimeni ferm. Și am crezut și am aflat că, din punct de vedere al Termoenergetica, ei nu au solicitat și nu există solicitări. Din punct de vedere al Consiliului General, iarăşi, nu s-a pus în discuţie modificarea, deci ca să fie, să se liniştească lumea, iar din punct de vedere moral insist, ca în fiecare sezon, şi la dvs. am mai discutat asta, nu e moral ca, după începerea livrării căldurii, da, când este interzisă deconectarea, să se modifice o clauză a contractului, una dintre cele mai importante, şi anume tariful. Da, deci nu poţi să modifici când eu sunt "captiv" până în primăvară.
Bun, discuţiile sunt chiar foarte proaspete, mai ales că ieri v-aţi întâlnit în cadrul unei conferinţe pe care aţi organizat-o privind încălzirea locuinţelor în sistem centralizat.
Ăsta a fost un subiect; al doilea subiect, bine... ce doresc, ce întreabă oamenii. Apare acest nou regulament de repartizare a încălzirii, a apărut în martie, da, Ordinul 7 ANRE, apropo, am invitat şi ANRE-ul, dar nu am intrat în agenda dânşilor. De ce era important? Pentru că, bun, hai că nu înţelege administratorul, preşedintele de la o asociaţie cum va fi aplicat, poate nu înţelege un patron de firmă de repartizare, nu are foarte clar ce are de făcut, dar când Termoenergetica are întrebări şi ajunge să transmită în scris lucruri extrem de pertinente către ANRE, sper că astăzi are loc întâlnirea între operatorii mari de termie şi ANRE şi sper că vor mai clarifica. E o normă mai bună decât...
Dar e chiar interesant. Ce întrebări are Termoeneregetica?
Da. În primul rând, vreau să fie clar, e o normă mai bună decât norma care funcționa anul trecut și de câțiva ani. Deci, e o normă care e mai simplă, mai clară și mai ușor de aplicat. Dar la baremurile legate de.. vă dau un singur exemplu, că, așa, lista dânșilor e mai lungă, la baremurile, de exemplu, pentru părți comune, aici un exemplu mi s-a părut foarte interesant, simplu. Dacă tu la un bloc, la care făceați referire, Grivița, ai furnizat energie doar cinci zile din 30 și tu trebuie, conform normei, să repartizezi consumul ca și cum ar fi fost... paușal, mă refer când are contoarele defecte, să repartizezi ca și cum ar fi fost 30 de zile furnizat de energie... Vă dați seama, e absurd, ajunge ca costul, scuzați cacofonia, într-un apartament să fie mai mare decât consumul pe branșament. /.../ indirect, prin acest calcul paușal. E puțin greoi, dar, în același timp, să știți că este incredibil. Şi mi-a plăcut foarte mult că specialiștii - îmi scăpase, în scăpase - dar specialiștii de la Termoenergetica văd că au citit cu mai mare atenție și se preocupă. Deci vedeți, iarăși, un lucru surprinzător am putea spune, se preocupă și de ce se întâmplă în interiorul blocului. Știți că responsabilitatea dânșilor e doar până la branșament.
Corect.
Ei, totuși, se preocupă și le mulțumim, mai ales aici, în cazul de față, e o doamnă, doamna Nițescu, șef serviciu, pe care o știm de ani de zile că se...
Preocupări avem și noi, numai că trebuie rezolvate două aspecte, și anume: ca agentul termic să fie trimis pe conductă la o temperatură optimă, pentru că știm bine ce am pățit în anii anteriori, venea căldura, după care dispărea imediat, și al doilea lucru: de ce atunci când este pompată apă rece în loc de apă caldă, noi plătim prețul apei calde? Cred că acestea sunt amănuntele dureroase.
Da, și asta s-a discutat ieri și s-a repetat întrebarea asta. Soluția nu există, adică tehnic ar putea exista o soluție, dar nu vreau să intru în amănunte, pentru că ar risca controverse, dar măcar să existe, și aici iarăși lucru bun, a explicat reprezentantul Termoenergetica, că putem solicita o scădere de factură pe perioada când parametrii nu sunt îndepliniți. Dacă pornim de la premisa că există avarii, că există distanțe mari pe care agentul termic le parcurge de la sursă până la consumator, până când se vor da în funcțiune noile CET-uri despre care se vorbește, un lucru foarte bun, dar să se miște lucrurile, repunerea în funcțiune pe vechile poziții ar fi fost bine să se întâmple în vară, dar probabil iarna următoare o să fie.
Da, da, știu, știm și cunoaștem truismul "iarna nu-i ca vara". Rămânem optimiști. Vom afla amănunte după întâlnirile pe care le veți mai avea și noi vom trăi cu speranța că toți bucureștenii, și nu numai, se vor bucura, evident, de condiții civilizate, mai ales cei care sunt racordați la instalațiile ce țin, evident, de autoritate.
O vorbă doar vreau să mai adaug, trăitul cu speranța e frumos; acum, na, nu putem toți trăi cu dânsa, dar, în schimb, acțiunea și atunci când sunt încălcate niște drepturi să reacționezi și să scrii, să faci reclamații, să te adresezi instituțiilor statului, nu este doar faptul că semnalați dumneavoastră sau ca depun eu o petiție. Nu. Toți care simt că au drepturile încălcate trebuie să acționeze, că numai aşa se schimbă ceva.
Da, încercăm și noi, deși sperăm că lucrurile sunt într-o oarecare normalitate, apropo și de sesizările pe care le putem face acum pe site-ul celor de la MAI, cu șoferii indisciplinați./editor Florin Lepadatu/