Drepturile pacienţilor, "încălcate"
Preşedintele Colegiului Medicilor din România, prof.dr.Vasile Astărăstoae, este de părere că la această oră, toate cele 14 drepturi ale pacienţilor sunt încălcate în România.
Articol de Marilena Frâncu, 11 Noiembrie 2010, 18:01
Colegiul Medicilor din România şi Coaliţia Organizaţiilor Pacienţilor cu Afecţiuni Cronice din România au lansat campania de informare “Ignoranţa afectează grav sănătatea”.
Proiectul comun şi-a propus creşterea informării în rândul bolnavilor, dar şi a medicilor, cu privire la drepturile pacienţilor atunci când intră in contact cu sistemul sanitar.
Preşedintele Colegiului Medicilor din România, prof.dr.Vasile Astărăstoae, este de părere că la această oră, toate cele 14 drepturi sunt încălcate într-o mai mică sau mai mare măsură, pentru o plajă mai mică sau mai mare de oameni.
El a adăugat că încălcarea drepturilor pacientului are la bază subfinanţarea sistemului sanitar, iar informarea pacienţiilor şi gruparea acestora în asociaţii le va da posibilitatea de a milita pentru un procent de cel puţin 6 % din PIB pentru sănătate.
Preşedintele Coaliţiei Organizaţiilor Pacienţilor cu Afecţiuni Cronice din România, Cezar Irimia, a subliniat că un pacient informat înseamnă un cetăţean puternic.
Acesta a mai spus că informarea pacienţilor va înlătura manipularea acestora de către decidenţi, astfel încât pacienţii să devină parteneri de dialog atunci când sunt luate măsuri ce îi privesc direct.
În cadrul proiectului, broşura “Drepturile pacienţilor” publicată în 30.000 de exemplare, va fi distribuită în rândul asociaţiilor de pacienţi, în spitale, clinici şi cabinete de medicina familiei.
Drepturile pacienţilor europeni (Carta Europeană a Drepturilor Pacienţilor):
1. Dreptul la măsuri preventive;
2. Dreptul de a avea acces la servicii medicale;
3. Dreptul la informaţie;
4. Dreptul de a consimţi liber;
5. Dreptul la liberă alegere;
6. Dreptul la intimitate şi confidenţialitate;
7. Dreptul de a fi respectat timpul pacienţilor;
8. Dreptul la servicii medicale de calitate;
9. Dreptul la siguranţă;
10. Dreptul la inovaţie;
11. Dreptul de a evita suferinţe inutile şi dureri;
12. Dreptul la tratament personalizat;
13. Dreptul de a se plânge;
14. Dreptul la compensaţii în caz de malpraxis.