Președintele Autorității pentru Reforma Feroviară, Ștefan Roșeanu: ”Este în aproape toată țara un program de reparații, de modernizare a infrastructurii”
"Apel matinal" - Invitat: Ștefan Roșeanu, președintele Autorității pentru Reforma Feroviară.
Articol de Radio România Actualităţi, 12 Noiembrie 2024, 09:25
Realizatori: Daniela Petrican şi Cătălin Cîrnu
Lăsăm taxiul şi luăm primul tren cumpărat de România în ultimii 20 de ani, care va circula în curând pe ruta București Brașov. Trenul Coradia Stream a început să efectueze probele de anduranță, iar dacă testele sunt bune, garnitura va intra în circulație. Conform Autorității pentru Reformă Feroviară, aceasta face parte dintr-un lot extins de rame electrice produse în Polonia, printr-un contract de achiziție încheiat în luna martie 2022.
Valoarea totală a contractului pentru achiziția celor 37 de unități electrice și serviciile de mentenanță aferente acestora, pentru o perioadă de 15 ani, se ridică la peste 2 miliarde de lei. Aflăm mai multe detalii de la invitatul 'Apelului matinal' Ștefan Roșeanu, președintele Autorității pentru Reforma Feroviară. Bună dimineața.
Sărut mâinile, bună dimineața.
Ne reauzim, cred că la vreo două luni de la ultima noastră discuție. Suntem pe ultima 100 de metri, din câte înțelegem, până când călătorii vor putea circula cu acest tren. Cum s-a descurcat în teste?
Deci, până acuma trenul a mers foarte bine. Chiar în acest moment este din nou în parcurs între București și Brașov și va continua și în zilele următoare, atât pe Bucureşti- Brașov, cât și pe București-Constanța, fiind două rute modernizate și semnificative pentru traficul din România. La finalul acestor teste, care se încheie la sfârșitul acestei săptămâni, vor mai urma parcursuri pe care mecanicii de locomotivă le vor face, pentru că au nevoie să se familiarizeze cât mai bine cu acest tren și cu parcursul, şi, în condiţiile în care şi următoarele zile rămânem pe același palier pozitiv, înseamnă că data de 20 rămâne ziua în care circulă prima zi cu călători.
L-am văzut, scuze, l-am văzut duminică la Predeal, era arătos, frumos, au fost protejate - ştiți că la un moment dat ne temeam și vă temeaţi că din când în când se mai aruncă pietre pe traseu.
Deocamdată în aceste zile de probe n-au mai fost astfel de surprize neplăcute. Sper că și în perioada următoare joaca unora să nu se mai materializeze prin a arunca pietele după acest tren sau după alte trenuri noi.
Dar pe ce trase vor funcționa noile rame?
În prima etapă vor circula pe București-Brașov, iar din primăvară vor începe să se extindă pe toate celelalte rute electrificate din țară. Deci vom ajunge atât în vestul țării prin Ardeal, pe la Brașov, Sighișoara, Alba Iulia, până la Arad şi Timișoara, prin sud, prin Craiova, Drobeta, Timișoara, Arad, pe Valea Jiului, și în cursul verii vom extinde serviciile și către Suceava, Iași, și prin nordul țării prin ruta montană dintre Suceava și /.../. Deci astfel majoritatea reședințelor de județ, cele care sunt amplasate pe liniile electrificate în cursul anului 2024 și 2025 vor începe să aibă servicii de mediu lung parcurs cu trenuri de ultimă generație produse în Europa.
Din câte știu, mai sunt deja în teste alte două trenuri, dar vorbim de trenuri aduse din Polonia, ramele de metrou din Brazilia, tramvaiele produse la Arad. Industria românească producătoare de material rulant nu poate oferi și o alternativă?
Sperăm ca industria românească să vină la licitațiile pe care le avem. Este și /.../ aproximativ 20 de trenuri, astfel încât referințele să fie mai reduse. E adevărat, după o pauză atât de mare în care...
Domnule Roșeanu, vă întrerupem puțin pentru că... Ne auzim?
Și expertiza, referințele lipsesc probabil pentru...
Avem o rugăminte. Domnule Roșeanu, ne auziți?
Am văzut în ultima perioadă că producătorul de la Craiova de locomotive își manifestă interesul de a veni la licitația noastră de locomotive. La Pașcani se produc automotoare în...
Haideți să încercăm să reluăm legătura.
Sunt informații că și cei de la Arad, din nou, doresc să dezvolte, să fie implicați în producția de trenuri electrice. Deci, sperăm ca aceste informații să se materializeze prin participarea lor la licitațiile noastre.
Dar este luată în calcul și refacerea infrastructurii de transport pe calea ferată?
Alo.
Ne auzim? Nu ne auzim, o să refacem legătura telefonică.
Da, probabil este ecranată încăperea în care se află invitatul nostru astăzi la Apel matinal, Ștefan Roșeanu, președintele Autorității pentru Reforma Feroviară. Să punctăm repede. Avem trenuri din Polonia, rame de metrou din Brazilia și tramvaiele care circulă nu doar în București, produse la Arad. Sunt ceva speranțe că industria românească producătoare de material rulant va putea oferi și alternative, în condițiile în care, la un moment dat, locomotivele de la Electroputere Craiova și vagoanele de tren de la Arad nu doar că circulau pe calea ferată din țară, dar împânziseră calea ferată din Europa și nu numai. Să încercăm încă o dată. Cred că vom afla și alte detalii de la invitatul Apelului matinal, Ștefan Roșeanu, președintele Autorității pentru Reforma Feroviară. Ieri am postat pe pagina noastră de Facebook o fotografie cu noul tren Coradia Stream. Gata, bună dimineața! Reluăm legătura.
Ne auzim?
Da. Alo, sărut mâinile!
Vă rugăm să vă îndreptați, cumva, poate către o fereastră, să ne auzim mult mai bine. Se aude cu întreruperi și poate tocmai de aceea nu ne-am auzit foarte bine. Voiam să vă întrebăm dacă este luată în calcul și refacerea infrastructurii de transport pe calea ferată, poate inclusiv a gărilor, despre care am tot citit că intră și ele în reabilitare.
Bineînțeles, colegii noștri de la Compania de Infrastructură și echipele din Ministerul Transporturilor lucrează la acest lucru și pentru a asigura finanțarea, avem o serie întreagă de programe cu fonduri europene care vizează modernizarea infrastructurii. În PNRR, pe lângă marile proiecte de modernizare precum reconstrucția liniei de la Cluj la Oradea, avem și acel program de refacție. Deci este în aproape toată țara un program de reparații, de modernizare a infrastructurii, de care vor beneficia atât trenurile noi, cât și trenurile existente în parcul operatorilor feroviari.
Și vom vedea oare, la un moment dat, și trenuri de mare viteză circulând în România?
Deja, în urmă cu aproximativ o lună, colegii noștri de la Fonduri europene au dat startul oficial la studiul pentru introducerea liniei de mare viteză. Este o firmă de consultanță internațională, Atktins, care a fost selectată de către Banca Europeană de Investiții. Dar trebuie să ne așteptăm cu toții că este un proiect de anvergură care își va vedea viața sigur în anii 2030.
Mare viteză ce înseamnă pentru România?
Vorbim de viteze clar peste 250 km/h. Deci, ori câte câte ori se vorbește de linie de mare viteză în acest moment în Europa, obligatoriu trebuie să fie viteză peste 250 km/h.
Da, să fim optimiști, vom avea alte trenuri, nu? Mă gândesc Coradia Stream, 160 viteza maximă?
Exact. Deci trenurile pe care le cumpărăm acum, atât de la producătorul Alstom, cât și de la PESA, cât și de la ceilalţi producători care vor veni la licitațiile noastre sunt deocamdată trenuri pentru așa-numita linie convențională, de maximum 160-200 km/h. Trenul de mare viteză este, repet, un proiect de țară, este exact proiectul pe care-l vedem și pe partea de infrastructură rutieră prin marele proiect de construcții de autostrăzi. Deci este o schimbare fundamentală a transportului pe calea ferată şi în România.
Da, s-o luăm pas cu pas, să circulăm noi întâi cu 160 km/h și mai vedem cum sunt cele de mare viteză. O singură curiozitate mai avem: marinarilor li se spune vânt din pupa, mecanicilor de locomotivă li se urează ceva când pleacă la drum?
Drum bun!
Drum bun! Drumuri bune atunci tuturor! Cu mulțumiri și succes în continuare!
Mulțumim mult, mulțumim. Să fie într-un ceas bun!
Ștefan Roșeanu, președintele Autorității pentru Reforma Feroviară. Dacă sunteți curioși, dar mai ales dacă aveți drum la Brașov, în 20 noiembrie veți putea călători cu noul tren Coradia Stream./editor Florin Lepadatu/