Ascultă Radio România Actualitaţi Live

”Cu cât conexiunea porturilor cu interiorul orașelor este mai dezvoltată, cu atât fluxurile de marfă și noile rute comerciale se pot dezvolta”

"Apel matinal" - Invitat: directorul Administrației Porturilor Dunării Maritime Galați, Marcela Costea.

”Cu cât conexiunea porturilor cu interiorul orașelor este mai dezvoltată, cu atât fluxurile de marfă și noile rute comerciale se pot dezvolta”
Foto: Maria Măndiță/arhivă

Articol de Radio România Actualităţi, 23 Iulie 2024, 10:11

"Apel matinal" - Invitat: directorul Administrației Porturilor Dunării Maritime Galați, Marcela Costea

Realizator: Daniela Petrican

România primește 260 de milioane de euro pentru trei proiecte de infrastructură din Mecanismul pentru Interconectarea Europei. Primul pe listă este proiectul "Fast Danube 2", care va putea îmbunătăți condițiile de navigabilitate pe sectorul dunărean comun al României și Bulgariei și ar duce la asigurarea unei perioade minime de 340 zile pe an de navigabilitate. Bruxellesul consideră acum că îmbunătățirea navigabilității pe Dunăre e mai necesară ca oricând, luând în calcul noile realități geopolitice din estul Europei. Cum pot investițiile, atât cu bani europeni, dar și la nivel național, să susțină inclusiv dezvoltarea infrastructurii locale și mai ales a comunităților riverane Dunării, discutăm în continuare cu invitatul "Apelului matinal" Marcela Costea, directorul Administrației Porturilor Dunării Maritime Galați. Bună dimineața!

Bună dimineața dumneavoastră și ascultătorilor dumneavoastră!

Asigurarea unui culoar navigabil permanent pe Dunăre, indiferent de situație, de condițiile meteo sau hidrologice, poate schimba radical situația comunităților riverane mai mici?

Este adevărat, e o întrebare cu foarte multe provocări în ceea ce privește aspectele pe care le includ răspunsul la întrebarea dumneavoastră. De ce spun acest lucru? Pentru că, așa este, atractivitatea porturilor interioare este în strânsă legătură cu asigurarea navigabilității pe 365 de zile într-un an, dacă s-ar putea, evident, cu sprijinul prin acest proiect pe care România a reușit să-l acceseze prin intermediul Administrației Fluviale a Dunării de Jos, și Administrația Porturilor Dunării Maritime va fi beneficiarul direct al acestei îmbunătățiri a navigabilității pe Dunăre. Porturile riverane, în special porturile din administrarea companiei noastre au beneficiat, la rândul lor, de un aport din partea Comisiei Europene și, evident, transpuse în îmbunătățirea infrastructurii portuare, proiecte în valoare de peste 200 de milioane de euro, care au dat un alt grad de atractivitate pentru a aduce mărfurile și a fi operate în port, în porturile aflate în administrarea Companiei Naționale Administrația Porturilor Dunării Maritime Galați. Iar, cum de altfel cu toții cunoaștem faptul că porturile nu pot fi privite ca locuri izolate, ci au o legătură... trebuie să facă legătura între apă și hinterlandul portuar, iar aici vorbim de conexiunile portului pe cale rutieră, cât și pe cale feroviară, pe care, da, Portul Galați are această specificitate, această unicitate în Europa, aș putea spune, având atât conexiune rutieră, cât și conexiune feroviară a mărfurilor pe cale ferată cu ecartament normal, cât și cu ecartament larg.

Şi, totuși, ce ne lipsește pentru ca sectorul românesc al Dunării să poată oferi aceleași oportunități ca în Ungaria sau Austria, de exemplu?

De fapt, la această întrebare am răspuns prin faptul că România și prin porturile aflate în administrarea companiei noastre au în portofoliu proiecte care vor determina această aliniere și a porturilor de pe sectorul românesc la același grad de atractivitate și oportunități pe care și alte orașe riverane Dunării le oferă, așa cum le-ați menționat. Iar în acest sens aș putea menționa faptul că, împreună cu administrația locală, cât și cu Consiliul Județean, Galațiul a pregătit, a implementat și pregătește un pachet foarte ofertant pentru creșterea zonei de turism în Galați. Şi aici vorbim nu numai de proiectele administrației locale privind regenerarea urbană, parcul de aventură și chiar reabilitarea falezei Dunării este un obiectiv turistic care se va reabilita prin această axă de regenerare urbană, cât și alte obiective turistice pe care administrația locală, cum ar fi situl arheologic de la Tirighina-Barboşi îl are în pregătire, proiect care va pune în valoare cea mai veche parte zonă a județului, despre care există date istorice și care, evident, va fi inclus într-un circuit național.

Un studiu recent arată că porturi precum Galați, alături de Constanța, pot deveni platforme economice importante de tranzit cu rol major în rețeaua europeană de transport european. Cum se desfășoară acum activitatea în porturile Dunării maritime?

Avem provocări pe care cu siguranţă mass media le-a pus în valoare prin realizările sau prin răspunsul administraţiei la aceste provocări create, de altfel, de conflictul armat din proximitatea graniţei cu România. Da, este o provocare pe care nimeni nu se gândea că vom fi puși în acest context, dar traficul, evident, a suferit modificări, ca urmare a acestui context, nou context geopolitic, dar, cu toate acestea, obiectivele, infrastructura portuară rămâne în continuare un obiectiv pe care administrația portuară continuă să-l îmbunătățească și, evident, alături de operatorii portuari care beneficiază la rândul lor de sprijinul prin scheme de ajutor de stat pentru îmbunătățirea logisticii în vederea creșterii timpilor de operare în port - toate aceste elemente sunt, evident, în sprijinul creșterii traficului de marfă, cu toate provocările, cum spuneam, create de contextul geopolitic.

Şi se vorbește tot mai mult de revitalizarea Canalului București-Dunăre-Marea Neagră, pentru care se revizuiește acum și studiul de fezabilitate. Care sunt avantajele interconectării unor centre urbane importante, de exemplu capitala, municipiile Giurgiu, Galaţi, Constanţa?

Aş putea spune că avantajele sunt crearea unui lanț logistic intermodal, care, de altfel, va crea premisele dezvoltării mai accentuate ale orașelor pe care pe care l-ați menționat și, în general, toate care pot fi conectate la acest flux de mărfuri, pentru că, evident, cu cât conexiunea porturilor cu interiorul orașelor este mai dezvoltată, cu atât fluxurile de marfă și noile rute comerciale se pot dezvolta și vor crește, evident, interesul pentru toți operatorii de a încheia businessuri cu România.

Mulțumim pentru toate aceste precizări.

Cu mare drag.

Invitatul "Apelului matinal", Marcela Costea, Directorul Administrației Porturilor Dunării Maritime Galați./editor Florin Lepadatu/

FOTO: Ceremonii  în memoria eroilor care s-au jertfit pentru libertate în 21 decembrie 1989
România 21 Decembrie 2024, 13:45

FOTO: Ceremonii în memoria eroilor care s-au jertfit pentru libertate în 21 decembrie 1989

Sute de oameni au participat la slujba religioasă de la troița din Piața Universității, în memoria eroilor care s-au jertfit...

FOTO: Ceremonii în memoria eroilor care s-au jertfit pentru libertate în 21 decembrie 1989
Manifestări dedicate Revoluţiei din decembrie 1989, la Bucureşti
România 21 Decembrie 2024, 11:42

Manifestări dedicate Revoluţiei din decembrie 1989, la Bucureşti

Rudele eroilor Revoluției române: Uitând istoria negăm sacrificiul oamenilor acestora, negăm toate sacrificiile și toate...

Manifestări dedicate Revoluţiei din decembrie 1989, la Bucureşti
Guvernul României transmite condoleanțe familiilor victimelor atacului din Magdeburg
România 21 Decembrie 2024, 10:22

Guvernul României transmite condoleanțe familiilor victimelor atacului din Magdeburg

Potrivit unor informații neconfirmate oficial, cel puțin 11 persoane ar fi murit, după ce un bărbat a intrat cu o mașină în...

Guvernul României transmite condoleanțe familiilor victimelor atacului din Magdeburg
Slujbe de pomenire pentru victimele Revoluției din 1989
România 21 Decembrie 2024, 09:15

Slujbe de pomenire pentru victimele Revoluției din 1989

În capitală vor avea loc slujbe de pomenire pentru victimele Revoluției din 1989 în Piața Universității și la Monumentul...

Slujbe de pomenire pentru victimele Revoluției din 1989
Ploi și ninsori în cea mai mare parte a țării
România 21 Decembrie 2024, 09:12

Ploi și ninsori în cea mai mare parte a țării

În Transilvania și Moldova vor fi precipitații mixte, la munte va ninge, iar în rest vor fi mai ales ploi.

Ploi și ninsori în cea mai mare parte a țării
București: Incendiu puternic la Piața Matache
România 21 Decembrie 2024, 09:10

București: Incendiu puternic la Piața Matache

Nu au fost identificate persoane surprinse de incendiu.

București: Incendiu puternic la Piața Matache
La nivel naţional, peste 20% din medicii de familie au peste 70 de ani
România 20 Decembrie 2024, 19:53

La nivel naţional, peste 20% din medicii de familie au peste 70 de ani

Dacă ei şi-ar încheia activitatea acum, ar lăsa comunităţi întregi complet neacoperite, mai ales în mediul rural.

La nivel naţional, peste 20% din medicii de familie au peste 70 de ani
Trafic deschis pe porţiunea de autostradă A7 dintre Focşani şi Buzău
România 20 Decembrie 2024, 18:47

Trafic deschis pe porţiunea de autostradă A7 dintre Focşani şi Buzău

De vineri se circulă pe autostradă între Buzău și Focșani, după ce a fost inaugurat tronsonul de aproximativ 36 de kilometri...

Trafic deschis pe porţiunea de autostradă A7 dintre Focşani şi Buzău