Demisii în urma accidentului de avion din Apuseni
Directorul ROMATSA si şeful Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă au demisionat, la puţin timp după ce premierul Victor Ponta a calificat intervenţia "un eşec".
Articol de Radiojurnal, 22 Ianuarie 2014, 18:49
La două zile de la accidentul aviatic din Cluj, autorităţile au anunţat miercuri, primele măsuri.
Premierul Victor Ponta a vorbit despre ceea ce a numit "un eşec" şi "deficienţe inacceptabile în acţiunile de salvare a supravieţuitorilor" şi l-a demis pe secretarul de stat în MAI, Constantin Chiper.
Directorul ROMATSA si şeful Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă au demisionat astăzi, la puţin timp după ce premierul Victor Ponta a acuzat că intervenţia de acum două zile pentru salvarea victimelor accidentului aviatic din Munţii Apuseni a fost un eşec.
Procurorii de la Alba Iulia care anchetează accidentul aviatic de acum două zile din Munţii Apuseni au început astăzi începerea urmăririi penale IN REM, care se referă la fapte şi nu la făptuitori.
Acuzaţiile pe care procurorii le aduc sunt încălcarea de către personalul aeronautic civil a îndatoririlor de serviciu sau neîndeplinirea lor, dacă fapta este de natură să pună în pericol siguranţa zborului, şi vătămare corporală, a transmis corespondentul Radio România Actualităţi, Mihai Bantea.
Şeful guvernului anunţase că va cere totodată demisiile directorului de operaţiuni de la ROMATSA, regia care gestionează serviciile de trafic aerian, dar şi a şefului STS.
"Am decis înlocuirea din funcţie a secretarului de stat care răspunde de intervenţiile la situaţii de urgenţă, dl Chiper de la MAI. De asemenea, solicitarea către ministrul transporturilor privind înlocuirea directorului general ROMATSA şi a directorului de operaţiuni şi, în calitatea mea de vicepreşedinte al CSAT, voi solicita în mod oficial înscrierea pe ordinea de zi a CSAT a unui raport privind activitatea STS în acest caz şi înlocuirea şefului STS şi, mai departe, a persoanelor direct răspunzătoare de nefuncţionrea corespunzătoare a sistemelor tehnice de identificare", a declarat premierul, într-o conferinţă de presă, la Palatul Victoria.
PNL aprobă măsurile politice propuse de premier
Partidul Naţional Liberal aprobă măsurile politice propuse de premier după accidentul aviatic de la începutul săptămânii.
Copreşedintele USL, Crin Antonescu, precizează însă că nu a discutat la întâlnirea avută azi cu premierul Victor Ponta, despre o eventuală demitere a ministrului de interne, Radu Stroe.
Liderul liberal a sugerat însă că sunt posibile schimbări de miniştri, făcute după o analiză care va avea loc în cadrul delegaţiei permanente din 1 februarie.
"În această evaluare, nu e deloc exclus ca în unele cazuri să se procedeze şi la remanieri. Nu are rost să prejudec eu o decizie a partidului, pentru că ne despart câteva zile, o săptămână, practic, de acest moment de bilanţ.
"Temele noastre de la această delegaţie permanentă sunt mult mai largi, e vorba de evaluarea guvernării în general, e vorba de obiectivele şi de guvernare, dar nu numai de guvernare, pentru partid, în anul următor", spune Crin Antonescu.
PDL cere demisia a trei miniştri din guvernul Ponta
Democrat-liberalii cer demisia a trei miniştri din Guvernul Ponta şi spun că vor face o plângere penală împotriva acestora ca urmare a tragediei aviatice de luni seara.
PDL îi acuză ăe ministrul de Interne, ministrul Transporturilor şi pe cel al Sănătăţii că nu au respectat legislaţia şi nu au coordonat operaţiunile de salvare.
Prim-vicepreşedintele partidului, Cătălin Predoiu, susţine că în momentul de faţă, Guvernul încearcă să îndrepte atenţia spre chestiuni tehnice, fără a-şi asuma vreo vină.
Fostul premier, Emil Boc, spune că nu ROMATSA, ci Ministerul de Interne avea toate dotările necesare pentru a localiza rapid victimele.
"Ei au sarcina numărul 1 în stat şi dacă nu pot trebuie să ceară sprijin de la SRI, de la STS suplimentar, de la alte organe al statului, dacă au nevoie, dar ei au toate pârghiile pentru că în acel comandament pentru situaţii de urgenţă sunt reprezentaţi la toate autorităţile statului care pot avea o putere de decizie.
"E revoltător. Celula de criză este accesată în momentul când s-a întâmplat accidentul. În acel moment, comandamentul să constituie celulă de criză. Intr-un minut şi jumătate STS-ul a transmis la acest comitet pentru situaţii de urgenţă toate datele.
"Dacă acest comitet pentru situaţii de urgenţă spune: "nu-mi sunt suficiente aceste date", avea pârghii în interiorul Ministerului de Interne pentru localizare", a spus Emil Boc.
"Erori în stabilirea locaţiei"
Raportul realizat după producerea accidentului aviatic din Munţii Apuseni menţionează că echipamentele de localizare pentru situaţii de urgenţă (ELT) nu au funcţionat pe frecvenţa prevăzută de Regulament, ci pe o alta, care nu permitea localizarea, iar Centrul de căutare Satelitară de la Moscova nu a comunicat niciun răspuns.
Cu toate aceste, fostul director al Direcţiei de Aviaţie Civilă şi expert în domeniu, Sorin Stoicescu, susţine că specialiştii Romatsa au făcut cea mai exactă localizare şi invocă posibile erori de calcul.
"Nu a avut răspunsuri, se pare, de la Moscova, pentru că, probabil, satelitul nu a interceptat această frecvenţă, că treaba se face cu o frecventa deosebită.
Reporter: Consideraţi că au fost erori la stabilirea locaţiei?
Sorin Stoicescu: Sunt inevitabile. Stabilirea coordonatelor geografice ale unei locaţii se face în grade, minute şi secunde. O secundă înseamnă 2,5 km. Faceţi socoteala cât înseamnă dacă ar fi fost 20 sau 59 de secunde.
Sorin Stoicescu a mai precizat că în situaţia în care în timpul unui zbor apare fenomenul de givraj, aşa cum s-a produs se pare în cazul accidentului de luni, pilotul trebuie să acţioneze sistemul antigivraj, dacă există, şi să coboare la o temperatură mai scăzută.
Salvamontul "nu figurează ca parte a celulei de criză"
Şeful Serviciului Salvamont Cluj, Gheorghe Frăţilă, susţine că salvamontiştii s-ar fi putut implica mai bine în operaţiunea de salvare a victimelor accidentului de luni, dacă ar fi fost anunţat mai devreme.
El a precizat la o conferinţă de presă la care a participat şi corespondentul nostru Claudiu Pădurean, că acest serviciu a fost ultimul anunaţat, întrucât nu apare în indexul de alarmare la 112 şi că nu figurează ca parte a celulei de criză, pe lista prefectului.
Specialistul IT al Salvamontului din Cluj, Codrin Roman, a reuşit să identifice cu o precizie destul de mare zona în care s-a prăbuşit avionul.
El a sunat la 112 şi a comunicat faptul că ipoteza sa este aceea că accidentul a avut loc în zona Vârfului Pietreasa.
"Semnal GPS este pe acea creastă numai, atenţie, pe partea dinspre judeţul Cluj. Aicea am aproximat, v-am zis, de la Şaua Ursoaia, următorul vârf Stauin. De acolo, într-adevăr, eu am zis 4 kilometri, real unde este accidentul este la 5", spune Codrin Roman.
Din păcate, nimeni nu l-a băgat în seamă pe specialistul Serviciului Salvamont.
Forţele de care dispuneau autorităţile au fost concentrate în Pasul Ursoaia şi în zona Mărişel Dobruş. Echipele de căutători nu aveau nici măcar hărţi adecvate şi le foloseau pe cele tipărite în nişte pliante turistice.
În aceste condiţii, avionul a fost găsit de nişte localnici care au pornit în căutare, după ce au auzit ştirea la Radio România Actualităţi.
Trei răniţi "în stare stabilă", al patrulea "necesită noi operaţii"
Copilotul Răzvan Petrescu are cele mai multe leziuni, dintre supravieţuitorii accidentului aviatic, şi necesită noi operaţii, potrivit ultimului anunţ făcut de medicul şef al Secţiei de Terapie Intensivă de la Spitalul Judeţean Cluj.
Ceilalţi trei au fost reevaluaţi în această dimineaţă şi se află în stare stabilă, dar monitorizaţi în continuare.
Medicul radu Zamfir, de la Spitalul Fundeni, din Capitală, a părăsit, ieri, unitatea sanitară din Cluj, şi a revenit la Bucureşti.