Ascultă Radio România Actualitaţi Live

”Cu cât conexiunea porturilor cu interiorul orașelor este mai dezvoltată, cu atât fluxurile de marfă și noile rute comerciale se pot dezvolta”

"Apel matinal" - Invitat: directorul Administrației Porturilor Dunării Maritime Galați, Marcela Costea.

”Cu cât conexiunea porturilor cu interiorul orașelor este mai dezvoltată, cu atât fluxurile de marfă și noile rute comerciale se pot dezvolta”
Foto: Maria Măndiță/arhivă

Articol de Radio România Actualităţi, 23 Iulie 2024, 10:11

"Apel matinal" - Invitat: directorul Administrației Porturilor Dunării Maritime Galați, Marcela Costea

Realizator: Daniela Petrican

România primește 260 de milioane de euro pentru trei proiecte de infrastructură din Mecanismul pentru Interconectarea Europei. Primul pe listă este proiectul "Fast Danube 2", care va putea îmbunătăți condițiile de navigabilitate pe sectorul dunărean comun al României și Bulgariei și ar duce la asigurarea unei perioade minime de 340 zile pe an de navigabilitate. Bruxellesul consideră acum că îmbunătățirea navigabilității pe Dunăre e mai necesară ca oricând, luând în calcul noile realități geopolitice din estul Europei. Cum pot investițiile, atât cu bani europeni, dar și la nivel național, să susțină inclusiv dezvoltarea infrastructurii locale și mai ales a comunităților riverane Dunării, discutăm în continuare cu invitatul "Apelului matinal" Marcela Costea, directorul Administrației Porturilor Dunării Maritime Galați. Bună dimineața!

Bună dimineața dumneavoastră și ascultătorilor dumneavoastră!

Asigurarea unui culoar navigabil permanent pe Dunăre, indiferent de situație, de condițiile meteo sau hidrologice, poate schimba radical situația comunităților riverane mai mici?

Este adevărat, e o întrebare cu foarte multe provocări în ceea ce privește aspectele pe care le includ răspunsul la întrebarea dumneavoastră. De ce spun acest lucru? Pentru că, așa este, atractivitatea porturilor interioare este în strânsă legătură cu asigurarea navigabilității pe 365 de zile într-un an, dacă s-ar putea, evident, cu sprijinul prin acest proiect pe care România a reușit să-l acceseze prin intermediul Administrației Fluviale a Dunării de Jos, și Administrația Porturilor Dunării Maritime va fi beneficiarul direct al acestei îmbunătățiri a navigabilității pe Dunăre. Porturile riverane, în special porturile din administrarea companiei noastre au beneficiat, la rândul lor, de un aport din partea Comisiei Europene și, evident, transpuse în îmbunătățirea infrastructurii portuare, proiecte în valoare de peste 200 de milioane de euro, care au dat un alt grad de atractivitate pentru a aduce mărfurile și a fi operate în port, în porturile aflate în administrarea Companiei Naționale Administrația Porturilor Dunării Maritime Galați. Iar, cum de altfel cu toții cunoaștem faptul că porturile nu pot fi privite ca locuri izolate, ci au o legătură... trebuie să facă legătura între apă și hinterlandul portuar, iar aici vorbim de conexiunile portului pe cale rutieră, cât și pe cale feroviară, pe care, da, Portul Galați are această specificitate, această unicitate în Europa, aș putea spune, având atât conexiune rutieră, cât și conexiune feroviară a mărfurilor pe cale ferată cu ecartament normal, cât și cu ecartament larg.

Şi, totuși, ce ne lipsește pentru ca sectorul românesc al Dunării să poată oferi aceleași oportunități ca în Ungaria sau Austria, de exemplu?

De fapt, la această întrebare am răspuns prin faptul că România și prin porturile aflate în administrarea companiei noastre au în portofoliu proiecte care vor determina această aliniere și a porturilor de pe sectorul românesc la același grad de atractivitate și oportunități pe care și alte orașe riverane Dunării le oferă, așa cum le-ați menționat. Iar în acest sens aș putea menționa faptul că, împreună cu administrația locală, cât și cu Consiliul Județean, Galațiul a pregătit, a implementat și pregătește un pachet foarte ofertant pentru creșterea zonei de turism în Galați. Şi aici vorbim nu numai de proiectele administrației locale privind regenerarea urbană, parcul de aventură și chiar reabilitarea falezei Dunării este un obiectiv turistic care se va reabilita prin această axă de regenerare urbană, cât și alte obiective turistice pe care administrația locală, cum ar fi situl arheologic de la Tirighina-Barboşi îl are în pregătire, proiect care va pune în valoare cea mai veche parte zonă a județului, despre care există date istorice și care, evident, va fi inclus într-un circuit național.

Un studiu recent arată că porturi precum Galați, alături de Constanța, pot deveni platforme economice importante de tranzit cu rol major în rețeaua europeană de transport european. Cum se desfășoară acum activitatea în porturile Dunării maritime?

Avem provocări pe care cu siguranţă mass media le-a pus în valoare prin realizările sau prin răspunsul administraţiei la aceste provocări create, de altfel, de conflictul armat din proximitatea graniţei cu România. Da, este o provocare pe care nimeni nu se gândea că vom fi puși în acest context, dar traficul, evident, a suferit modificări, ca urmare a acestui context, nou context geopolitic, dar, cu toate acestea, obiectivele, infrastructura portuară rămâne în continuare un obiectiv pe care administrația portuară continuă să-l îmbunătățească și, evident, alături de operatorii portuari care beneficiază la rândul lor de sprijinul prin scheme de ajutor de stat pentru îmbunătățirea logisticii în vederea creșterii timpilor de operare în port - toate aceste elemente sunt, evident, în sprijinul creșterii traficului de marfă, cu toate provocările, cum spuneam, create de contextul geopolitic.

Şi se vorbește tot mai mult de revitalizarea Canalului București-Dunăre-Marea Neagră, pentru care se revizuiește acum și studiul de fezabilitate. Care sunt avantajele interconectării unor centre urbane importante, de exemplu capitala, municipiile Giurgiu, Galaţi, Constanţa?

Aş putea spune că avantajele sunt crearea unui lanț logistic intermodal, care, de altfel, va crea premisele dezvoltării mai accentuate ale orașelor pe care pe care l-ați menționat și, în general, toate care pot fi conectate la acest flux de mărfuri, pentru că, evident, cu cât conexiunea porturilor cu interiorul orașelor este mai dezvoltată, cu atât fluxurile de marfă și noile rute comerciale se pot dezvolta și vor crește, evident, interesul pentru toți operatorii de a încheia businessuri cu România.

Mulțumim pentru toate aceste precizări.

Cu mare drag.

Invitatul "Apelului matinal", Marcela Costea, Directorul Administrației Porturilor Dunării Maritime Galați./editor Florin Lepadatu/

Bistriţa-Năsăud: Trei sute de cazuri de înşelăciune, înregistrate în primul semestru al anului
România 07 Septembrie 2024, 13:42

Bistriţa-Năsăud: Trei sute de cazuri de înşelăciune, înregistrate în primul semestru al anului

Principalele fraude sunt comise pe platforme de comerţ online.

Bistriţa-Năsăud: Trei sute de cazuri de înşelăciune, înregistrate în primul semestru al anului
Pompierii acţionează terestru şi aerian pentru limitarea a două incendii care se manifestă în zona de nord a judeţului Mehedinţi
România 07 Septembrie 2024, 13:39

Pompierii acţionează terestru şi aerian pentru limitarea a două incendii care se manifestă în zona de nord a judeţului Mehedinţi

La Schitul de Sus, militarii au făcut un cordon de protecţie în faţa focului care a ameninţa casa unei familii şi au reuşit...

Pompierii acţionează terestru şi aerian pentru limitarea a două incendii care se manifestă în zona de nord a judeţului Mehedinţi
"Vocea ta contează", campanie prin care se doreşte reducerea numărului actelor de violenţă şi bullying în unităţile de învăţământ
România 07 Septembrie 2024, 13:34

"Vocea ta contează", campanie prin care se doreşte reducerea numărului actelor de violenţă şi bullying în unităţile de învăţământ

Campania îi încurajează pe elevi, cadre didactice şi părinţi să sesizeze orice agresiune fizică, verbală sau emoţională,...

"Vocea ta contează", campanie prin care se doreşte reducerea numărului actelor de violenţă şi bullying în unităţile de învăţământ
Grupări infracţionale organizate, specializate în săvârşirea de infracţiuni informatice şi spălare a banilor, destructurate
România 07 Septembrie 2024, 10:52

Grupări infracţionale organizate, specializate în săvârşirea de infracţiuni informatice şi spălare a banilor, destructurate

În cursul anului 2021, pe teritoriul statului California s-a constituit o structură formată din cetăţenii români şi bulgari,...

Grupări infracţionale organizate, specializate în săvârşirea de infracţiuni informatice şi spălare a banilor, destructurate
"DIGI Local" - primul program integrat de digitalizare a administraţiei publice locale urmează să fie lansat
România 07 Septembrie 2024, 00:18

"DIGI Local" - primul program integrat de digitalizare a administraţiei publice locale urmează să fie lansat

Va fi cea mai simplă aplicaţie pentru o finanţare guvernamentală făcută în ultimii 34 de ani.

"DIGI Local" - primul program integrat de digitalizare a administraţiei publice locale urmează să fie lansat
MAI a solicitat Poliţiei Române intensificarea activităţilor privind siguranţa rutieră
România 07 Septembrie 2024, 00:10

MAI a solicitat Poliţiei Române intensificarea activităţilor privind siguranţa rutieră

Între priorităţi este şi introducerea programării online pentru testarea necesară reducerii perioadei de suspendare a...

MAI a solicitat Poliţiei Române intensificarea activităţilor privind siguranţa rutieră
Covasna: Elevii nu vor primi lapte la masa de la şcoală
România 06 Septembrie 2024, 22:12

Covasna: Elevii nu vor primi lapte la masa de la şcoală

Nici o firmă nu s-a prezentat la licitaţia organizată pentru furnizarea laptelui în unităţile de învăţământ. Elevii vor primi...

Covasna: Elevii nu vor primi lapte la masa de la şcoală
Guvernul caută soluții pentru a crește competitivitatea companiilor din industria auto
România 06 Septembrie 2024, 21:16

Guvernul caută soluții pentru a crește competitivitatea companiilor din industria auto

Premierul Marcel Ciolacu a subliniat importanța acestui sector de activitate pentru economia românească.

Guvernul caută soluții pentru a crește competitivitatea companiilor din industria auto