Drumuri româneşti cu bani europeni
La Oradea, reprezentanţii consiliilor judeţene Bihor, Satu Mare, Sălaj, Maramureş şi Cluj au decis să colaboreze pentru a construi drumuri cu bani europeni.
Articol de Stelian Radu-Cacuci, Oradea, 23 Octombrie 2013, 08:19
Politica europeană referitoare la transporturi prevede trecerea de la proiecte distincte pentru Europa de Vest şi de Est la cele unitare.
Harta transportului cuprinde acum nouă coridoare care străbat continentul.
Multe regiuni, inclusiv din România, riscă astfel să rămână izolate dacă nu se pliază pentru a se conecta la unul dintre aceste coridoare mari.
În acest sens marţi, la Oradea, reprezentanţii consiliilor judeţene Bihor, Satu Mare, Sălaj, Maramureş şi Cluj au decis să colaboreze pentru a construi drumuri cu bani europeni.
Pentru a se obţine banii, drumurile trebuie să se lege între ele şi să se conecteze la reţelele europene de transport regional, aşa-numitele tenturi.
În consens, cele patru consilii judeţene aminite, cărora li s-au alăturat Clujul şi Bistriţa Năsăud, au considerat prioritatea numărul unu traseul ce porneşte din sud-vestul Bihorului, de la Salonta, pătrunde în Cluj şi continuă în Sălaj, Satu Mare şi Maramureş.
Traseul prioritar măsoară 400 de kilometri, iar valoarea estimată a lucrărilor de modernizare a drumurilor judeţene de pe traseu este 225 de milioane de euro, cu termen maxim de finalizare anul 2020.
85% din finanţare va fi asigurată cu fonduri europene, 13% contribuţia bugetului naţional, iar 2% a judeţelor participante la proiect.
În zilele următoare, preşedinţii consiliilor judeţene Bihor, Cluj, Maramureş, Satu Mare şi Sălaj îi vor scrie ministrului delegat pentru proiecte de infrastructură, Dan Şova, pentru a-i cere ca finalizarea tronsonului Borş-Bihor-Gilău-Cluj din Autostrada Transilvania să fie cuprins pentru finanţare cu prioritate maximă