Dunărea îngheţată produce pagube
Transportul naval pe Dunăre este blocat, iar avertizarea de inundaţie este menţinută în judeţele care au ieşire la fluviu. Combinatul Siderurgic Arcelor Mittal este obligat să reducă producţia.
05 Martie 2012, 18:56
Uşoara încălzire din ultima vreme nu a făcut să dispară problemele create de sloiuri, mai ales pe Dunăre, unde zeci de nave sunt în continuare blocate în gheaţă.
Odată cu topirea gheţii şi dislocarea a mari porţiuni din aceasta sunt ameninţate mai multe porturi, debarcadere şi chiar localităţi.
În plus, topirea gheţii duce la creşterea nivelului Dunării, ceea ce ar putea însemna că vin inundaţii.
Aşa că la ora actuală situaţia pe Dunăre este critică, în ciuda asigurărilor date de autorităţi cum că monitorizează ce se întâmplă şi sunt gata să intervină la nevoie.
Transportul naval pe Dunăre este blocat, iar avertizarea de inundaţie este menţinută în judeţele care au ieşire la fluviu.
La Hârşova, atent monitorizat este digul de protecţie din dreptul satului Vadul Oii, unde în multe locuri s-au creat mici breşe, care după dezgheţarea Dunării ar permite apei să se infiltreze şi să provoace indundaţii în zona unde se află aproximativ 100 de locuinţe.
La Ostrov, riscul de inundaţie s-a mai diminuat, după ce nivelul apei Dunării a mai scăzut, pentru că gheaţa care s-a format pe unul dintre canalele Dunării, pe o distanţă de 15 kilometri, s-a lăsat până la fundul albiei canalului, astfel că aceasta nu mai reprezintă deocamdată un pericol pentru gospodăriile din Ostrov.
Odată cu diminuarea pericolului a fost reluat şi transportul cu bacul pe Dunăre, bac care face legătura între Ostrov şi municipiul Călăraşi.
Deşi după condiţiile hidrometeorologice prognozate vremea este bună şi nu mai există totuşi pericol, în unele localităţi există riscul producerii de blocaje de gheţuri pe Dunăre, unde pot avea loc creşterii de variaţii însemnate de niveluri datorită fragmentării, dislocării sau îngrămădirilor de gheţuri, în special în zona malurilor, a porturilor şi a pontoanelor.
Specialiştii spun că formaţiunile de gheaţă existente pe Dunăre, aval de Cernavodă, se vor menţine totuşi până mai târziu, încă câteva zile.
Pe sectorul Cernavodă - Vadu Oii curg sloiuri pe aproximativ 10% până la 30% din suprafaţa apei, pe sectorul Brăila-Isaccea, către Tulcea, sunt în continuare poduri de gheaţă, iar pe braţul Chilia şi în Delta Dunări se menţin blocajele de gheţuri.
Datorită aglomerării de sloiuri, la Isaccea, judeţul Tulcea, Dunărea se situează acum peste cota de atenţie.
Dunărea îngheţată produce pagube economice
La Galaţi, în afară de blocarea circulaţiei, Dunărea îngheţată produce pagube economice indirecte.
Dacă acum câteva săptămâni nu mai era apă potabilă în Galaţi pentru că îngheţaseră staţiile de pompare din Dunăre, acum au de suferit mai ales firmele care expediază pe apă marfa produsă, aşa cum sunt şantierele navale.
Combinatul Siderurgic se vede obligat să mai reducă producţia, pentru că nu are destulă apă, după cum transmite corespondentul România Actualităţi, Maria Măndiţă.
Reducerea numărului de sloiuri care au curs pe Dunăre în ultimele ore a condus la decizia de a se relua cursele cu bacul, activitate care a fost până acum suspendată timp de mai bine de o lună.
Totuşi, pentru siguranţa pasagerilor şi a autovehiculelor, cursele cu bacul se desfăşoară doar pe timpul zilei, iar dacă apar pe apă sloiuri de mari dimensiuni acestea se opresc temporar.
Pentru reducerea dimensiunilor sloiurilor care curg către Şantierul Naval se acţionează cu şapte remorchere şi împingătoare pe zona dintre Brăila şi Galaţi.
Totodată, pentru facilitarea curgerii sloiurilor în mare, marile spărgătoare "Perseus", "Hercules", "Gheorgheni" şi "Grozavu" acţionează pe zona cuprinsă între Tulcea şi Galaţi.
Din cauza sloiurilor care au format pod de gheaţă între Tulcea şi Galaţi activitatea economică de aici este blocată.
În prezent nu există nici-o barjă care să încarce sau să descarce marfă în Portul Galaţi. Tot din cauza sloiurilor care s-au acumulat în dreptul Şantierului Naval Damen unitatea a amânat pentru a treia oară lansarea la apă a unei nave.
Nava, destinată ministerului agriculturii din Angola ar fi trebuit să fie lansată la apă încă de pe 9 februarie, însă şantierul naval speră să o poată lansa după jumătatea acestei luni.
Şi Combinatul Siderurgic Arcelor Mittal şi-a redus producţia din cauza situaţiei de pe Dunăre.
Sloiurile au împiedicat barjele să ajungă de la Constanţa la Galaţi pentru a fi încărcate cu produsele fabricate, acelaşi lucru fiind valabil şi în cazul barjelor care aduceau la Galaţi combustibil pentru combinat.
Arcelor Mittal a luat decizia de a folosi infrastructura feroviară pentru transportul materiei prime şi a produselor fabricate, însă costurile crescute au condus la o reducere a producţiei.