”Menținem ridicată ștacheta în ceea ce privește intrarea în sistem”
"Apel matinal" - Invitat: Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației.
Articol de Radio România Actualităţi, 24 Iulie 2024, 09:07
"Apel matinal" - Invitat: Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației
Realizator: Daniela Petrican
Mai puțin de 42% dintre candidații care au susținut examenul de titularizare în învățământul preuniversitar în acest an au luat note peste 7, față de peste 50% la examenul de anul trecut. Și numărul celor care au obținut nota 10 a scăzut, doar 74 față de 127 în 2023. Pentru a obține statutul de titular cu angajare pe perioadă nedeterminată, candidații trebuie să obțină minimum nota 7, atât la proba scrisă, cât și la cea practică, iar pentru suplinitor este nevoie de cel puțin nota 5 la fiecare dintre probe. Contestațiile se pot depune până astăzi la ora 12:00, iar rezultatele finale vor fi publicate pe 31 iulie, urmate de repartizarea pe posturi între 1 și 6 august. Invitatul "Apelului matinal" este astăzi profesor Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației. Bună dimineața!
Bună dimineața și vă mulțumesc pentru invitație.
Noi mulțumim că ați acceptat invitația noastră. Spuneți-ne, au fost subiectele dificile sau criteriile de evaluare mai stricte?
Aș spune și una, și alta, dar nu că au fost subiectele mai dificile ca de obicei. În principiu, subiectele pentru titularizare conțin, în afară de partea științifică, și o parte de metodică, o parte care reflectă și experiența la clasa. De asta o să observați că, de exemplu, absolvenții de anul acesta ai universităților au un procent mai mic de note peste 7, sub cel de 42%. Mai mult decât atât, există un echilibru, un echilibru între numărul de posturi cu statut de post pe perioadă nedeterminată sau titularizabil, cum îi spunem noi, mai popular, și numărul de candidați. Avem, la acest moment, aproape 10.000 de posturi în sistemul preuniversitar care pot fi ocupate pe perioadă nedeterminată și aproape 12.000 de candidați care obțin obțin note pe titularizare. Partea bună a concursului este că avem un număr semnificativ mai mare de candidați care pot ocupa un post de orice fel în sistem, vorbim de cei cu note peste 5. Avem peste 10.600 de candidați anul acesta, față de aproape 8.000 anul precedent. Evident că... și aici trebuie să fac o precizare, o să vedeți candidați și cu note foarte, foarte mici. Deocamdată nu-i putem noi profesori. Ei nu vor putea ocupa anul acesta un post în învățământ pe baza concursului național.
Bine, până la urmă, mă gândesc că un profesor care le predă elevilor să nu poată lua nici nota 7, nu știu, nu-și pierde cumva autoritatea?
Da, se poate pune problema și în acest fel, dar așa cum spuneam, menținem ridicată ștacheta în ceea ce privește intrarea în sistem, chiar dacă la unele discipline este mai mare nevoie decât la altele. Și mă refer aici la disciplinele științe exacte, cum e matematică, fizică, unde începe să fie o oarecare criză de profesori la nivel național. Dar nu ne putem permite să coborâm standardele pentru accesul în sistem, mai ales pentru acces pe perioadă nedeterminată. Vă reamintesc că un profesor titular rămâne titular și obligația noastră, a statului, este să-i oferim un post, chiar și atunci când școala la care activează se închide.
Dar de ce diferența aceasta de notare, adică unii să obțină minimum nota 7, cei care vor deveni suplinitori cel puțin nota 5, pentru că până la urmă, și unii, și alții predau la clasă?
E adevărat, dar să nu uităm că un profesor care are notă între 5 și 7, cel care dobândește statutul de suplinitor, va încheia un contract de muncă cu o școală pe o perioadă de un an, să-i putem spune o perioadă de probă, după care se poate prezenta din nou la concursul de titularizare până când experiența și cunoștințele pe care le are îi vor permite să obțină o notă de titularizare.
Ca profesor, așa cum arată rezultatele acum, vă provoacă îngrijorare faptul că sub jumătate dintre concurenți au obținut nota de trecere?
Evident că ne dorim mai mult și scopul nostru este ca formarea inițială a profesorilor să crească în calitate - lucrul acesta evident că să sperăm să se întâmple în anii următori. Pe de altă parte, dacă vă uitați în istoricul concursurilor noastre, undeva între 40 și 50% procentul notelor peste 7, este cam la fel, cu variații în acest interval. Dacă ne comparăm, de exemplu, cu anul trecut, rezultatele sunt mai slabe cu câteva procente. Sunt mai mari semnificativ la cele de care spuneam, notele care permit obținerea unui post cu statul de suplinitor sau pe perioadă determinată. Da, este obiectivul nostru acesta, trebuie făcută o strategie împreună cu universitățile, pentru că acolo se face formarea inițială, și întotdeauna avem pretenții foarte mari de la absolvenţii universităților să poată ocupa un post, hai să spunem așa, cu fruntea sus, ca să facem legătura cu ce ați spus dumneavoastră mai devreme, că nota obținută la titularizare dă cumva statutul profesorului, cel puțin în primii ani de învățământ, pentru că, ulterior, activitatea la catedră este cea care dă calitatea cadrului didactic.
Normal, şi în condițiile în care tu, ca suplinitor, de exemplu, ai avut media cinci 5, nota 5, eu, ca elev, mi-e greu să..., adică nu pot să înțeleg cum un profesor să ia nota 5, tu, profesor, după aia vii și îmi ceri mie să învăț mult mai bine.
Aici trebuie să facem o legătură și dacă ne referim, de exemplu, la absolvenții anului curent sau absolvenții de anul trecut, trebuie să ne uităm puțin și la mediile cu care au finalizat studiile universitare, pentru că cu siguranță există o legătură între aceste două unități de măsură.
În premieră la acest concurs național, lucrările au fost corectate digitalizat, la fel ca la evaluarea națională și bacalaureat. A fost, credeți, o decizie bună?
Decizia este mai degrabă una tehnică, pentru că vă reamintesc că în anii precedenți la examenele și concursurile organizate de minister, reprezentanţii inspectoratelor plecau prin țară cu lucrările în saci să le ducă unor evaluatori. De data asta, lucrurile se produc într-o platformă de evaluare, dar tot niște oameni, niște colegi de-ai noștri profesori, evaluează lucrările. Nu s-a schimbat ceva fundamental în procesul de evaluare propriu-zis și s-a schimbat mai degrabă în procesele conexe și mă refer aici la foarte multă de birocratizare. Mai mult decât atât, astăzi, când vorbim, la acest moment, începem examenul de definitivat. Lucrările le vom corecta în același sistem, pentru că putem spune că e un succes al Ministerului Educației în ceea ce privește simplificarea proceselor și, așa cum spuneam, debirocratizarea. Nu, nimeni nu-și închipuie din afara sistemului de câte ori înregistrăm, numărăm o lucrare, o numerotăm, nu mai spun că la examen elevilor din... la etapa de contestații, toate lucrările erau resigilate, resigilate toate notele resigilate datele de identificare ale copilului - era o muncă atât de laborioasă și aprope atât de inutilă încât cumva era necesar un pas de acest gen. Acum lucrarea se secretizează automat de către platformă, profesorul evaluator nu știe a cui este, evaluatorii pot fi oriunde în țară și asta ne permite să-i alegem și pe cei mai buni, nu să mobilizăm întreg personalul dintr-un anumit județ, așa cum se făcea înainte. Nu văd minusuri la acest sistem de evaluare şi ne propunem ca în anii viitori să-l folosim și chiar să-l perfecționăm, pentru că învățăm pe măsură ce avansăm cu acest sistem de evaluare.
Unde sunt cele mai multe posturi vacante pentru angajare pe perioadă nedeterminată, pentru ce discipline?
În general, acolo unde sunt și cei mai mulți candidați şi aici mă refer la învățători, educatori, ceea ce cumva normal, pentru că un învățător acoperă un întreg ciclu de învățământ, 5 ani. Un profesor de matematică acoperă câteva ore la o clasă și, într-adevăr, că nu mă înșel, cred că-mi spun că am avut peste 8.000 de candidați la educatoare și un număr cumva comparabil la învăţători. Dar să știți că avem și discipline, pentru că titularizarea ca și definitivatul se susțin la în jur de 100 de discipline, și am avut și discipline la care am avut unu-doi candidați, acele discipline mai de nișă, le-aș spune eu, nu știu, dacă ne gândim la transporturi navale, de exemplu, care se studiază în doar câteva licee din țară. Deci cele mai multe posturi și cei mai mulți candidați la disciplinele acestea învățători, educatori și, prin urmare, acolo veți găsi foarte probabil și cele mai multe note mari, pentru că, așa cum se întâmplă în cazul numerelor mari, acolo proporțional găsim și rezultatele, în cazul că cineva se întreabă unde am avut cele mai bune rezultate.
Mulțumesc pentru această discuție. Invitatul "Apelului matinal" a fost profesor Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației./editor Florin Lepadatu/