Nivelul şi debitul Dunării afectează navigaţia
Nivelul şi debitul Dunării continuă să scadă din cauza secetei, ceea ce a dus la crearea unor situaţii dificile pentru traficul fluvial.
Articol de Laura Stoican, Olt, 30 Iulie 2015, 09:20
Nivelul şi debitul Dunării continuă să scadă din cauza secetei şi se îndreaptă spre minime record.
Fluviul măsura ieri 97 de centimetri la Galaţi, cu 5 metri sub cota de atenţie.
O situaţie gravă este la punctele de trecere cu bacul de la Tulcea şi Galaţi, unde maşinile au aşteptat, ieri, ore şir pentru a traversa Dunărea: din cauza cotelor foarte scăzute, bacurile nu au putut fi încărcate la capacitate maximă.
Este ameninţată şi activitatea în portul comercial Corabia, din judeţul Olt, unde circulaţia fluvială este pusă în pericol din cauza formării unor insule de nisip ce îngustează şenalul navigabil.
Potrivit autorităţilor locale pentru transportul produselor agricole depozitate în silozurile construite în imediata apropiere a portului, sunt folosite acum autovehicule care duc mărfurile până la calea ferată.
Edilul din Corabia, Iulică Oanea, a anunţat că va cere ministrului transporturilor măsuri cât mai rapide pentru lucrări de întreţinere şi dragare a şenalului navigabil, astfel încât să poată fi folosit portul comercial din oraş, dar şi în perspectiva deschiderii portului turistic anul viitor.
Din cauza debitului scăzut al Dunării, sunt probleme şi la lucrările de amenajare a portului turistic din Corabia, proiect derulat cu finanţare europeană.
Barja care trebuie să ducă la Corabia materiale pentru stabilizarea malurilor este blocată la circa un kilometru de zona în care se lucrează la port.
Acum trebuia să se lucreze la stabilizarea malurilor, dar barja cu ancoramente a fost întâi blocată la Zimnicea şi acum este blocată la Corabia, la circa un kilometru de portul turistic.
Pentru că şenalul navigabil nu a fost întreţinut şi s-a colmatat, s-au format insule de nisip, iar nivelul fluviului este foarte scăzut.
În acest oraş se amenajează un port turistic şi de agrement, printr-un proiect cu finanţare nerambursabilă, în valoare totală de peste 15 milioane de lei.
Edilul din Corabia susţine că, în lipsa unor investiţii urgente pentru decolmatarea şenalului navigabil în zonă, şi portul turistic va fi obiectiv nefuncţional.
Nivelul Dunării a înregistrat un minim istoric în 2003, de 60 de centimetri.