Încă şase mii de angajaţi CFR şi-ar putea pierde slujba
Considerat domeniu strategic în Germania sau Austria, transportul de marfă pe calea ferată s-a dovedit, de ceva vreme, o afacere păguboasă pentru România.
Articol de Diana Domenico, 17 Februarie 2011, 18:52
În scurt timp, încă şase mii se angajaţi ai companiilor feroviare ar putea să-şi piardă slujbele, ţinând cont de intenţiile executivului de restructurare a domeniului şi privatizarea, cel puţin, parţială, a unor structuri.
De exemplu, în cazul CFR Marfă, strategia de privatizare a fost pusă la punct de ministerul transporturilor, încă de acum câteva luni, iar statul are de gând să vândă în întregime compania, metoda aleasă fiind cea a licitaţiei cu strigare.
Rămâne de văzut, însă, cine va dori să şi cumpere, în condiţiile în care CFR Marfă a încheiat, anul trecut, cu pierderi mai mari de 350 de milioane de lei.
Considerat domeniu strategic în ţări ca Germania sau Austria, transportul de marfă pe calea ferată s-a dovedit, de ceva vreme, o afacere păguboasă pentru România, ultima dată când CFR Marfă a avut profit fiind anul 2007.
Între timp, o bună parte dintre foştii şefi, care ar fi trebuit să pună lucrurile la punct, au ales să plece la firme private cu acelaşi obiect de activitate şi, totuşi, actualul ministru al transporturilor, Anca Boagiu, vede un succes în planul de redresare a CFR Marfă, chiar dacă Executivul a respins proiectul de buget al companiei.
Toate cele trei companii CFR au planuri de redresare, care ar putea conduce la eficientizarea activităţii, susţine ministrul transporturilor, Anca Boagiu.
Dintre acestea, CFR Marfă are cel mai bun plan, chiar dacă a fost respins miercuri de premier, conducerea companiei reuşind, în câteva luni, să reducă pierderile cu aproape 75%.
"Fiecare dintre cele trei companii are în spate, în momentul acesta, un plan de redresare. Cel pe care l-a propus CFR Călători, practic, conduce la pierderi zero", a declarat Anca Boagiu.
CFR Infrastructură şi-a prezentat şi el planul de restructurare şi aici cea mai importantă componentă este aceea de a închiria liniile neinteroperabile, iar planul lui CFR Marfă este cel mai bine realizat, pentru că numai pierderea pe care CFR Marfă o înregistrează în perioada anterioară, noi am reuşit s-o reducem cu 74%.
Strategiile de redresare economică "nu au fost finalizate"
Preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Măntescu, declară că disponibilizările vor avea loc şi în acest an, întrucât planurile de redresare economică au existat întotdeauna, dar nu s-au finalizat niciodată.
"Întotdeauna au existat strategii, au existat promisiuni, dar niciodată n-au fost finalizate şi n-au fost puse în practică şi eu mă îndoiesc acum că vor fi puse în practică. Vor fi puse în practică numai disponibilizările.
"După ce fac disponibilizarea, stau bine merci, stau liniştiţi, pentru că două, trei luni de zile se redresează societatea, dar peste cinci, şase luni de zile constatăm că am ajuns de unde am plecat. Suntem din nou pe pierderi, avem din nou probleme cu veniturile", a declarat Iulian Măntescu.
Şi Otilia Nuţu, expert în cadrul Societăţii Academice Române, consideră că disponibilizările sunt inevitabile, iar în cazul Societăţii CFR Marfă, redresarea ei ar fi posibilă în cazul privatizării.
"Ea ar putea să fie eficientă şi acum, însă probabil că stimulentele pentru a o face cu adevărat profitabilă nu ar fi decât în situaţia în care ar fi privată şi în condiţiile în care ar avea un management care să aibă ca obiectiv maximizarea profiturilor lui CFR Marfă", a declarat Otilia Nuţu.
CFR Marfă a încheiat, anul trecut, cu pierderi de aproximativ 355 de milioane de lei, în creştere cu 3,5%, faţă de 2009, în condiţiile în care a transportat un volum de marfă mai mare cu 4,1%.