Militarii români luptă împotriva pirateriei navale
Sute de marinari militari români participă la operaţia de luptă "Atalanta", împotriva pirateriei navale în Golful Aden, sub comanda Uniunii Europene.
Articol de Andreea Marin, 27 Septembrie 2012, 15:23
Peste 230 de marinari militari, la ordinele comandorului Mihai Panait, au plecat de mai bine de o jumătate de lună la bordul Fregatei ”Regele Ferdinand” din portul Constanţa pentru a participa la operaţia de luptă "Atalanta", împotriva pirateriei navale în Golful Aden, sub comanda Uniunii Europene.
Fregata "Regele Ferdinand" are un deplasament de 4.900 de tone, lungimea de 148,2 metri, lăţimea de 14,75 metri şi un pescaj maxim de 6,4 metri. Nava poate dezvolta viteze de până la 30 de noduri şi dispune de o autonomie de 4.500 mile marine. Propulsia este asigurată de 4 turbine Rolls Royce, iar sistemele electrice de la bord sunt alimentate de 4 diesel-generatoare de câte 1 MW.
Este prima participare a unei nave româneşti la o misiune desfăşurată la peste 3.000 de mile marine faţă de ţară şi tot prima la o operaţie antipiraterie.
Operaţia Atalanta a fost lansată, în decembrie 2008, de Uniunea Europeană, în acord cu rezoluţiile Consiliului de Securitate al ONU.
Prin Centrul de Conducere Operaţională de la Northwood, navele au misiunea de descurajare, prevenire şi reprimare a actelor de piraterie şi a jafurilor armate pe coasta somaleză şi monitorizarea activităţilor de pescuit pe coastele somaleze.
Consiliul de Securitate al Uniunii Europene a decis să susţină această operaţie până în decembrie 2014. Alături de navele sub comandă UE, în Golful Aden mai desfăşoară acţiuni de securitate maritimă nave din China, Federaţia Rusă, India, Japonia şi Iran.
La ultima activare, în cadrul operaţiei „Unified Protector“, care a avut ca ţel respectarea embargoului impus asupra Libiei, „Regele Ferdinand“ a parcurs aproape 17.400 de mile marine şi a participat la 765 de misiuni specifice de supraveghere, monitorizare, interceptare, căutare şi salvare.
Cea mai importantă misiune a marinarilor români a avut loc în noaptea de 12 spre 13 mai 2011, când au salvat aproape 150 de persoane aflate în dificultate la bordul unei ambarcaţiuni civile în Marea Mediterană.
Nava de mici dimensiuni, ai cărei pasageri erau emigranţi africani, între care 10 femei şi 15 copii, părăsise portul libian Misrata în 9 mai şi, din cauza defectării motorului şi a infiltraţiilor de apă la bord, plutea în derivă la aproximativ 100 de mile marine nord de Tripoli, fiind în pericol de scufundare.
De altfel, fregata participă acum tot în premieră și la o misiune internaţională având la bord ambarcat un Elicopter Puma Naval, al cărui prim zbor deasupra Mării Mediterane a fost efectuat ieri.
La manşă, comandorul (av) Tudorel Duţă şi cpt. (m) Bogdan Curcă, iar mecanic de bord, Mmp Ion Sandu. Sursa: MApN
Au fost desigur parametrii diferiți față de ce știau piloții noștri: lipsa reperelor și a platformelor cu care erau obişnuiţi în Marea Neagră.
Rând pe rând s-au succedat la manşă şi ceilalţi piloţi aflaţi la bord, locotenent-comandorul (av) Marius Mitric şi căpitanul (m) Marcel Cârnu. Sursa: MApN
Şedinţele de tragere, antrenamentele de vitalitate şi pregătirea pentru operaţia ATALANTA au fost de asemenea coordonate ale unei zile normale pe mare.
La bordul fregatei Regele Ferdinand, pe mare, nu există zile de repaos; totul se desfășoară după un program bine stabilit, iar echipajul îşi cunoaşte atribuţiunile, spun reprezentanții Forțelor Navale Române.
Fregata va reveni în portul Constanţa în 14 decembrie.