Foşti miniştri, "reclamaţi la DNA" în cazul autostrăzii Bechtel
Guvernul va reclama la DNA şi la SRI, pentru posibile fapte de corupţie în cazul companiei Bechtel, patru foşti miniştri şi pe fostul şef al CNADNR. Ei se declară nevinovaţi.
Articol de Angela Matei, 06 Decembrie 2013, 14:21
Patru foşti miniştri şi fostul şef al Companiei de Autostrăzi vor fi reclamaţi de guvern la DNA şi la SRI pentru posibile fapte de corupţie în cazul companiei Bechtel, care trebuia să construiască Autostrada Transilvania.
Foştii miniştri care vor fi reclamaţi la DNA spun fie că alţii sunt vinovaţii, fie că vor răspunde acuzaţiilor dar nu acum.
Fostul ministru al finanţelor, Sebastian Vlădescu, ne-a precizat că nu doreşte să comenteze informaţii care apar în presă.
El aşteaptă să citească documente oficiale ca să poată formula un punct de vedere complet.
Fostul ministru al transporturilor din partea PDL, Radu Berceanu, a declarat că are alte preocupări care nu sunt legate de acest subiect.
El a precizat că dacă are cineva semne de întrebare îi va oferi răspunsuri.
La rândul ei, Monica Macovei, fost ministru al justiţiei, a susţinut într-un comunicat de presă că guvernul Năstase a semnat contractul păgubos cu Bechtel, în decembrie 2003, iar guvernul Ponta l-a reziliat şi din aceste motive vinovaţii trebuie să fie găsiţi acolo.
Monica Macovei mai susţine că încercarea guvernului Ponta de a-i lega numele de posibile nereguli defineşte modul în care guvernează premierul, prin manipulări lansate cu scopul de a acoperi nereguli.
Monica Macovei a amintit patru nume care sunt responsabile pentru contractul cu Bechtel: Adrian Năstase, Miron Mitrea, Victor Ponta şi Dan Şova.
Din partea fostului ministru al transporturilor, Gheorghe Dobre, nu a putut fi obţinută nicio declaraţie de presă până acum.
"Statul a fost păgubit cu 40 de milioane de euro"
Potrivit reprezentanţilor corpului de control al guvernului, contractul cu Bechtel a fost modificat fără respectarea dispoziţiilor legale, ceea ce a condus la prejudicii pentru stat.
Inspectorii guvernamentali au constatat astfel că în 2005 renegocierea contractului a fost iniţiată de ministrul de atunci al transporturilor, Gheorghe Dobre, fără un mandat din partea guvernului.
Acesta a coordonat împreună cu ministrul finanţelor, Sebastian Vlădescu, negocierile, iar modificarea contractului s-a realizat în baza unei hotărâri de guvern avizate şi de ministrul justiţiei de la acea vreme, Monica Macovei.
Potrivit raportului, statul a fost păgubit prin acea decizie cu 40 de milioane de euro, iar suma prevăzută drept cheltuieli de realizare nu era justificată în condiţiile în care construcţia începuse din 2004.
A urmat apoi o altă modificare în 2009 realizată de ministrul în funcţie al transporturilor, Radu Berceanu.
Corpul de Control susţine că nu a fost nici măcar o hotărâre de guvern, modificarea fiind făcută printr-un protocol ce a avut drept consecinţă plata către Bechtel a 29,4 milioane de euro.
În raport este prezentată şi o sinteză a costurilor majorate în perioada 2006-2011.
Astfel, suma de plată pentru secţiunea 2B a autostrăzii s-a dublat, înregistrând o creştere de 353 de milioane de euro, pentru secţiunea 3C suma de plată s-a majorat cu 295 de milioane de euro, iar cheltuielile de capital au crescut de la 29 la 84 de milioane de euro.
Valoarea totală plătită astfel de statul român exclusiv către Bechtel a fost de 1,2 miliarde de euro pentru doar 52 de kilometri realizaţi în condiţiile în care iniţial toată autostrada trebuia să coste statul român 2,2 miliarde.
Inspectorii guvernamentali susţin că aceste acte pot întruni elementele constitutive ale unor fapte de natură penală şi vor sesiza Direcţia Naţională Anticorupţie, SRI şi Curtea de Conturi.