Povestea MIG 21 LanceR
Istoricul modernizării MIG 21 LanceR. Povestea modernizării aeronavei de luptă MIG 21 LanceR.
Articol de Radu Dobriţoiu, 12 Iunie 2017, 19:34
În anul 1993 Armata României a semnat un acrod cu firma israeliană Elbit Systems pentru modernizarea celor mai bune aeronave de luptă Mig 21 din dotarea Forţelor Aeriene. Până în 1996 au fost modernizate în zona sistemelor de control şi avionicii cele mai multe dintre cele 110 aeronave MIG 21 destinate acestui upgrade. 110 reprezinta cifra totală a aeronavelor modenizate cu firma israeliană la Aerostar Bacău.
În 1996 a fost testat MIG 21 LanceR. Primul zbor a fost executat la data de 6 noiembrie cu prototipul cu numărul de bord 6607, ce a decolat de pe pista Bazei 95 Aeriene Bacău la ora 11:07. Zborul a durat 40 minute, a decurs normal şi a fost urmat de zborul oficial din data de 8 noiembrie.
Primul care a zburat cu aeronava modernizată a fost un piot militar israelian. Fiind urmat la zbor monocomandă de un pilot militar român. Contractul de modernizare pentru cele 110 aeronave MIG 21 LanceR a costat aproximativ 500 de milioane de dolari li urma să includă un contract de offset în valoare de 120 de milioane de dolari.
Scopul programului de modernizare l-a reprezentat integrarea pe avionul MiG-21 a unui sistem modern de avionică, navigaţie şi management al armamentului de la bord, sistem intenţionat să ducă la creşterea performantelor de navigaţie, ziua şi noaptea, în orice condiţii meteo, diversificarea armamentului dirijat prin integrarea de muniţie inteligentă, creşterea preciziei de lovire a ţintelor terestre, ziua şi noaptea, în orice condiţii meteo, creşterea siguranţei şi fiabilităţii în funcţionare, creşterea gradului de supravieţuire în câmpul tactic ostil şi prevenirea tirurilor fratricide, precum şi la dezvoltarea capabilităţilor de cercetare a câmpului tactic în spectrul vizibil şi invizibil, atât ziua, cât şi noaptea, în orice condiţii meteo.
Primele cinci accidente aviatice cu MIG 21 LanceR s-au soldat cu două decese (cpt.cdor Sorin Popa şi cpt.cdor Dan Ghica – Câmpia Turzii) şi patru catapultări (cpt.cdor Viorel Bîlu – S.C. AEROSTAR S.A. Bacău, lt.cdor Mircea Petrescu, cpt. Aurelian Niţă – Câmpia Turzii – şi lt. Răducu Moise – Borcea). Un centralizator al accidentelor aviatice în care au fost implicate aeronave MIG 21 LanceR găsiţi pe aripi-argintii.ro.
Între 1996 şi 2005 Forţele Aerine Române au înregistrat 8 accidente, opt prăbuşiri şi accidente ale aeronavelor MIG 21 LanceR aflate în utilizarea aviaţiei militare.