Nereguli la "90% dintre comercianţii de produse din carne"
Majoritatea comercianţilor controlaţi de ANPC vindeau produse perisate, care nu respectau reţetele de fabricaţie sau care, pur şi simplu, induceau în eroare consumatorii asupra compoziţiei unui produs.
Articol de Florentina Varga, 04 Octombrie 2011, 18:58
Salam mucegăit, parizer de curcan cu slănină de porc, cârnaţi cu multă apă şi sare.
Cam aşa sună oferta unor agenţi economici, şi nu puţini la număr, verificaţi luna trecută de inspectorii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
Preţuri incorecte şi lipsa informaţiilor privind modalitatea de plată şi de livrare sunt doar câteva dintre deficienţele constatate de inspectorii ANPC.
53 de eşantioane, prelevate de la peste 150 de agenţi economici care comercializau produse din carne, au fost trimise la laborator, întrucât comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor aveau suspiciuni privind etichetarea acestora.
La peste 90% dintre comercianţi s-au găsit abateri - afirmă Constantin Cerbulescu, preşedintele Autorităţii.
"Am constatat că erau preparate din carne ce prezentau caracteristici organoleptice şi fizico-chimice neconforme.
"Erau produse cu mucegai, cu suprafeţe lipicioase, într-adevăr, cum este cazul salamului de Sibiu, trebuie să aibă acel mucegai pe el, dar mucegaiul respectiv era depreciat pe zone foarte mari din produsul respectiv, deci acel produs nu mai era un produs comestibil sau bun pentru a fi comercializat", a declarat Constantin Cerbulescu.
Mucegaiul nu este singura abatere constatată, întrucât rezultatele de la laboratoarele Larex au relevat faptul că agenţii economici folosesc o cantitate de sare şi apă în compoziţia preparatelor mai mult decât prevede legea.
Consumatorul se vede nevoit să plătească sare şi apă al preţ de carne
"Este un obicei pe care foarte mulţi dintre producători îl au, de a pune la greu saramura respectivă sau apă cât mai multă, şi, de aici, consumatorul bineînţeles că-şi dă seama când ajunge acasă hârtia în care este ambalat zici că a fost ţinută în bidonul cu apă, nu în punga de plastic", a declarat Constantin Cerbulescu.
Nerespectarea procesului tehnologic şi încadrarea produsului într-o alţă grupă decât cea stabilită sunt alte deficienţe constatate şi sancţionate.
Autorităţile sanitar-veterinare au emis un ordin privind cantităţile de apă, sare şi alte ingrediente care intră în compoziţia produselor, ordin care nu este respectat de producător.
"Foarte multe produse, şi vă dau chiar exemplu, cârnaţi cabanos, care era încadrat, conform declaraţiei, la un produs fiert şi afumat, dar în ordinul respectiv spune că, pentru cârnaţii cabanos, tratamentul termic trebuie să fie fiert şi dublu afumat", a afirmat Constantin Cerbulescu.
Comerţul tradiţional a fost amplu controlat, dar cel online mai puţin.
Comisarii Autorităţii au verificat peste 200 de site-uri cu comerţ online, constatându-se abateri la peste 75% dintre aceştia.
"Ca şi deficienţe pe care noi le-am constatat pe aceste site-uri: afişarea datelor de contact ale comerciantului şi informarea asupra identităţii acestuia, informare completă şi corectă asupra caracteristicilor esenţiale ale produsului şi serviciului, asupra drepturilor consumatorilor, afişarea preţului final", a mai spus Constantin Cerbulescu.
Preşedintele ANPC ne asigură că vor urma controale la operatorii care comercializează produse din panificaţie, derivate din lapte şi lactate.