”Oameni care mişcă România" cu invitata Ligia Deca: ministrul - elevul - copilul...
Ministrul Educației - Ligia Deca: Fiecare dintre noi putem mişca educaţia înspre mai bine.
Articol de Ruxandra Săraru, 06 Septembrie 2023, 17:02
Ministrul Educației Ligia Deca a fost invitata ediţiei specială de ieri, a emisiunii "Oameni care mişcă România" realizată de Ruxandra Săraru la Ministerul Învăţământului.
Realizator - Ruxandra Săraru: Invitata mea specială din această seară este cine alta decât doamna ministru a învăţământului, Ligia Deca. Bine aţi revenit la Radio România Actualităţi, doamna Ligia Deca!
Ministrul Educaţiei - Ligia Deca: Bine v-am regăsit! E întotdeauna o plăcere să fiu invitată la una dintre emisiunile Radio România Actualităţi.
Realizator - Ruxandra Săraru: Doamna Ligia Deca, hai să ne întoarcem puţin în timp. Aveaţi exact 7 ani la Revoluţie, pe 22 decembrie 1989, şi vă întreb direct, ce s-a schimbat în bine în toţi aceşti ani care s-au scurs de atunci în domeniul învăţământului, fireşte?
Ministrul Educaţiei - Ligia Deca: Într-adevăr, aveam 7 ani la Revoluţie. Am fost cred că prima generaţie care nu a apucat să devină pionier. Îmi aduc aminte că eram clasa I în momentul în care Revoluţia a avut loc. Eu sunt născută chiar pe 22 decembrie şi, mă rog, era o stare specială atunci, o resimţeam cu ochii copilului care îşi simţea părinţii tensionaţi şi, mă rog, chiar dacă erau tensionaţi şi exista o frică în aer, erau şi plini de speranţă. Îmi povestea mama, nu ţin minte chiar tot de-atunci, că una dintre reacţiile copilului de atunci, pentru că imediat după Revoluţie, postul naţional de televiziune începea să difuzeze desene animate, reacţia mea de atunci a fost: cei care au venit la conducerea ţării probabil că sunt oameni buni, dacă s-au gândit şi la copii să dea mai multe desene animate pe post. Deci asta a fost reacţia copilului de atunci.
Realizator - Ruxandra Săraru: A copilului Ligia.
Ministrul Educaţiei - Ligia Deca: A copilului Ligia, care percepea destul de acut schimbările, mai ales că aveam... imediat după Revoluţie am avut diferite albume în casă cu fotografii de la Revoluţie, deci cumva a fost un şoc al maturizării. Însă, din punct de vedere al şcolii, lucrurile s-au resimţit prin faptul că nu mai aveam subiecte tabu. Sigur, respectul exista faţă de dascăl, însă înainte îmi aduc aminte cum părinţii mei sau bunicii mei îmi spuneau: sssst, asta nu discutăm, asta nu-i bine să spui, subiectele astea nu e bine să le abordezi. Brusc, după Revoluţie a existat totuşi o democratizare şi o libertate.
Realizator - Ruxandra Săraru: Sunteţi un om foarte tânăr cu o carieră de invidiat, de ce să n-o spunem, şi trebuie să fiţi mândră pentru asta. Cum apreciaţi situaţia şi calitatea învăţământului românesc de astăzi? Ştiu că sunteţi foarte riguroasă, cu picioarele pe pământ. Hai să fim cinstiţi până la capăt.
Ministrul Educaţiei - Ligia Deca: Cred că învăţământul de acum are multe elemente care pot fi îmbunătăţite, dar cred că a făcut şi mulţi paşi înainte. Sigur că nu mai e învăţământul pe care ni-l povestesc părinţii noştri sau pe care poate l-am resimţit noi.
Realizator - Ruxandra Săraru: Şi suntem de multe ori nostalgici. Nostalgia e un sentiment frumos...
Ministrul Educaţiei - Ligia Deca: Şi o reacţie normală. Ştiţi de ce? Pentru că, spre deosebire de alte politici publice, cum le spunem noi, alte domenii în care se reglementează, prin educaţie a trecut toată lumea, într-un fel sau altul, toată lumea are o experienţă la care se raportează personal. În cele mai multe dezbateri, de exemplu, pe parcursul dezbaterilor pe legile educaţiei, chiar şi oamenii titraţi, chiar şi experţii, chiar şi oameni cu multă experienţă în educaţie, într-o discuţie mai aprinsă revin la: "pe vremea mea, când eram eu în şcoală, am avut eu un profesor, îmi aduc eu aminte...". Ei, aceste chestiuni sunt...
Realizator - Ruxandra Săraru: Sunt modelele, sunt fireşti...
Ministrul Educaţiei - Ligia Deca: Sunt fireşti, sunt raportările personale la experienţa educaţiei, şi pe de o parte e bine, pentru că înseamnă că acest domeniu are parte de interes public şi deci de susţinere în societate, pe de altă parte, e foarte greu să găseşti consens, e foarte greu ca toată lumea să fie de acord că trebuie mers într-o anumită direcţie.
Realizator - Ruxandra Săraru: Şi asta e bine, că incumbă dezbaterea.
Ministrul Educaţiei - Ligia Deca: Da, faptul că educaţia în ultimii ani a ajuns un subiect cu un interes atât de mare din punct de vedere social şi, sigur, pe această cale şi politic este un lucru foarte bun, pentru că, dacă există interes în societate şi presiune din partea alegătorilor, ne putem aştepta şi la finanţare, şi la susţinere, şi la, nu ştiu, prioritizare, respect pentru dascăli, că tot a fost greva de la finalul anului şcolar. Din acest punct de vedere, sistemul de învăţământ este pe premize mult mai bune. Avem salarii mărite pentru cadre didactice, avem două legi noi care aduc multe schimbări în bine. Avem o investiţie fără precedent în infrastructură - PNRR vine şi dotează toate sălile de clasă, toate laboratoarele, toate laboratoarele de informatică, digitalizăm masiv şi universităţile, şi şcolile. Deci de-acum încolo depinde, aş zice eu, de modul în care lucrăm unii cu alţii, noi minister cu inspectorate, cu şcoli, cu familii, cu primării, pentru că şi primăriile au multe atribuţii în ceea ce înseamnă funcţionarea şcolii, în aşa fel încât şcoala să redevină centrul comunităţii.
Realizator - Ruxandra Săraru: Şi trebuie să avem încredere unii în alţii şi trebuie să avem încredere în viitor şi în forţele noastre proprii şi să nu mai aşteptăm de la alţii.
Ministrul Educaţiei - Ligia Deca: Fiecare dintre noi putem mişca educaţia înspre mai bine. Şi faptul că educaţia totuşi a reprezentat inclusiv o prioritate prezidenţială în ultimul deceniu ne spune mult despre cât de mult preţuiesc românii educaţia, indiferent de ce se spune în alte medii. Eu cred că dacă întrebi pe cineva ce şi-ar dori să meargă mai bine în România, multă lume ar răspunde: educaţia. De ce? Pentru că lumea vede în educaţie soluţia pentru foarte multe lucruri pe care ni le dorim pentru viitor.
Realizator - Ruxandra Săraru: Aşa este, educaţia şi sănătatea sunt lucrurile prioritare. Vă propun să vorbiţi puţin de anii de formare mai mult decât aţi vorbit. Aveţi dascăli la care vă raportaţi, aveţi modele? E momentul să vă destăinuiţi puţin.
Ministrul Educaţiei - Ligia Deca: Sigur că am, da. În gimnaziu, sigur că o am pe doamna învăţătoare Sună, care a pus bazele, m-a învăţat să citesc, a pus bazele raţionamentului matematic, dar a mai făcut un lucru extraordinar: m-a învăţat să-mi preţuiesc colegii indiferent de mediul familial, de etnie, ş.a.m.d.. Eu am făcut Şcoala Nr. 25 în Constanţa şi aveam o serie de colegi fie de etnie romă, fie cu cerinţe educaţionale speciale. Şi îmi aduc aminte că doamna învăţătoare, mai pe finalul anului, şi asta era în anii '90...
Realizator - Ruxandra Săraru: De aceea vorbeaţi de toleranţă...
Ministrul Educaţiei - Ligia Deca: Da, pentru că eu eram dintre cei care, mă rog, eram ajutată şi acasă de părinţi, şi eram în prima bancă, şi eram genul de copil care îşi făcea temele, era silitor; la finalul anului m-a rugat frumos să stau în ultima bancă cu colegii noştri care nu reuşeau să prindă la fel de repede anumite noţiuni şi să-i ajut. Şi-mi aduc aminte ce prietenii grozave s-au legat atunci şi cât de mult m-a ajutat asta după aceea, ca adult, să n-am niciun fel de prejudecăţi în ceea ce priveşte oamenii din societate, indiferent de etnie, indiferent de limbă vorbită ş.a.m.d.. După care, în gimnaziu am avut un model de dascăl, doamna profesoară de geografie Melania Gabur, care, pe lângă geografie, că nu făceam doar geografie fizică aşa cum aveam în program, ne explica un pic şi ce se întâmplă în lume, şi după care ne-a explicat puţin despre ce s-a întâmplat în România, ce s-a întâmplat la Revoluţie, ne-a recomandat cărţi să înţelegem regimul comunist. Şi îmi aduc aminte cum vorbea cu fiecare dintre noi şi ne spunea ce-şi imagina domnia sa că am putea să devenim. Pentru mine a reprezentat unul dintre acei profesori care îţi schimbă orizontul...
Realizator - Ruxandra Săraru: Premonitoriu...
Ministrul Educaţiei - Ligia Deca: Da, îţi schimbă orizontul şi cumva te face să-ţi doreşti mai mult de la tine. Din liceu îmi amintesc cu drag foarte mulţi profesori, pentru că cred că sunt cele mai luminoase amintiri din perioada şcolii.
Realizator - Ruxandra Săraru: Mă văd în ochii dvs..
Ministrul Educaţiei - Ligia Deca: Şi am avut o doamnă profesoară de limba română, doamna profesoară Cârligeanu, absolut extraordinară. Deci îmi aduc aminte cât de mult m-am concentrat pe limba română datorită capacităţii domniei sale de a stimula în noi spiritul critic. Deci era genul de profesară de limba română care nu ne dicta comentarii, chiar îşi dorea dezbateri oneste, bazate pe filtrul nostru personal asupra operelor...
Realizator - Ruxandra Săraru: Şi pe imaginaţia dvs., şi pe spiritul critic.
Ministrul Educaţiei - Ligia Deca: Da. Experienţa mea educaţională chiar m-a ajutat să am încredere în profesori. Acum, ca ministru al Educaţiei, nu am cum să nu am respect pentru profesori sau nu am cum să nu susţin cauza lor, pentru că, până la urmă, ceea ce cer ei este să primească respectul de care au nevoie pentru a insufla la rândul lor respect pentru valori, pentru educaţie, pentru viitor până la urmă.
Realizator - Ruxandra Săraru: Ce a însemnat activitatea studenţească pentru formarea dvs? Că aţi avut o bogată şi efervescentă activitate studenţească.
Ministrul Educaţiei - Ligia Deca: Eram la liceu şi îmi aduc aminte că am aflat pentru prima dată că în Constanţa, la Universitatea Maritimă unde am terminat eu licenţa, există o organizaţie studenţească care, de fapt, a luptat pentru formarea universităţii. Şi mi-am adus aminte cât de grozav mi s-a părut că există universităţi în România formate sau, mă rog, fondate de către studenţi. De-acolo a plecat activitatea mea studenţească. Am fost patru ani reprezentant al studenţilor la nivelul universităţii, doi ani la nivel naţional ca secretar general şi preşedinte şi apoi doi ani la nivel european, la Bruxelles. Doctoratul a fost la Luxemburg. Doctoratul a fost ca urmare a pasiunii pentru politici educaţionale căpătate în timpul mişcării studenţeşti. Atunci am luat contact mai direct şi mai practic cu politicile educaţionale, cumva din nevoie, reprezentând nevoile colegilor mei a trebuit să încep să învăţ ce spune legea educaţiei, cum e sistemul de finanţare, care sunt drepturile în legislaţie ale studenţilor ş.a.m.d../amirea/dstanesc/ Şi îmi aduc aminte cum am început doctoratul crezând că doctoratul îmi va răspunde la nişte întrebări pe care le aveam, sigur, după nişte ani de activitate. Şi mi-a generat mai multe întrebări.
Realizator - Ruxandra Săraru: Şi v-a generat mult mai multe întrebări.
Ministrul Educaţiei - Ligia Deca: E ceva ce cred că toţi doctoranzii ar trebui să ştie, la sfârşitul doctoratului pleci cu mai multe întrebări decât ai avut când intri.
Realizator - Ruxandra Săraru: Ce a însemnat experienţa dumneavoastră de consilier de stat şi consilier prezidenţial?
Ministrul Educaţiei - Ligia Deca: În primul rând, a reprezentat o şansă extraordinară. A fost vorba de o dovadă de încredere uriaşă. A însemnat să pot să văd ce înseamnă politici naţionale în educaţie, fără să am responsabilitatea directă pe care o are un ministru al educaţiei. Am lucrat întotdeauna bine cu ministerul, indiferent de cine a fost ministru. A existat o colaborare excepţională şi în contextul proiectului "România Educată", ministerul a fost întotdeauna partener şi perioada aceasta de consultare publică a fost şi o schimbare de abordare. Vă daţi seama că fost reprezentant al studenţilor, nu aveam cum să nu cred în consultarea actorilor, pentru că asta făcusem toată viaţa. În momentul în care "România Educată" a prins contur ca idee, am încercat să facem un pic altfel decât se făcuse până atunci. Până atunci se întâlnea un grup de experţi, venea cu un document, se lăsa în consultare publică, după care el era preluat politic. În 2016, îmi aduc aminte, domnul preşedinte şi-a dorit o viziune care să aibă şi un sprijin din societate, pentru că premiza a fost: indiferent cât de vizionare sunt ideile, dacă nu există sprijin din societate, e foarte greu ca ele să rămână pe termen lung. Şi de aceea am avut acei ani minunaţi - 2016, 2017, 2018 - în care m-am putut concentra, în prima parte pe a preluat din societate ce îşi doresc oamenii de la educaţie, după care, prin prelucrare cu experţii şi cu actorii, să venim cu un document de viziune şi strategie pe termen lung.
Realizator - Ruxandra Săraru: S-a vorbit şi se vorbeşte foarte mult despre acest concept de "Românie Educată". Ce ne facem cu procentul îngrijorător de analfabetism şi analfabetism funcţional? Că e îngrijorător.
Ministrul Educaţiei - Ligia Deca: Este şi eu cred că are un anumit corespondent cu modul în care tehnologia, în general, a schimbat modul în care noi procesăm şi sintetizăm informaţia. Noi ne uităm doar la copii, copii, tineri. Testele PISA măsoară nivelul de performanţă pe scris, citit, interpretare, text, abilităţi matematice sau de ştiinţe pentru tinerii de 15 ani. Dar cred că dacă ne-am uita în întreaga populaţie să vedem măsura în care reuşim să filtrăm informaţiile pe care le primim şi să utilizăm cunoştinţele teoretice pentru viaţa noastră de zi cu zi, profesională sau personală, am vedea că avem nevoie de o schimbare a modului în care facem şcoală, mai pe româneşte. Am fost la o şcoală gimnazială din Curcani...
Realizator - Ruxandra Săraru: Acum câteva zile.
Ministrul Educaţiei - Ligia Deca: Da, la o şcoală cu multe probleme sociale în ceea ce priveşte copiii, copii cu părinţi plecaţi, copii din familii dezavantajate din punct de vedere economic, mulţi profesori motivaţi, dar care îşi caută ei resursele ca să poată să performeze. Şi mi-am dat seama cât de mult contează modul în care cancelaria, comunitatea şi, aş zice eu, şi cu un pic de ajutor de la autorităţi reuşesc să susţină şcoala. Cred că ceea ce trebuie să facem este să măsurăm nivelul copiilor mult mai devreme, nu să-l aflăm abia la 15 ani sau la evaluarea naţională şi după ce-l măsurăm să luăm măsuri, practic să creionăm modul în care le predăm, mult mai axat pe ceea ce au ei nevoie. De aceea, în noua lege avem acele teste anuale care vizează nivelul de alfabetizare funcţională, ca să putem interveni în anul respectiv.
Realizator - Ruxandra Săraru: Dar ce ne facem cu cei care nu vin la şcoală?
Ministrul Educaţiei - Ligia Deca: Păi aici trebuie văzut de ce nu vin la şcoală. Şi aici noi, în vară, după ce am văzut diferenţa între o cohortă iniţială de copii, cei care sunt înscrişi în clasă terminală şi câţi reuşesc să intre şi apoi să promoveze un examen naţional, am vrut să vedem care sunt cauzele. Suspiciunea mea este că e o cazuistică complexă. Sunt copii care nu au parte nu numai de sprijin la teme, nu au parte nici de prea mult sprijin emoţional acasă. Sunt copiii unde familia nu este prezentă din cvarii motive: sunt plecaţi, fie la muncă în străinătate, fie pur şi simplu în altă localitate. Avem şi acest fenomen.
Realizator - Ruxandra Săraru: Sau chiar nu mai sunt.
Ministrul Educaţiei - Ligia Deca: Sau chiar nu mai sunt. Avem cazuri în care copiii lucrează cot la cot cu părinţii uneori, după o anumită vârstă şi există...
Realizator - Ruxandra Săraru: Sunt trimişi de mici la muncă.
Ministrul Educaţiei - Ligia Deca: ...perioade în an în care ei fac altceva decât să vină la şcoală. Avem copii care au pur şi simplu nevoie de ajutor să ajungă la şcoală, au nevoie de rechizite, au nevoie de ajutor, au nevoie de o masă caldă şi exact...
Realizator - Ruxandra Săraru: De autobuz.
Ministrul Educaţiei - Ligia Deca: De autobuz, de navetă. Deci măsurile educaţionale de intervenţie nu pot funcţiona pentru a reduce aceste decalaje, fără să fie însoţite de măsuri sociale.
Dar nici nu putem cădea în extrema în care să spunem: e treaba familiilor. Adică noi ne predăm lecţia, cine o înţelege bine, cine nu, e problema familiei că nu-şi sprijină copiii. Nu există aşa ceva, este responsabilitate comună. Iar toate programele naţionale pe care le avem în lege, Programul Naţional de Reducere a Abandonului, programele naţionale care vizează, de exemplu, cele pentru lectură " O carte pentru fiecare", programele care vizează activităţile extracurriculare, programul de masă sănătoasă, apropo de a asigura copilului alimentaţia sănătoasă, toate aceste programe, asta îşi propun, să adreseze cauza, că avem suficiente studii care ne spun care sunt cauzele. Mai e un element, România nu poate avea măsuri la fel peste tot.
Realizator - Ruxandra Săraru: Lineare.
Ministrul Educaţiei - Ligia Deca: Lineare.
Realizator - Ruxandra Săraru: Şi egale.
Ministrul Educaţiei - Ligai Deca: Noi am definit, de exemplu, conceptul de zonă prioritară în educaţie, de finanţare, zonă prioritară de investiţie în educaţie de fapt. De ce? Pentru că sunt anumite şcoli unde indicatorii de dezavantajare se cumulează. E o zonă, de exemplu, din punct de vedere economic, în care nu ai foarte multă, nu ştiu, nu ai foarte multe fabrici, nu ai foarte multe companii, nu ai... zona de angajare este...
Realizator - Ruxandra Săraru: Industrializată.
Ministrul Educaţiei - Ligia Deca: Exact. Poate că este o zonă în care copiii au şi nevoie de sprijin suplimentar, fie că vorbim despre limbă maternă, fie că e vorba de copii cu CES şi poate că este o zonă în care se şi ajunge greu. Am fost într-un cătun cu învăţământ simultan, copii de la pregătitoare până la clasa a IV-a, 14 copii de vârste diferite, undeva într-un vârf de munte, aproape de graniţa cu Ucraina. Abia am ajuns cu o maşină 4x4. Acolo, cum să vă spun, este nevoie de toată creativitatea noastră în aşa fel încât acei copii să aibă dreptul la educaţie de calitate garantat. Culmea, învăţătoarea reuşise să atragă fonduri ca să cumpere o tablă inteligentă.
Realizator - Ruxandra Săraru: Extraordinar.
Ministrul Educaţiei - Ligia Deca: Venea cu maşina proprie şi împreună am făcut apel la autorităţile publice să facă drumul practicabil ca să ajungă iarnă, acolo ninge multe luni pe an. Şi să găsim o modalitate în care cu fiecare inspector actual să-l cartografiem fiecare judeţ să vedem ce şcoli sunt viabile, ce şcoli ar putea să beneficieze de un parteneriat sau de un consorţiu cu o altă şcoală cu care să mai facă schimb de spaţii, de resurse, de profesori, că şi asta este o chestiune. Deci avem foarte multe lucruri care se pot face şi pe care le vedem făcute. Avem mulţi oameni care sfiinţesc locul în educaţie şi poate că ar trebui ca exemplul lor să fie mai vizibil.
Realizator - Ruxandra Săraru: Mai vizibil. Pentru că timpul emisiunii noastre e limitat şi aş sta de vorbă cu dumnevoastră enorm de mult, pentru că dumneavoastră trebuie să fiţi mai vizibilă în ceea ce faceţi cu adevărat, nu superficial, cum se vede în mainstream-ul nostru, din păcate. Cât de mult vă frământă faptul că nu sunt şanse egale la copii?
Ministrul Educaţiei - Ligia Deca: Enorm. Cred că cel mai mult mă motivează momentele în care reuşesc să ajung în şcoli. Din birou ai senzaţia că, din punct de vedere teoretic, măsurile sunt corecte. Nu vezi de fapt impactul lor sau care sunt lucrurile care merg şi lucrurile care nu merg decât atunci când mergi şi vorbeşti cu oamenii care chiar pun în practică ceea ce se gândeşte la nivel naţional.
Realizator - Ruxandra Săraru: Legătura directă.
Ministrul Educaţiei - Ligia Deca: Legătura directă. Ştiţi ce cred că ar mai ajuta enorm în ceea ce priveşte educaţia? Atunci când spunem că ceva nu merge, să propunem altceva în loc, mai ales oamenii care au această capacitate, pentru că toţi am simţit că sunt lucruri care nu merg şi e normal să fie aşa...
Realizator - Ruxandra Săraru: Daţi o soluţie.
Ministrul Educaţiei - Ligia Deca: Dar cred că cea ce ar ajuta şi ministerul este să...
Realizator - Ruxandra Săraru: Sau încercaţi să daţi o soluţie.
Ministrul Educaţiei - Ligia Deca: ... propună cei care spun că ceva nu merge şi cum ar trebui să arate lucrurile ca să funcţioneze mai bine. Şi aici m-am bucurat enorm atunci când am scos în dezbatere publică anumite documente, când oamenii s-au uitat şi ne-au trimis: asta nu merge, asta considerăm că nu face bine. Lucrurile astea ne ajută şi pe noi să fim mai conectaţi cu realitatea. Şi încă un lucru, de cele mai multe ori când întreb de ce se întâmplă aşa, când ceva nu merge bine, mi se răspunde pentru că aşa zice legea. De multe ori legea nu spune asta. De multe ori, nici măcar ordinul de ministru sau instrucţiunea nu spun asta. Este doar chestiune preluată, interpretată ş.a.m.d.. Această educaţie civică până la urmă, de a fi critic constructiv şi de a-ţi aduce aportul în a face regulile mai bune, eu cred că e un reflex pe care trebuie să-l formăm în şcoală.
Realizator - Ruxandra Săraru: Ultima întrebare. Cu ce gânduri aţi preluat mandatul de ministru al educaţiei şi dacă visurile şi proiectele dumnevoastră de atunci concordă cu realitatea şi cu proiectele şi visurile de astăzi, 5 septembrie, la nici o săptămână de începere a noului an şcolar?/eradu/dstanesc
Ministrul Educaţiei - Ligia Deca: Când am preluat mandatul mi-am dorit ca tot efortul sutelor, miilor de oameni care au contribuit la conturarea viziunii "România Educată" să nu rămână doar un document, o hârtie, deci să devină ceva de care oamenii şi mai ales copiii să beneficieze. Şi un prim pas în acest sens a fost faptul că legile au trecut cu dezbatere parlamentară normală şi că avem totuşi premizele ca de acum să putem lucra pragmatic şi cu suficiente fonduri europene cât să facem diferenţa. Al doilea lucru pe care mi l-am dorit a fost să nu irosim sumele impresionante pe care educaţia le primeşte prin PNRR, adică să reuşim să lansăm apelurile, să motivăm primăriile, să motivăm consiliile judeţene, şcolile să aplice şi să nu pierdem banii ăştia, că avem nevoie de ei. Şi al treilea lucru pe care mi l-am dorit a fost să reuşesc din punct de vedere al lucrurilor... Ştiţi că facem multe lucruri în educaţie al căror efect nu avem cum să-l vedem...
Realizator - Ruxandra Săraru: Imediat.
Ministrul Educaţiei - Ligia Deca: Îl vedem peste 10 ani, peste 12 ani... Nu, sigur nu imediat. Dar facem şi anumite lucruri de care ne putem bucura imediat. Şi dintre lucrurile de care ne putem bucura imediat a fost hotărârea de guvern cu 1.200 de noi posturi de consilieri şcolari, uitându-mă la nenorocirea pe care o avem, apropo de sănătatea mentală după pandemie pentru tineri, uitându-mă la problemele cu violenţa în şcoli. Un alt lucru extraordinar despre care n-am apucat să vorbesc poate cât ar fi trebuit, că mai mult ne-am concentrat să îl facem să meargă, este evaluarea digitalizată. Adică faptul că nu mai corectăm pe hârtie, nu mai riscăm să greşim când adunăm punctajele, nu mai cărăm lucrările dintr-un judeţ în altul...
Realizator - Ruxandra Săraru: /.../ cu sacii şi cu maşina.
Ministrul Educaţiei - Ligia Deca: ... se scanează, se anonimizează, se transmit aleatoriu la doi evaluatori, care pot fi în părţi diferite ale ţării, deci atingem şi partea asta de integritate şi lucrurile sunt mult mai transparente. După aceea se poate vedea lucrarea mult mai uşor. Deci este extraordinară această digitalizare, mai ales în sistemele astea publice mari, cum e educaţia, cu foarte multe unităţi. Vorbim de aproape 7.000 de şcoli, 6.000 şi ceva, cu personalitate juridică, aproape 20.000 de unităţi de învăţământ cu totul, şi cu personalitate juridică. Deci pentru mine a fost extraordinar faptul că am putut să vedem lucruri care par mici, dar care atunci când le pui într-un puzzle...
Realizator - Ruxandra Săraru: Cu lucrurile mici se fac lucurile măreţe.
Ministrul Educaţiei - Ligia Deca: ... îţi dai seama cât de mult aşteaptă totuşi şcolile anumite schimbări în bine, inclusiv dotarea asta a şcolilor pe care o s-o vedem în acest an şcolar. Faptul că toate clasele, laboratoarele de ştiinţă, laboratoarele de informatică brusc îşi schimbă faţa, eu cred că va adăuga inclusiv la atmosfera din şcoală.
Realizator - Ruxandra Săraru: Să vă audă cei care trebuie să vă audă, cei care cârcotesc şi să vă audă şi cei care trebuie să beneficieze de ei şi să se bucure de ele. Un ultim lucru, un mesaj pentru ascultătorii Radio România Actualităţi la început de nou an şcolar şi în preajma aniversării a 95 de ani de la înfiinţarea Radio România, la 1 noiembrie 1928.
Ministrul Educaţiei - Ligia Deca: Mesajul este unul de respect profund. Într-un context în care media, în general, se pleacă în faţa audienţei, Radio România Actualităţi reuşeşte să rămână un pilon valoric în ceea ce înseamnă respectul pentru educaţie, pentru frumos, pentru cultură şi, în general, pentru filonul nostru spiritual românesc. Şi pentru asta întotdeauna am onorat toate invitaţiile venite din partea radioului naţional. Mi s-a părut că este acea voce care reuşeşte să ajungă echitabil, nediscriminatoriu în toată ţara pentru toţi cei care vor să o audă. Şi mult respect pentru modul în care reflectaţi asupra educaţiei şi a schimbărilor din educaţie, fără partizanat, fără patimă şi doar cu dorinţa de a ajunge informaţia mai aproape de cetăţeni. Vă mulţumesc!
Realizator - Ruxandra Săraru: Doamnă Ligia Deca, doamnă ministru al educaţiei, noi vă mulţumim pentru tot ce încercaţi să faceţi în acest răstimp efemer, în clipa şi clepsidra istoriei, dar sperăm să rămână. Eu vă mulţumesc pentru participarea la această emisiune, vă urez succes şi sunteţi un om care încercaţi să mişcaţi România pe drumul cel bun!
Ministrul Educaţiei - Ligia Deca: Vă mulţumesc din suflet! A fost o onoare!
Realizator - Ruxandra Săraru: Şi pentru mine a fost o plăcere şi o mare onoare! Doamnelor şi domnilor, aici se încheie ediţia din această seară a emisiunii ,"Oameni care mişcă România". A fost ministrul educaţiei, Ligia Deca, un om care crede că România poate şi trebuie să aibă un destin.