”În cursul zilei de astăzi am programat o întâlnire cu reprezentanți ai elevilor, ai părinților, ai sindicatelor, pentru a putea găsi împreună cele mai bune soluții”
"Apel matinal" - Invitat: Sorin Ion, secretar de stat pentru învățământul preuniversitar în Ministerul Educației.
Articol de Florin Lepădatu, 06 Iunie 2023, 09:29
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂȚI - Realizator: Cătălin Cîrnu - Într-o situaţie de incertitudine generală, greva din Educație a intrat în cea de-a treia săptămână a protestelor, în condițiile în care urmează atât Evaluarea Națională, cât și Bacalaureatul, examene pe care le au de susținut 325.000 de absolvenți de clasele a VIII-a, respectiv a XII-a sau a XIII-a. Guvernul consideră că a satisfăcut toate revendicările angajaților din Educație, în timp ce sindicatele spun că ultima ofertă de la Palatul Victoria nu corespunde solicitărilor lor. Ministrul Educației a rugat cadrele didactice să revină la catedră și spune că, după aplicarea măririi salariale oferite de Guvern, de la 1 iunie, salariul mediu din Educație ajunge la 8.500 lei brut. Discutăm cu invitatul Apelului matinal, Sorin Ion, secretar de stat pentru învățământul preuniversitar în Ministerul Educației. Bună dimineața!
Sorin Ion: Bună dimineața! Şi vă mulțumesc pentru invitație.
Realizator: Mulțumesc că ați acceptat-o. Suntem într-o zi de marți, 6 iunie, 8:31. Cum evaluați dvs situația în acest moment la Ministerul Educației?
Sorin Ion: În acest moment, la Ministerul Educației ne concentrăm pe soluții - să le spunem - administrative, pentru că mai sunt şase zile până la primele probe din cadrul examenului de Bacalaureat, vorbim de probele de competențe. Din punctul nostru de vedere, încheierea situațiilor la elevii de clasa a XII-a este prioritară. De altfel, în cursul zilei de astăzi am programat o întâlnire cu reprezentanți ai elevilor, ai părinților, ai sindicatelor, pentru a putea găsi împreună cele mai bune soluții. Fiecare zi în care nu se desfășoară cursuri înseamnă creșterea exponențială a riscului de a nu putea derula examenele naționale în calendarele stabilite. Prin urmare, orice scenariu este posibil în acest moment, inclusiv scenariul de a modifica aceste termene.
Realizator: Sindicaliștii cer, printre altele, și încerc să o spun succint, stabilirea prin lege a faptului că salariul profesorului debutant să fie cel puțin egal cu salariul mediu brut pe economie. Nu există însă în toate domeniile un astfel de amănunt. Se face comparație însă cu salariile celor din sistemul medical. Aplicarea grilei de salarizare pentru învățământ într-un termen mai scurt decât cei trei ani anunțați de Guvern, majorări de salarii și mai mari decât în ordonanța dată zilele trecute și acordarea de la 1 ianuarie anul viitor a cel puțin 15% din cheltuielile bugetului consolidat pentru învățământ. Se pot satisface aceste cereri ale sindicatelor în învățământ?
Sorin Ion: Am să iau în ordine inversă celei enumerate de dvs. Procentul de 15% din bugetul consolidat este prevedere în legile educației, recent adoptate de Parlament. Prin urmare, este o certitudine că se va acorda.
Realizator: Scuze, e o certitudine acum, dar știm bine și 2% din PIB alocat Educației de ani de zile se tot vorbește, dar nu s-a reușit niciodată.
Sorin Ion: Este adevărat, din punctul nostru de vedere, al Ministerului Educației, este un deziderat care trebuie și poate fi îndeplinit. Să nu uităm că acele grile de salarizare pe care sindicatele le solicită acum pentru a intra în vigoare într-un termen mai scurt au fost asumate de către Ministerul Educației împreună cu reprezentanții federațiilor sindicale. Prin urmare, cel puțin din punctul de vedere al Ministerului Educației, referirile legate de salarii, nu numai de salarizare, dar de întreaga finanțare a învățământului din România trebuie să se întâmple. Acum, o garanție mai mare decât o lege care va intra în vigoare nu știu ce am putea...
Realizator: Da, corect, nu poate exista.
Sorin Ion: Pe de altă parte, trebuie să recunoaștem că și majorările salariale, prin ordonanța de urgență emisă la data de 1 iunie, nu sunt deloc neglijabile, pentru că majorările în sumă brută de 1.000 de lei nu înseamnă doar atât. Pentru o largă categorie de personal didactic - mă refer aici la cei care au dirigenție, cei care au alte creșteri salariale, gradații de merit și așa mai departe - baza de calcul o reprezintă noua grilă de salarizare și se obțin creșteri salariale, vrem să le spunem suplimentare față de ceea ce se vehiculează în acest moment. Prin urmare, da, poate că nu este suficient pentru a recunoaște importanța muncii cadrelor didactice, dar este, spunem noi, un început promițător.
Realizator: Și aplicarea grilei de salarizare pentru învățământ întru-un termen mai scurt decât cei 3 ani anunțați de Guvern credeți că e posibilă?
Sorin Ion: Aici aș putea să emit doar păreri personale, dar nu este un subiect de negociat cu Ministerul Educației.
Realizator: Da, lucrurile cred că sunt clare. Revenim însă la durerea elevilor, la durerea părinților și, în fine, poate chiar și a cadrelor didactice. Conform calendarului, prima probă a Bacalaureatului ar trebui să înceapă în 12 iunie, peste șase zile, Evaluarea Națională, pe 19 iunie. Ce planuri, nu știu, ce strategie ați mai pus la punct la Ministerul Educației, ca lucrurile să se rezolve, evident?
Sorin Ion: Până la acest moment nu am luat în calcul modificarea acestor date, dar evident că în situația în care vom fi în imposibilitatea de a încheia mediile anuale ale elevilor va trebui să luăm în discuție și modificarea acestor termene. Evident că, din punctul nostru de vedere, cel mai bine - și mă refer aici, în primul rând, la elevi - este să derulăm examenele în termenele stabilite, pentru că nu numai cele două evenimente - Evaluare Națională și Bacalaureat - sunt iminente în perioada imediat următoare, dar avem chiar și pentru profesori examenul de Titularizare, examenul de Definitivat, care au etape premergătoare, chiar dacă datele probelor scrise sunt undeva în iulie, dar sunt inspecții speciale la clasă, există validarea datelor pentru cei înscriși la Definitivat. Avem examene de atestat pentru absolvenții de liceu, examene de competențe profesionale pentru învățământul tehnologic și profesional, toate acestea în perioada iunie-iulie. Sunt și cumva suprapuse și modificarea oricărui termen duce la probleme ulterioare.
Realizator: Cât de real este scenariul prelungirii anului școlar?
Sorin Ion: E ultima variantă pe care ne-o dorim, mai ales că este o chestiune destul de complicată. Să nu uit că sunt școli în țară în acest moment care au participare la grevă 100% și scoli care au participare 0%. Cele mai multe dintre ele sunt împărțite, o parte dintre profesori sunt în activitate, o parte dintre profesori sunt în grevă. Prin urmare, prelungirea anului școlar ar pune probleme aproape de nerezolvat atât pentru elevi, cât și pentru profesori. Unii și-au făcut deja orele, alții nu. Ne imaginăm că prelungim anul școlar doar pentru o parte dintre elevi și profesori. Repet, nu-i deloc simplu. Ştiu că poate din afară se vede rezolvabil printr-un act normativ care să prelungească anul școlar, dar realitatea în școli este mult mai complicată.
Cătălin Cîrnu: Da, dvs sunteți profesor. Dacă v-ați pune în cealaltă barcă, nu știu... cum ați reacționa?
Sorin Ion: Este foarte dificil să faci astfel de ipoteze. În acest moment văd lucrurile în primul rând organizatoric, în primul rând instituțional și, evident, că dorința noastră este să încheiem anul școlar cu bine. Nu știu, dacă aș fi fost la școală, dacă astăzi aş fi fost în grevă sau n-aș fi fost în grevă. Mi-e foarte, foarte greu să mă rup, total de activitatea de la minister. Dar, în același timp, Ministerul Educației a afirmat-o de fiecare dată: prețuim activitatea profesorilor și înțelegem importanța muncii lor.
Realizator: Atunci, ca profesor și ca secretar de stat, care ar fi mesajul pentru sindicate sau mesajul conducerii Ministerului Educației?
Sorin Ion: Primul mesaj, pe care și dna ministru l-a transmis zilele trecute, este o rugăminte la adresa cadrelor didactice să revină la cursuri și să încheie situațiile școlare pentru a trece cu bine de această perioadă de vârf în învățământul preuniversitar.
Cătălin Cîrnu: Rămânem optimiști, dar deja reacțiile sunt numeroase din partea ascultătorilor noștri. Aminteam de procentul alocat din PIB pentru educație. Se vorbește de ani și de ani de zile, dar până acum nu s-a atins pragul. Credeți că e vorba de o neîncredere, așa, la nivel general?
Sorin Ion: Cu siguranță. De fapt, ceea ce au reclamat în aceste zile liderii sindicali este tocmai cuvântul încredere. Dar altceva decât să emitem acte normative și să garantăm în acest moment... Chiar în nota de fundamentare a ordonanței de urgență există prevederea referitoare la salariul debutantului egal cu salariul mediu pe economie, evident, etapizat, pentru că trebuie să înțelegem și constrângerile financiare. Dar așa cum spuneam mai devreme, mai mult decât să emiți un act normativ, o lege în care să statuezi asta, nu știu ce am putea face.
Cătălin Cîrnu: Din ce simțiți, credeți că greva, până la urmă, nu știu, se va finaliza, se va sfârși?
Sorin Ion: Mai mult decât ce simt, în cursul zilei de astăzi voi primi din țară analiza pe fiecare unitate de învățământ cu participarea la grevă și cred că, fiind profesor de matematică, după ce văd cifrele, voi putea să dau și o...
Cătălin Cîrnu: Da. Dacă aţi şti și algoritmul, cu siguranță ne-aţi spune exact, nu, când s-ar încheia?
Sorin Ion: Da.
Cătălin Cîrnu: Mulțumesc și succes și de partea, evident, Ministerului Educației, și de partea profesorilor. E important însă pentru noi toți ca această grevă în educație să se sfârșească, mai ales că elevii claselor a VIII-a, a XII-a și a XIII-a se pregătesc de examenele de sfârșit de an.