Declarația șefului Cancelariei prim-ministrului după ședința de Guvern
VIDEO+Text INTEGRAL.
Articol de RADOR, 30 Aprilie 2020, 22:03
Guvernul condus de premierul Ludovic Orban a adoptat în această ședință de guvern o ordonanță de urgență pentru deblocarea unei sume de 354 de milioane de lei pentru continuarea proiectelor de realizare a unor nouă infrastructuri de apă, canalizare și management al deșeurilor, care în absența acestor fonduri, riscă să fie reziliate și Comisia Europeană să ceară returnarea banilor europeni.
De asemenea, în ședința de astăzi a fost adoptată o hotărâre de guvern, așa cum Guvernul Orban a promis, pentru ajutor umanitar pentru Republica Moldova, pentru frații noștri din Basarabia, pentru a face față crizei răspândirii infecțiilor cu coronavirus în țara vecină, respectiv un ajutor umanitar în valoare de 16,5 milioane de lei sub forma unor materiale sanitare necesare pentru a face față eforturilor de limitare a răspândirii infecțiilor cu coronavirus.
Un alt proiect de act normativ important adoptat în această ședință de guvern vizează exceptarea unor venituri primite de către angajații care în perioada stării de urgență au lucrat în contact direct cu cetățenii în anumite sectoare economice, precum cele de distribuție sau vânzare a alimentelor, rețele comerciale, curierat, sectoare economice unde, în ciuda riscurilor, angajații au continuat să își desfășoare activitatea și au primit din partea angajatorilor anumite prime. Aceste prime în bani sunt exceptate de la plata contribuțiilor sociale și contribuțiilor de asigurări de sănătate pentru a da posibilitatea acestor angajați să rețină o sumă cât mai mare din aceste prime.
De asemenea, în ședința de guvern de astăzi au fost adoptate două acte normative inițiate de Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării Regionale și Administrației, respectiv instituirea procedurii și adoptarea prevederilor legale care să permită depunerea documentațiilor online pentru cadastru și o transpunere a prevederilor din Codul administrativ în ceea ce privește organizarea ședințelor online la nivelul autorităților publice locale.
Tot la Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației astăzi a fost înaintată o hotărâre de guvern pentru reorganizarea acestui minister. În urma adoptării acestui act normativ, organigrama Ministerului Lucrărilor Publice se modifică și vor avea loc reduceri în ceea ce privește numărul de posturi pentru demnitari și posturi de conducere cu 30%, iar pentru funcții de execuție va fi o reducere cu 25% a schemei de personal, rezultând în final un număr de angajaţi la nivelul acestui minister de 765 de persoane.
Un alt proiect de act normativ așteptat în urma consultărilor pe care guvernul le-a derulat în această perioadă cu diverse industrii afectate și mai ales ca urmare a necesității desfășurării unor campanii ample de informare la nivelul opiniei publice în ceea ce privește regulile care urmează să fie respectate după încetarea stării de urgență și în perioada actuală de stare de urgență.
Vorbim despre măsuri atât în ceea ce privește protecția sanitară pentru limitarea răspândirii infecțiilor cu coronavirus, cât și măsurile necesare pentru reluarea activităților în domeniul social și economic. Aceste măsuri necesită o informare amplă la nivelul opiniei publice și Guvernul a decis derularea unei campanii de informare publică în acest sens. Această campanie de informare publică reprezintă în același timp un mecanism de sprijin pentru industria mass-media și jurnaliștii din România care în această perioadă au veniturile din publicitate afectate în mod semnificativ și în absența derulării unei astfel de campanii, practic, funcționarea lor ar fi puternic afectată, cu consecințe extrem de grave în ceea ce privește funcția lor de asigurare a unei informări corecte a cetățenilor.
Şi din punct de vedere al guvernului, această măsură este un mecanism de sprijin pentru asigurarea accesului la informare corectă și echilibrată din partea industriei mass media pentru cetățeni în această perioadă. Acest proiect de act normativ a rezultat în urma consultărilor cu structurile asociative din industria mass media, publicitate și, de asemenea, ai administratorilor de mijloacele de promovare prin mijloace amplasate în interiorul localităților prin panotaj stradal. Au fost ample consultări cu structurile locale și regionale ale jurnaliștilor atât din presa scrisă, cât și din cea radio-televiziune, radiodifuzori și în urma acestor consultări, la propunerea acestor structuri asociative, a fost instituit un mecanic cu criterii clare, obiective, transparente de alocare a fondurilor pentru derularea acestei campanii.
Vorbim despre un buget alocat de maxim 200 de milioane de lei pentru derularea campaniei pe o perioadă de patru luni, mai mult de jumătate din acest buget este alocat pentru zona de presă tipărită, online locală, regională sau pentru stații TV și radio locale și regionale. Astfel, 47% din acest buget este alocat pentru desfășurarea campaniei la nivelul televiziunilor naționale, diferența, respectiv 53%, pentru celelalte medii de comunicare. Campania urmează să se desfășoare în mod transparent, printr-o aplicație informatică dezvoltată de Autoritatea pentru Digitalizarea României și gestionată de Secretariatul General al Guvernului prin această autoritate, o platformă web în care toți participanții care îndeplinesc condițiile de eligibilitate se pot înscrie pentru a participa la această campanie, iar în urma înscrierii în această platformă va fi publicat raportul cu sumele alocate pentru fiecare furnizor media și condițiile contractuale de participare la această campanie.
În limita bugetului alocat, în funcție de evoluția necesităților de informare publică privind contextul social și economic generat de epidemia cu coronavirus, această campanie poate fi prelungită pentru perioada următoare, repet, în limita bugetului alocat, de 200 milioane de lei.
Un alt act normativ aprobat de guvern în această perioadă, nu înainte de a prezenta aceast act normativ, aș vrea să facă referire la anumite comentarii apărute în spațiul public cu privire la o inițiativă a guvernul de modificare a Legii audiovizualului. Aș vrea să fac precizarea că nu a fost prezentat nici un astfel de proiect la nivelul Guvernului României, nu s-a discutat şi nu s-a adoptat un astfel de proiect de modificare a Legii audiovizualului.
Tot în acest context aș vrea să amintesc că față de campania de informare publică gestionată de guvern, amintită mai devreme, complementar cu această campanie a fost adoptat un memorandum pentru aprobarea acordului între Guvernul României și Google, pentru derularea unor campanii de informare din surse autorizate prin intermediul platformei Google, în urma disponibilității acordate de compania Google de a oferi acces gratuit pentru astfel de promovare în limita sumei de 1,2 milioane de dolari.
Un ultimul act normativ pe care aș vrea să vi-l prezint se referă la un alt memorandum pentru inițierea procedurilor necesare pentru accesarea fondurilor europene din mecanismul de tranziţie justă, vorbim de 757 de milioane de euro alocate pentru România şi prin acest memorandum adoptat în ședința de guvern, practic, încep negocierile cu oficialii Comisiei Europene pentru stabilirea mecanismului de accesare a acestor fonduri de care beneficiază România, de care poate beneficia România în perioada următoare.
(S.S.)