Ascultă Radio România Actualitaţi Live

”Nu avem un comportament prudent în traficul rutier, lucru care se reflectă și în numărul de accidente”

"Apel matinal" - invitat: șeful Biroului Cercetare din cadrul Institutului de Cercetare și Prevenire a Criminalității,comisar șef de poliție Anca Cușmir.

”Nu avem un comportament prudent în traficul rutier, lucru care se reflectă și în numărul de accidente”
Foto: ISU Sibiu/arhivă

Articol de Radio România Actualităţi, 09 Ianuarie 2025, 09:48

"Apel matinal" - Realizatori: Daniela Petrican si Cătălin Cîrnu

Peste 1.500 de persoane au murit în accidente rutiere care au avut loc în 2023 pe drumurile publice, potrivit Buletinului siguranței rutiere realizat de Poliția Română. De asemenea, au fost răniți grav circa 3.500 de oameni. Totodată, peste 1.300 de persoane au murit și aproape 3.000 au fost rănite în accidente rutiere au avut loc în primele 11 luni din anul 2024, mai transmite Poliția Română.

Da, este o scădere a numărului de persoane decedate, nu foarte mare, dar de ce sunt atât de multe pierderi de vieți pe șoselele noastre - discutăm pe acest subiect alături de invitata "Apelului matinal" de astăzi, comisarul șef de poliție Anca Cușmir, șeful Biroului Cercetare din cadrul Institutul de Cercetare și Prevenire a Criminalității. Bună dimineața!

Bună dimineața!

Așadar, de ce își pierd viața atât de mulți oameni în România în evenimente rutiere, în condițiile în care s-a tot vorbit de lipsa infrastructurii. Infrastructura însă s-a dezvoltat, cel puțin în ultimii doi ani, dar la capitolul decedați pe șosele numărul rămâne constant?

Da, aș vrea în primul rând să punctez faptul că, într-adevăr, în anul 2023 numărul deceselor produse în urma unor accidente de circulație a scăzut în România. Este un lucru îmbucurător, mai ales faptul că scăderea aceasta de mai mult de cinci procente în România este superioară celei înregistrate la nivelul Uniunii Europene, unde s-a produs o scădere cu 1% a numărului de decese. În ceea ce privește cauzele accidentelor rutiere, din păcate, în continuare imprudența de care dăm dovadă în trafic ne plasează, ne conduce către aceste date. Pe primul loc în ceea ce privește cauzele accidentelor rutiere grave se află în continuare viteza neadaptată la condițiile de drum. Vorbim apoi, în ordinea numărului de accidente pe care le-au produs, de abaterile bicicliștilor, traversarea neregulamentară a pietonilor, dar urmate îndeaproape de neacordarea de prioritate pietonilor și de neacordarea de prioritate vehiculelor. Demonstrează, încă o dată, aceste date faptul că, din păcate, nu avem un comportament prudent în traficul rutier, lucru care se reflectă și în numărul de accidente și de consecințe ale acestora, mă refer la persoane decedate și rănite grav în urma unor evenimente rutiere grave.

Este o diferență între mediul rural și cel urban, adică sunt mai multe accidente în rural?

Da, în mediul rural sunt mai multe accidente și, totodată, numărul de decese produse în urma unor accidente rutiere este mai mare mediul rural. În schimb, dacă ne raportăm la mortalitatea accidentelor, revenindu-ne aici la numărul de decese înregistrate la 100 de accidente rutiere, se remarcă faptul că accidentele produse în afara localităților, chiar dacă sunt mai puțin numeroase, au un indice de mortalitate mai mare.

Asta din cauza vitezei, în primul rând, și neglijenței afișate de pietoni sau de bicicliști...

Exact.

Dar de ce credeți că, deși mor atâția oameni pe șosele, se tot vorbește, rămâne constantă indisciplina participanților la trafic? Asta ca să folosesc sintagma celor de la Poliția Rutieră.

În continuare vreau să punctez faptul că din fericire, aceste aspecte au scăzut în ultimii ani în România. Suntem pe o tendință descendentă pe care ne-o dorim să o menţinem și mai ales să o accentuăm în perioada următoare. În continuare se întreprind numeroase activități în acest sens. Rămâne în schimb un segment al participanților la trafic care încă nu interiorizează consecințele pe care adoptarea unor astfel de comportamente riscante în trafic le au asupra siguranței lor în primul rând și a celorlalți participanți la trafic. În ceea ce privește abaterile bicicliștilor trebuie să remarcăm și faptul că acest mod de deplasare devine mai frecvent în România în ultima perioadă, ceea ce se reflectă implicit și într-un număr mai ridicat în rândul unor evenimente rutiere, în ceea ce privește această categorie de participanți la trafic.

Mai știm un amănunt pe piața asigurărilor. Polițele RCA au crescut în general, dar mult mai mult pentru cei din București și din județul Ilfov. Am aflat că tocmai din cauza accidentelor mai des întâlnite. La nivelul țării există diferențe între județe în ceea ce privește numărul accidentelor mortale?

Diferențe există. Ele sunt date în primul rând și de rețeaua de drumuri care este tranzitată de către județe, pe parcursul fiecărui județ. Este într-adevăr o statistică, dar trebuie privită cu anumite precauții. Să nu uităm că șoferii din București se deplasează în toată țara, deci nu produc accidente doar în municipiul București. Din acest motiv trebuie privite cu precauții astfel de date la nivelul fiecărui județ în parte.

Și tocmai de aceea ar trebui sancțiuni mai aspre pentru vinovații de accidente rutiere?

Sancțiunile sunt cele prevăzute de Codul Rutier. Dincolo de producerea unei sancțiuni, trebuie să nu uităm că producerea unui accident rutier are, în primul rând, un impact asupra sănătății noastre, asupra oamenilor dragi pe care îi transportăm în autovehiculul personal sau asupra celorlalți participanți la trafic. Cred că ar trebui punctat faptul că nu teama neapărat de oameni, de o sancțiune rutieră ar trebui să ne determine să avem un comportament prudent în trafic, ci în primul rând grija față de securitatea noastră, față de siguranța noastră și față de a tuturor celorlalți cu care împărțim șoselele din țară.

Dumneavoastră aveți permis de conducere? Mă gândesc că da.

Da.

Cum îi percepeți pe șoferii din București în ultimii doi, trei ani, să zicem? Au devenit mai civilizați, mai educați, mai îngăduitori?

Eu circul destul de rar cu mașina în București, dar sunt pieton, în primul rând. Sunt un utilizator al transportului în comun. Din punctul meu de vedere, da, se observă o îmbunătățire. Sigur, fiecare avem o percepție subiectivă, dar există date, într-adevăr, în urma unor sondaje efectuate la nivel național care arată faptul că, deși s-a aglomerat traficul - și acesta este un aspect care este sesizat și este perceput de fiecare dintre noi - ne bucură faptul că s-a îmbunătățit practic activitatea pe care o desfășoară Poliția Rutieră și implicit datele pe care le avem, în urma unor analizări, unor indicatori privind traficul rutier, ne face să credem că suntem pe o traiectorie bună.

Da, n-aș vrea să vă pun într-o situație dificilă, dar uitându-ne cu toții prin București, de exemplu, și prin marile orașe, polițiștii - fie ei rutieri sau cei de la locală - sunt pe cale de dispariție și nu sunt răutăcios. Așa că vă întreb, apropo de pietoni; ok, pe șoferi îi poţi sancționa datorită prezenței camerelor video, mai ales acum, de când cu sistemul e-SIGUR, dar toți pietonii care traversează neglijent, acțiunile au fost din când în când, așa, ocazional realizate de Poliția Rutieră. Ei, aici, cum procedăm?

Și aici vreau să subliniez încă odată importanța activităților de educație rutieră care sunt desfășurate în mod constant la nivelul întregii țări și faptul că și pietonii, ca și conducătorii auto, ca și ceilalți participanți la trafic, trebuie conștientizați asupra riscului pe care anumite conduite îl au, am spus în primul rând asupra lor înșiși și apoi și asupra celorlalți. Dincolo de sancționarea participanților la trafic, este foarte important să nu ajungem la astfel de abateri, la producerea unor evenimente care, din păcate, am văzut că încă se produc și în România și cred că eforturile noastre ar trebui îndreptate în această direcție - a conștientizării oamenilor, tuturor participanților la trafic, inclusiv pietoni, inclusiv bicicliști, inclusiv utilizatorii unor trotinete, inclusiv conducători auto. Toți trebuie să fie conștienți asupra riscurilor pe care adoptarea unor comportamente riscante le au.

Da, și cred că noi toți trebuie să scăpăm de acea idee preconcepută că nouă nu ni se întâmplă. Să nu uităm că viața are prioritate și asta întotdeauna. Cu mulțumiri și la cât mai multe acțiuni de prevenire de-a lungul acestui an 2025!

Mulțumesc frumos! O zi bună!

Anca Adriana Cușmir, șeful Biroului Cercetare din cadrul Institutului de Cercetare și Prevenire a Criminalității. Pe scurt, 1.500 de persoane au murit în accidente rutiere în anul 2023. 1.300 decedaseră până la începutul lunii decembrie, în anul 2024./editor Florin Lepadatu/

Emil Hurezeanu: Din luna martie românii vor putea călători fără vize în SUA
România 09 Ianuarie 2025, 19:09

Emil Hurezeanu: Din luna martie românii vor putea călători fără vize în SUA

Începând cu luna martie, românii vor putea călători fără vize în Statele Unite, după ce autoritățile americane vor face o...

Emil Hurezeanu: Din luna martie românii vor putea călători fără vize în SUA
Legea prin care autoritățile primesc noi obligații în prevenirea și combaterea violenței domestice, promulgată
România 09 Ianuarie 2025, 16:59

Legea prin care autoritățile primesc noi obligații în prevenirea și combaterea violenței domestice, promulgată

A fost promulgată legea privitoare la accesarea serviciilor sociale pentru prevenirea și combaterea violenței domestice.

Legea prin care autoritățile primesc noi obligații în prevenirea și combaterea violenței domestice, promulgată
Cod galben de viscol pentru mai multe judeţe
România 09 Ianuarie 2025, 15:48

Cod galben de viscol pentru mai multe judeţe

ANM a transmis o avertizare care va fi valabilă vineri dimineață, între orele 6 și 10. În acest interval,...

Cod galben de viscol pentru mai multe judeţe
Răspândire de informaţii false vizând "demolarea unor baraje"
România 09 Ianuarie 2025, 15:19

Răspândire de informaţii false vizând "demolarea unor baraje"

Miniștrii mediului și energiei au sesizat DIICOT privind apariția unor știri false, potrivit cărora ar urma să fie demolate...

Răspândire de informaţii false vizând "demolarea unor baraje"
Amenzi pentru alertarea falsă a serviciului de urgență
România 09 Ianuarie 2025, 14:46

Amenzi pentru alertarea falsă a serviciului de urgență

Polițiștii fac încă o dată apel la utilizarea responsabilă a serviciului național unic pentru apeluri de urgență.

Amenzi pentru alertarea falsă a serviciului de urgență
Cod galben de inundații pe râuri din cinci județe
România 09 Ianuarie 2025, 14:43

Cod galben de inundații pe râuri din cinci județe

Avertizarea este valabilă de vineri dimineață până sâmbătă, la ora 9:00, pe râuri din opt bazine hidrografice.

Cod galben de inundații pe râuri din cinci județe
Vicepreşedintele CE a vizitat fabrica românească Prime Batteries Technology
România 09 Ianuarie 2025, 13:55

Vicepreşedintele CE a vizitat fabrica românească Prime Batteries Technology

Scopul vizitei este de a sprijini dezvoltarea industrială a României.

Vicepreşedintele CE a vizitat fabrica românească Prime Batteries Technology
Bolile cardiovasculare şi afecţiunile oncologice sunt principalele cauze de deces în rândul românilor
România 09 Ianuarie 2025, 13:54

Bolile cardiovasculare şi afecţiunile oncologice sunt principalele cauze de deces în rândul românilor

Bolile cardiovasculare şi afecţiunile oncologice sunt principalele cauze de deces în rândul românilor.

Bolile cardiovasculare şi afecţiunile oncologice sunt principalele cauze de deces în rândul românilor