Interesul pentru voluntariat în România "este scăzut"
În România sunt înfiinţate în subordinea consiliilor locale peste 3.000 de Servicii Voluntare pentru Situaţii de Urgenţă şi lucrează aici aproape 5.000 de angajaţi.
15 Iunie 2012, 18:45
Nu de puţine ori auzim că există legi, dar acestea nu sunt aplicate sau nu se respectă.
Este şi cazul unei legi care obligă primăriile să înfiinţeze Servicii Voluntare pentru Situaţii de Urgenţă, din care să facă parte personal specializat şi voluntari.
Aceste structuri pot interveni rapid atunci când au loc evenimente nedorite, cum ar fi incendiile, inundaţiile sau alte calamităţi.
Intervenţia rapidă poate limita pagubele materiale şi, adesea, salva vieţi omeneşti.
Din păcate, puţine autorităţi locale au dotările necesare şi reuşesc să îi atragă pe oameni în activităţi de voluntariat, mergând pe principiul că "mie nu mi se poate întâmpla".
Consiliile locale sunt obligate, prin lege, să înfiinţeze aceste servicii.
Este vorba de structuri specializate, altele decât cele aparţinând serviciilor de urgenţă profesioniste, organizate cu personal angajat şi voluntar, în scopul apărării vieţii avutului public şi a celui privat, împotriva incendiilor şi a altor calamităţi.
Serviciile voluntare sunt constituite în comune, oraşe şi municipii, în subordinea consiliilor locale şi pot avea în dotare autospeciale pentru intervenţie în situaţii de urgenţă.
În România sunt înfiinţate în subordinea consiliilor locale peste 3.000 de Servicii Voluntare pentru Situaţii de Urgenţă şi lucrează aici aproape 5.000 de angajaţi.
Autorităţile locale, obligate să participe la cursuri de instruire
Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă, Alin Maghiar ne spune cum funcţionează aceste servicii.
"Şeful Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Ugenţă să fie angajat şi la localităţile care au şi autospeciale, şi conducătorii auto. Dar legea prevede pentru voluntari anumite facilităţi; de exemplu, anumite taxe locale care se plătesc să fie diminuate pentru voluntarii care participă la pregătire şi intervenţie sau chiar să aibă gratuităţi pentru transportul în comun, de exemplu, sau pentru alte servicii", a declarat Alin Maghiar.
Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă, Alin Maghiar, spune că autorităţile locale sunt obligate să participe la cursuri de instruire.
"Conform legislaţiei, în momentul de faţă, primarul, viceprimarul şi secretarul de primărie au obligaţia să participe la cursuri organizate în cele trei centre zonale şi centrul naţional; bineînţeles, şi prefecţii au această obligaţie, iar şefii Serviciilor Voluntare pentru Situaţii de Urgenţă sunt instruiţi periodic, la inspectoratele judeţene", a declarat Alin Maghiar.
Fondurile insuficiente şi interesul scăzut de a participa ca voluntar la intervenţii în situaţii de urgenţă rămân, deocamdată, principalele probleme.
Cu ajutorul fondurilor europene, aceste servicii s-ar putea dezvolta mai mult.
Acum un an a demarat un program derulat cu parteneri elveţieni, prin care patru servicii voluntare de urgenţă sunt dotate cu echipamentele necesare şi se doreşte dezvoltarea acestui program la nivel naţional.