Peste 50% dintre români consideră că au fost expuşi unor "ştiri false"
În ce priveşte ţările sau organizaţiile care susţin propaganda şi răspândesc ştiri false: 25,2% au indicat Rusia, 13,8% - Uniunea Europeană, 12,2% - China, 8% - Ungaria.
Articol de Sergiu Şteţ, 01 Iulie 2021, 21:38
Peste 50% dintre români consideră că au fost expuşi în ultimele luni unor ştiri false sau dezinformări, iar 52,6% consideră că posturile TV sunt canalele de informare cele mai expuse la dezinformări şi propagarea de ştiri false, conform unei cercetări realizate de INSCOP.
Întrebaţi în ce măsură consideră că au fost expuşi în ultimele luni unor ştiri false sau dezinformări pe diverse canale (TV, site-uri de ştiri, Facebook), 50,1% au răspuns afirmativ (25,7% în foarte mare măsuri, iar 24,4% în mare măsură), în timp ce 45,6% au răspuns negativ (19,3% în mică măsură, iar 26,3% în foarte mică măsură sau deloc).
În ce priveşte canalele de informare cele mai expuse la dezinformări şi propagarea de ştiri false, 52,6% au indicat posturile TV; 34,9% reţelele sociale (Facebook, Instagram, Tik-Tok); 4,4% ziarele şi revistele; 2,3% posturile radio.
Singura categorie de vârstă care a apreciat că reţelele sociale sunt cele mai expuse la dezinformări au fost tinerii din categoria 18-29 de ani. Celelalte categorii de vârstă au indicat în primul rând posturile TV, procentul cel mai mare înregistrându-se la grupa de vârstă de peste 60 de ani.
În ce priveşte nivelul de educaţie, doar cei cu educaţie superioară au apreciat că reţelele sociale sunt mai expuse la propagarea de ştiri false.
74,4% dintre respondenţi au apreciat că opţiunile de vot ale românilor sunt afectate de dezinformare şi ştiri false.
În ce priveşte ţările sau organizaţiile care susţin propaganda şi răspândesc ştiri false: 25,2% au indicat Rusia, 13,8% - Uniunea Europeană, 12,2% - China, 8% - Ungaria, 7,9% - SUA, 3,5% - Germania.
72,7% au fost de părere că România mai trebuie să recupereze în multe domenii faţă de statele din Occident, dar cultural este superioară celor mai multe dintre ele.
Sondajul de opinie 'Neîncrederea publică: Vest vs. Est, ascensiunea curentului naţionalist în era dezinformării şi fenomenului ştirilor false' - Partea a II-a a fost realizat de INSCOP Research în parteneriat cu Verifield la comanda think-tank-ului STRATEGIC Thinking Group, în cadrul unui proiect de cercetare sprijinit de The German Marshall Fund of the United States şi finanţat de Black Sea Trust for Regional Cooperationprin True Story Project.
Datele au fost culese în perioada 1-15 iunie prin intermediul chestionarului, aplicat în cadrul interviurilor telefonice. Volumul eşantionului multistadial stratificat a fost de 1.100 de persoane, reprezentativ pe categoriile socio-demografice semnificative (sex, vârstă, ocupaţie) pentru populaţia neinstituţionalizată a României, cu vârsta de 18 ani şi peste.
Eroarea maximă admisă a datelor este de ±2.95 %, la un grad de încredere de 95%