Noi rute de transport pentru cerealele din Ucraina
România este într-o cursă contracronometru pentru a reuși să livreze grânele provenite din Ucraina, pe pieţele mondiale.
Articol de Mira Gomboş, 13 Mai 2022, 19:43
Doar 240 de mii de tone de cereale din Ucraina, reprezentând 1% din ţinta Uniunii Europene au reușit să treacă până acum prin Portul Constanța - susține directorul Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime, Florin Goidea.
Potrivit unei analize Reuters, România este într-o cursă contracronometru pentru a reuși să livreze grânele provenite din țara vecină pe pieţele mondiale.
Comisarul european al transporturilor, Adina Vălean, a apreciat că este vorba de o provocare gigantică pentru Uniune și a anunțat că Executivul comunitar va colabora cu guvernele statelor membre pentru a pune la punct noi rute de transport pentru cerealele din Ucraina.
Ţara vecină, invadată de Rusia, trebuie să mute 20 de milioane de tone de cereale, înainte de următoarea recoltă care este la mai puțin de trei luni, pentru a evita blocajele și o criză alimentară globală.
Ucraina este nevoită să își redirecționeze livrările de cereale pe calea ferată via granițele de vest cu Polonia, Slovacia sau România sau prin intermediul barjelor, prin micile porturi de la Dunăre.
Anul trecut, portul Constanța a expediat o cantitate record de peste 25 de milioane de tone de cereale din România, Serbia, Ungaria și Austria.
Directorul operatorului portuar CONVEX, Viorel Panait, a estimat că portul Constanța ar putea gestiona o cantitate cu 20% mai mare față de volumele de anul trecut, dar este nevoie de sprijinul Guvernului sau al Uniunii Europene pentru investiții în echipamente de încărcare și descărcare a trenurilor care sunt foarte costisitoare.
Capacitățile vor fi extinse la limită, începând din luna iulie, când în portul Constanța vor ajunge noile recolte ale clienților obișnuiți - a tras atenția la rândul său, șeful Administrației Porturilor Maritime, Florin Goida.