”Dispozitivele radar din sistemul e-SIGUR funcționează automat și înregistrează toate vehiculele care depășesc limita legală de viteză”
"Apel matinal" - Invitat: Comisarul-şef Bogdan Oproiu, director adjunct al Direcţiei Poliţiei Rutiere.
Articol de Radio România Actualităţi, 22 Ianuarie 2025, 09:10
Realizatori: Daniela Petrican şi Cătălin Cîrnu
Atenție, șoferi! Poliția Română a dat marți prima amendă bazată pe datele colectate de noul sistem e-SIGUR, activ de la 1 ianuarie pe drumurile publice. Un șofer, mai exact, o șoferiță a fost sancționată cu 810 lei amendă și trei puncte de penalizare pentru că a mers cu 23 de km/h peste viteza legală, în Adjud, pe DN2.
Rețeaua de camere și de senzori de pe drumurile publice colectează acum o serie de date esențiale pentru monitorizarea eficientă a traficului - și nu doar viteza mașinilor - astfel încât să se poată interveni prompt, inclusiv în cazul oricărui incident rutier. Aflăm detalii alături de invitatul "Apelului matinal" de astăzi, comisarul-șef de poliție Bogdan Oproiu, împuternicit director adjunct al Direcției Rutiere. Bună dimineața!
Bună dimineața și mulțumim pentru invitație.
Mulțumim că ați acceptat-o, pentru că, de regulă, era destul de greu să intrăm în legătură cu câte un polițist, nu doar de la Rutieră. Dar, în fine, este cu totul altceva. Pe scurt, ce aduce acest nou sistem în plus față de cel de acum mai bine de 10 ani - nu? - când erau acele camere montate pe drumurile, pe șoselele naționale?
Într-adevăr, pe scurt, vă pot preciza faptul că începând cu 1 ianuarie 2025 a fost operaționalizat sistemul e-SIGUR. Acest sistem presupune monitorizarea traficului rutier prin dispozitivele radar tip pistol aflate în dotarea structurilor de poliţie rutieră. Aceste radare vor putea fi observate în această perioadă în afara drumului public, montate pe trepied, la loc vizibil. De altfel, în acest moment ne aflăm într-o fază de debut a sistemului e-SIGUR, fapt pentru care radarele sunt amplasate pe autostrada A1, tronsonul București-Pitești, pe autostrada A2 București-Constanța, dar și pe DN2, pe raza județului Vrancea. Foarte important de menționat este că dispozitivele radar din acest sistem e-SIGUR funcționează într-un sistem automat, ceea ce presupune înregistrarea tuturor vehiculelor care depășesc limita legală de viteză pentru acel tronson de drum. Treptat, dispozitivele radar vor putea fi observate pe toată rețeaua de drumuri naționale, europene și autostrăzi din România, dar treptat.
În ce măsură va contribui acest nou sistem pentru gestionarea situațiilor curente, dar şi pentru sporirea gradului de siguranță?
Scopul principal al acestui sistem e-SIGUR, ca de altfel și scopul altor activități pe care Poliția Rutieră le desfăşoară, este acela de a crește siguranța rutieră pe drumurile publice din România, astfel încât țara noastră să își poată îndeplini ținta de țară asumată din punct de vedere al circulației rutiere, respectiv reducerea cu 50% a numărului persoanelor decedate și tot cu 50% a numărului persoanelor rănite grav până la finele anului 2030.
Aș vrea să cred că nu contează țintele trimise din vestul Europei, ci mai cu seamă să ne îngrijim de noi înșine, pentru că mor foarte mulți români pe șosele. Apropo de acest sistem, el va putea 'vedea', cu ghilimelele de rigoare, și dacă o mașină aflată în circulație cu 50 km/h regulamentar nu are ITP-ul sau nu are rovinieta?
Treptat, treptat, sistemul este capabil să depisteze și alte aspecte de interes din punct de vedere al Poliției Rutiere. La acest moment, cum spuneam, el funcționează exclusiv pentru depistarea celor care depășesc regimul legal de viteză, dar treptat, el va fi adaptat și altor situații de trafic, printre care și cele expuse de dumneavoastră.
Da, poate și pentru situația în care șoferii conduc agresiv sau șicanează alți șoferi, dar sistemul fiind automat, care este procedura, de exemplu? Știm de cazul șoferiței din Adjud, ea când a fost depistată?
Așa este. Marți a fost aplicată prima sancțiune cu acest sistem e-SIGUR. Cazul de care spuneți dumneavoastră a fost înregistrat în primele zile de funcționare ale sistemului. După ce sistemul înregistrează zonele cu risc rutier unde este amplasat, timp de o oră sau două ore, în funcție de situația operativă din acel punct cu risc rutier, datele sunt descărcate într-un sistem special creat. Ele sunt procesate în Centrul de Management al Traficului Rutier de către colegii mei de la Poliția Rutieră. După ce aceste date privind vehiculele care au depășit regimul legal de viteză, se notifică proprietarul autovehiculului, care are obligația de a comunica Poliției Rutiere datele de identificare ale conducătorului auto. Drept urmare, așa este și cazul pe care l-ați expus. Am primit datele de la proprietar în cazul doamnei din județul Vrancea, am verificat, de asemenea, datele conducătorului auto, după care s-a procedat la întocmirea procesului-verbal de constatare a contravenției. Pe scurt, acestea sunt etapele de la momentul înregistrării vitezei până la momentul aplicării sancțiunii contravenționale.
Ne întreabă un ascultător dacă aceste sisteme radar pot fi vandalizate.
Aceste sisteme radar nu pot fi vandalizate, ele sunt amplasate de către un echipaj de poliție rutieră pe trepied. La sfârșitul programului de lucru sunt ridicate din acele puncte cu risc rutier, deci nu rămân peste noapte sau nu rămân nesupravegheate pe marginea drumului. Întotdeauna lângă un dispozitiv radar de acest tip se va afla și un echipaj de poliție rutieră.
Da, probabil...
La vedere.
Exact. Făceau o paralelă cu camerele de atunci, care au mai fost date cu spray colorat, tocmai ca să nu se mai vadă nimic. În această dimineață, încă o tragedie consumată în Valea Călugărească, în localitatea din județul Prahova. Sunteți polițist de foarte multă vreme. Mă gândesc: ce ne-ar putea face pe noi, românii - mă includ și pe mine aici - să fim mult mai conștienți de riscuri și să evităm aceste tragedii rutiere?
Într-adevăr, sunt polițist de 21 de ani, dar pentru a reduce numărul accidentelor de circulație, trebuie să conștientizăm cu toții importanța respectării normelor rutiere. Trebuie să dăm dovadă de prudență în trafic, să dăm dovadă de respect, de mai multă toleranță, zic eu, pentru că, sunt sigur, cineva drag ne așteaptă acasă pe fiecare dintre noi. Și, revenind puțin la ideea de mai devreme de conducere agresivă, aș vrea să vă reamintesc că, de asemenea, a fost dezvoltată aplicația e-SAR (sesizări abateri rutiere), dezvoltată în toamna anului trecut, unde participanții la trafic ne pot sesiza cu privire la cazurile de conducere agresivă, fapt pentru care recomandăm încă o dată exploatarea la maxim a acestei oportunități, a acestei aplicații pentru depistarea celor care conduc agresiv în trafic.
Și funcționează sistemul?
Ați primit sesizări de acest gen?
Funcționează sistemul. De exemplu, de pe 27 octombrie până miercuri dimineață, au fost înregistrate 1.540 de sesizări. Într-adevăr, nu toate au fost validate, pentru că unora le lipsesc elemente obligatorii, cum ar fi numărul de înmatriculare sau ne mai sunt sesizate și alte fapte privind nerespectarea normelor rutiere și nicidecum conducerea agresivă, dar sunt sesizate în fiecare zi situații de conducere agresivă. Ele sunt verificate de către colegii mei, fiind dispuse măsuri în consecință, respectiv reținerea permisului de conducere pentru o perioadă de 30 de zile.
Și încă două întrebări punctuale, apropo de Poliția rutieră: cine și când se montează limitatoare de viteză prin sate, localități sau străzi dintre blocuri? Sunt des întâlnite în țară, dar nu peste tot.
Într-adevăr, acele limitatoare de viteza amplasate pe partea carosabilă se montează de către administratorul drumului, cu avizul Poliției Rutiere. Ele trebuie să treacă printr-o procedură de avizare, se analizează situația operativă din zona respectivă; se ține cont, de asemenea, de sesizările primite de către participanții la trafic. Poate pe o arteră avem o zonă intens circulată din punct de vedere pietonal, avem o unitate de învățământ, avem o piață, unde, știm foarte bine, fluxul pietonal este foarte dens, fapt pentru care se montează astfel de limitatoare de viteză în zonele cu trafic pietonal, pentru a preveni accidentele.
"Viața are prioritate. Stop accidentelor". O campanie pornită, cred, cu vreo două decenii în urmă. La acest nivel, campanii de educație, le mai porniți sau le activați și în acest an 2025?
Un subiect foarte drag nouă, Poliției Rutiere. Desfășurăm aceste activități de educație rutieră în mod constant. Vreau să vă mai informez că Poliția Rutieră, Inspectoratul General al Poliției Rutiere, prin Direcția Rutieră, a implementat un fond european dedicat exclusiv activităților de educație rutieră. Au fost achiziționate 45 de laboratoare mobile de educație rutieră, ce au fost distribuite structurilor teritoriale și care pot fi văzute la lucru în unitățile de învățământ. A fost achiziționată o caravană de educație rutieră. Este vorba despre un TIR cu semiremorcă, care se expandează și cu care vom merge la marile evenimente, cu public numeros, pentru a promova educația rutieră. De asemenea, în toamna anului trecut, respectiv începând cu 15 septembrie, când a debutat anul școlar, am revitalizat "Patrula școlară", dacă vă mai amintiți, o activitate ce își are istoria undeva până în anii '90, "Patrulă școlară" care s-a bucurat de un real succes. Concluzia este că activitatea de educație rutieră continuă, astfel încât să prevenim cât mai multe accidente rutiere cu implicarea copiilor.
Pe final de interviu, pentru că am primit multe întrebări, am reținut-o pe una dintre ele, des întâlnită. Sunt sisteme de monitorizare acum prin toate orașele mari, mai cu seamă, chiar și prin comune, dar polițiștii rutieri destul de rar îi vezi prin trafic. De ce?
Să știți că colegii mei de la Poliția Rutieră sunt prezenți în trafic, sunt prezenți în zonele cu risc rutier.
Nu știu, scuze, dar la Răzoare, la intersecția de la Răzoare, vă rog să mă credeți, nici de la Locală, nici de la Rutieră nu văd polițist, chiar și când se blochează intersecția.
Vă cred. Sunt situații punctuale. Este posibil ca la acel moment echipajul sau echipajele să fi fost implicate în alte activități, dar se desfășoară în mod constant și activități de fluidizare a traficului rutier în zonele aglomerate, în proximitatea unităților de învățământ se desfășoară și activități punctuale, doar că și efectivul Poliției Rutiere nu este unul foarte generos, care să ne permită, cel puțin vizual, să-l observăm peste tot. Dar vă asigur că toate eforturile pe care le desfăşurăm, că vorbim de activități de fluență, de impunere a legii, activități pentru implementarea fondurilor europene sau ca, de exemplu proiectul e-SIGUR e-SAR, toate au ca principal scopul creșterea siguranței rutiere pe drumurile publice din România.
Da, este ceea ce ne dorim cu toții și mai ales reducerea tragediilor rutiere. Cu mulțumiri și succes! Sper să ne mai auzim, că vom trage linie după o anumită perioadă, să ne spuneți.
Mulțumim şi să auzim numai de bine!
Aşa să fie! Comisarul şef de poliţie Bogdan Oproiu, împuternicit director-adjunct al Direcţiei Rutiere despre noul sistem e-SIGUR, activat de la începutul anului în România./editor Florin Lepadatu/