”Este un mecanism care în alte state și-a dovedit eficiența în combaterea evaziunii fiscale și ca atare, se implementează și în România acest sistem”
"Apel matinal" - Invitat: Dan Manolescu, președintele Camerei Consultanților Fiscali.
Articol de Florin Lepădatu, 17 Noiembrie 2023, 09:28
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂȚI - "Apel matinal" - Realizator: Daniela Petrican - Sistemul electronic de facturare RO e-Factura devine obligatoriu de la 1 ianuarie 2024 pentru toate tranzacțiile între persoane impozabile din România. Şi mai clar spus, acest lucru înseamnă că facturarea va deveni strict digitală, iar toate tranzacțiile vor trece prin sistemul RO e-Factura dezvoltat de autorități. Acest sistem de facturare are însă ceva probleme, semnalate de Camera Consultanților Fiscali. Invitat la 'Apel matinal' este Dan Manolescu, președintele Camerei Consultanților Fiscali. Bună dimineața!
Dan Manolescu: Bună dimineața, dvs şi ascultătorilor dvs.
Realizator: Să dezvoltăm un pic de ce statul a impus un sistem de facturare digitală, deși cred că înțelegem din start că e vorba de o colectare de taxe și impozite mai bună.
Dan Manolescu: Da, într-adevăr, este un mecanism care în alte state și-a dovedit eficiența în combaterea evaziunii fiscale și ca atare, se implementează și în România acest sistem. A început cu o variantă de test în urmă cu câțiva ani, a urmat un proces de așteptare a unor aprobări de la Comisia Europeană cu privire la extinderea acestui mecanism. Aceste aprobări au venit undeva în vară și, practic, începând cu 1 ianuarie trecem la o nouă etapă de generalizare a acestui sistem, împărțită cumva în două perioade - prima parte a anului viitor, când sistemul este doar de raportare, în sensul că toți agenții economici vor emite facturi ca și până în prezent, urmând să raporteze, prin mecanismul acesta către autoritatea fiscală facturile emise, iar începând cu 1 iulie se dorește trecerea la faza finală, și anume emiterea și primirea acestor facturi emise doar prin cadrul sistemului pus la dispoziție de ANAF. Deci, practic, anul viitor va avea două etape.
Realizator: Dar cât de pregătite sunt companiile românești pentru implementarea acestui sistem e-Factura începând cu 1 ianuarie 2024?
Dan Manolescu: Așa cum spuneam, prima etapă din prima jumătate a anului nu mi se pare atât de greoaie, pentru că vorbim de un sistem de raportare. Sistemul a fost deja cumva testat, poate unii sunt mai pregătiți pentru că l-au folosit în perioada anterioară, fie pentru că au fost obligați, că făceau tranzacții cu anumite produse care aduceau venit, pentru care era obligatorie utilizarea sistemului, sau prin opțiune, pentru că au dorit să-l testeze. Dar, așa cum spuneam, în prima etapă va fi doar un sistem de raportare. Lucrurile vor deveni complicate de la 1 iulie, nu doar pentru autorități, nu doar pentru companii, ci şi pentru autoritatea fiscală, pentru că atunci vorbim de un volum enorm de facturi care se vor încărca și descărca zilnic sau secundă de secundă, minut de minut, pentru că facturile care nu sunt obținute de către clienți prin acel mecanism vor genera o amendă egală cu TVA-ul. Prin urmare, de la acel moment lucrurile vor deveni mult mai stricte și nivelul de pregătire atât a agenților economici, cât și a autorității fiscale de a gestiona acest volum enorm de date va genera cu siguranță anumite sincope.
Realizator: Dar căror tipuri de bunuri se va aplica?
Dan Manolescu: Acum se aplică la anumite produse cu grad de risc. Înțelegem că se dorește extinderea pentru toate categoriile de bunuri, deci practic, începând cu anul viitor, toate facturile emise pentru orice bunuri sau servicii vor intra în acest mecanism. Acum intră doar anumite produse, fructe, legume, pietriș, nisip, textile, zone care au fost considerate până acum cu un anumit grad de risc în ceea ce privește nedeclararea acestor tranzacţii.
Realizator: Şi acest lucru îl vor face doar anumite firme sau...
Dan Manolescu: Nu. De la 1 ianuarie, toți agenții economici din România, care acum emit facturi, vor trebui ca acele facturi să le raporteze prin acest sistem. Începând cu 1 iulie, acele facturi vor trebui și emise din acel sistem și descărcate prin acel sistem, adică o factură pe care acum o primiţi de la furnizor poate pe email sau poate trimisă în plic, printată, din acel moment, 1 iulie, va trebui emisă de către furnizor în acest sistem, în format electronic, comunicată sau anunțat beneficiarul că factura se regăsește în acel sistem pe numele lui și pe codul lui de TVA, el trebuind să intre în acel portal al ANAF și să-și descarce factura respectivă. Dacă nu o descarcă de acolo, așa cum spuneam, există o sancțiune egală cu valoarea TVA de pe factură.
Realizator: Dar cine are acces la acest sistem e-Factura? Cine poate introduce aceste facturi în sistem?
Dan Manolescu: Din punct de vedere al persoanelor din cadrul companiei, fiecare companie va trebui să-și desemneze una sau mai multe persoane care să fie înregistrate în acest portal, în acest sistem, pentru ...
Realizator: Adică, de exemplu, contabilul firmei poate face acest lucru?
Dan Manolescu: Probabil că va putea face pentru a descărca facturi, pentru că el va trebui să contabilizeze facturile de la furnizori. În ceea ce privește emiterea facturilor, cel mai probabil vor trebui să fie înregistrate în sistem persoanele din zona comercială sau din zona vânzărilor, pentru că ei știu ce facturi au de emis, către ce clienți au prestat sau au livrat bunuri, au prestat servicii sau au livrat bunuri și, ca atare, pentru cine trebuie să emită facturi. Deci, fiecare își va organiza probabil fluxurile în funcție de complexitatea activității și de volumul de documente pe care le emite zilnic sau lunar.
Realizator: Adică, nu știu, dacă am o firmă mică și emit două, trei-cinci facturi pe lună?
Dan Manolescu: În această situație, probabil că antreprenorul e cel care știe ce a livrat şi, ca atare, acum, dacă el face factura, probabil că în continuare acea persoană care astăzi scria factura către client va trebui să se înscrie în acest sistem pentru a emite electronic din acest portal; dacă acum facturile le emitea persoana de la contabilitate, probabil că în continuare persoana respectivă va intra în acel sistem și va emite facturile și va și descărca facturile care sunt în sistem pe numele societății primite de la diverși furnizori.
Realizator: Spuneam că ați descoperit, ați semnalat câteva imperfecțiuni. Pot fi rezolvate toate aceste imperfecțiuni?
Dan Manolescu: Da. Ceea ce am sesizat noi era o serie de aspecte practice, punctuale cu privire la anumite lucruri care ar trebui corectate, și anume eventuale necorelări cu standardul de emitere a facturilor existent la nivel european, care stabilește că facturile respective electronice nu pot conține elemente care nu sunt în baza TVA. Sunt anumite aspecte cum ar fi, de exemplu, taxa hotelieră. Când mergem la hotel, am văzut că pe factură apare contravaloarea cazării plus taxa hotelieră - taxa hotelieră pe care respectivul furnizor de servicii de cazare o colectează pentru autoritatea locală se trece pe factură. Potrivit acestui standard, în această situație, factura respectivă nu ar trebui emisă în sistem electronic. Prin urmare, în astfel de cazuri ar trebui emise două facturi, înțelegem, una pentru cazare și una pentru taxa hotelieră. Ceea ce am sesizat noi către Ministerul de Finanțe a fost că ar fi necesară o precizare expresă cum că în aceste situații, când sunt și elemente care nu sunt în sfera TVA, ar trebui menționat că ele, facturile respective pot să conțină elemente și cu TVA și fără, pentru a nu dubla numărul de facturi sau a încărca, de fapt, agenții economici cu sarcini suplimentare. În plus de asta mai sunt câteva aspecte care cred că sunt importante. Unul din ele ar fi sancțiunea de care vorbeam. Această sancțiune considerăm că e disproporționată, pentru că ea de fapt nu sancționează o faptă, nedescărcarea din sistemul de factură a documentului respectiv, care ar trebui să fie egală pentru toată lumea sancțiunea, ci cumva leagă sancțiunea de valoarea tranzacțiilor, adică vorbim totuși de tranzacții care pot fi pe sume foarte mari, unde TVA-ul e foarte mare. O amendă egală cu TVA-ul de foarte multe ori poate să însemne poate milioane, ori considerăm că acest tip de sancționare e unul prea drastic.
Realizator: Am primit un mesaj de la un ascultător, care întreabă cum se procedează cu facturile emise de firme către persoanele fizice.
Dan Manolescu: Pentru aceste facturi, mecanismul rămâne în continuare cel existent. Acest sistem de facturare funcționează relația business-to-business, adică comerciant către comerciant. În sistemul business-to-consumer, comerciant către persoană fizică rămâne mecanismul de până acum, de comunicare către clienți conform contractului existent.
Realizator: Și mai avem o întrebare. Asociațiile non-profit, neplătitoare de TVA, trebuie să se înregistreze pe e-Factura? - pentru că acum emit facturile după ce plata apare în extrasul de cont
Dan Manolescu: Nu cred că mi-e clar ce facturi emit dacă nu-s plătitoare de TVA. Poate ne referim la situația în care primesc facturi de la diverși furnizori, care sunt plătitori de TVA, caz în care ar trebui să fie înregistrate pentru a-și putea obține acele facturi din sistem, pentru că, așa cum spuneam, toate facturile vor trebui să circule prin acest mecanism, deci și pentru ei, în calitate de clienți ar trebui să aibă înregistrare în sistem pentru a-și obține facturile.
Realizator: Până la urmă, e-Factura devine singurul exemplar care să susțină deducerea TVA după implementarea, în 2024?
Dan Manolescu: După 1 iulie, da. Asta spuneam, că de la acel moment lucrurile vor fi foarte, foarte stricte şi singurul document este acest document electronic înregistrat în sistem.
Realizator: Da, cu siguranță vom mai vorbi despre ceea ce se întâmplă cu acest sistem e-Factura. Mulțumim pentru toate precizările./RADOR RADIO ROMÂNIA/