Directorul Companiei Naționale Poșta Română, Valentin Stan: Serviciile pe care noi le oferim sunt în scădere naturală
Apel matinal - Invitat: directorul Companiei Naționale Poșta Română, Valentin Stan
Articol de Daniela Petrican, 23 August 2023, 09:37
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI (23 august, ora 08:31) - Realizator: Daniela Petrican - O acțiune de protest a avut loc, la începutul săptămânii, în fața sediului Poștei Române. Mitingul a fost organizat de Blocul Național Sindical și vine ca urmare a situației economice precare în care se află Compania Națională Poșta Română și a procesului de disponibilizare colectivă anunțat la nivelul acesteia, au precizat reprezentanții BNS. În legătură directă cu noi este Valentin Ștefan, directorul Companiei Naționale Poșta Română. Bună dimineața!
Valentin Stan: Bună dimineața și mulțumesc pentru invitație!
Realizator: Haideți să ne lămurim câți salariați are în acest moment Poșta Română?
Valentin Stan: Puțin peste 22.000, 22.150.
Realizator: Și câți oameni ar trebui să plece din companie?
Valentin Stan: În teorie, niciunul, pentru că toți cei care au primit preaviz, și vorbim de 110 preavize acordate, le oferim alte locuri de muncă. E decizia dânșilor dacă le acceptă sau nu.
Realizator: Din câte am înțeles, am aflat din partea Poștei Române, "reorganizarea Companiei Naționale Poșta Română nu este un proiect nou, iar salariații care au primit notificare de preaviz sunt exclusiv cei ale căror posturi nu se mai justifică în procesul de modernizare pe care îl traversează Poșta Română, printre aceștia regăsindu-se și așa-anumitele pile politice ori situațiile de conflict de interese". Ce înseamnă pile politice?
Valentin Stan: Înseamnă acei colegi care sunt angajați de cinci ani, de 10 ani și care, atunci când le ceri un raport de activitate, nu au ce să scrie în el. Îi întrebăm ce știu să facă, nu pot să ne spună care sunt calitățile lor, care este calitatea lor, care sunt aptitudinile lor, și atunci nu putem decât să tragem concluzia că acești oameni au fost angajați, la un moment dat, de cineva cu influență și au rămas în companie de-a lungul anilor, fără să fie deranjați de nimeni.
Realizator: Păi, tocmai asta voiam să vă întreb. În 10 ani, de exemplu, cât spuneți că ar fi stat un astfel de angajat, nu s-a putut face nimic?
Valentin Stan: Probabil că nu s-a vrut. Mă depășește această întrebare. Eu vă pot spune că în ultimii doi ani erau foarte mulți angajați în administrația centrală care nici măcar nu veneau la muncă; și, în clipa în care îi identificam și nu le mai pontam prezența, își dădeau demisia. Este o realitate pe care încercăm să o schimbăm.
Realizator: Această restructurare ar duce la eficientizarea activității companiei, pentru că, știți, mulți dintre români nu sunt mulțumiți de serviciile Poștei și aleg serviciile altor companii mult mai rapide, în curierat, de exemplu?
Valentin Stan: Deocamdată, avem opt milioane de clienți. Nu ne plângem că românii nu ar vrea să lucreze cu Poșta Română. Suntem poate... avem cei mai mulți clienți din toate companiile din industria noastră. Dar problema este alta, problema este că tipul de servicii pe care noi le oferim sunt în scădere naturală în fiecare an și compania, la un moment dat, va rămâne fără aceste activități. Trebuie să identificăm unele noi. De exemplu, poșta clasică, facturile nu mai vin prin poștaș, vin digital, pensiile nu se mai duc cash de către poștaș, se dau pe card. Și atunci o să avem această problemă ca în trei ani, în cinci ani, în zece ani să intrăm în colaps. Așa că trebuie să luăm măsuri cât mai rapid, de acum.
Realizator: Haideți să venim cu exemple concrete. Ce presupune procesul de modernizare al Companiei Poșta Română?
Valentin Stan: În primul rând, înseamnă o transformare a companiei dintr-o companie cu o cultură organizațională de instituție, birocratică, care nu-și asumă nicio decizie, într-o companie de piață care înțelege să se compare cu alte companii, fie din România, fie din afara țării, și să ia acţiuni în această direcție. De exemplu, vrem să renunțăm la numărul de angajați care îmi erau consilieri. Nu văd de ce un director general trebuie să aibă consilieri. Așa că toți consilierii mei, mulți moșteniți, au primit preaviz.
Realizator: Dar știți ce este interesant? Cel puțin în urmă cu câteva luni, vedeam în geamuri, la oficiul poștal de lângă mine, anunțuri de angajări de factori poștali și de oficiant. Până la urmă, angajări se mai fac?
Valentin Stan: Avem 180 de posturi disponibile acum în Poșta Română. De asta vă spun că toți cei care au primit preaviz, dacă își doresc să muncească în continuare, au opțiunea, trebuie doar să facă un alt tip de muncă.
Realizator: Nu știu, poate niște evaluări ar fi fost mult mai potrivite și nu ați fi ajuns în această situație?
Valentin Stan: Au existat evaluări, chiar am adus o firmă externă care să aducă puțină obiectivitate în acest proces de evaluare și care și-a făcut treaba și, în urma acestei evaluări, am putut să tragem linie. Rămân în jur de 350 de oameni în administrația centrală, restul de 110-120 trebuie să meargă în altă parte, fie alte locuri de muncă, fie acasă.
Realizator: Pot să vă întreb cât câștigă un oficiant, adică doamna de la ghișeu?
Valentin Ştefan: În operațional, adică oficiant factor, șofer, agent curier, ș.a.m.d., salariile sunt între salariul minim pe economie și 4.000-4.500 de lei. Asta este varianta, deci salariile sunt mici în Poşta Română.
Realizator: Spuneam la început că a avut loc o acțiune de protest în fața sediului Poștei Române. V-aș întreba acum dacă Poșta Română poate să suporte majorarea salariului minim pe economie din septembrie la 3.300 lei, așa cum cer salariații?
Valentin Ştefan: Depinde care va fi suma. Dacă e 3.300, cum ați spus dvs. cred că reușim să acoperim această creștere. Dacă va fi mai mare, vom avea probleme și trebuie să luăm alte măsuri.
Realizator: Ne-a scris un ascultător, un oficiant are cam 1.900-2.000 lei.
Valentin Ştefan: Net.
Realizator: Am înţeles.
Valentin Ştefan: E salariul net, 3.000 e brut. Compania plăteşte 3.000 sau 4.000 de lei, chiar dacă o parte merge la stat. Ştiţi, din cele 300 de milioane de euro care reprezintă cifra de afaceri a companiei, noi plătim către stat mai mult de o treime, peste 100 de milioane merg la bugetul de stat.
Realizator: Da, bine, chiar și 1.900-2.000 de lei net este puțin.
Valentin Ştefan: Corect. La asta se mai adaugă în jur de 600 de lei bonuri de masă. Deci un poştaş nu pleacă acasă cu mai puțin de 2.500 lei, dar, chiar și atât, tot este puțin. Prioritizăm creșterea salariilor.
Realizator: E foarte puţin. Da, sperăm ca până la urmă să se rezolve aceste probleme și, da, să nu mai vorbim de salarii atât de mici. Mulțumim pentru prezența pe frecvenţele RRA.
Valentin Ştefan: Mulțumesc și eu de invitație.
Realizator: Invitatul "Apelului matinal" a fost Valentin Ștefan, directorul Companiei Naționale Poșta Română.