China vizează "investiţiile în sectorul energetic"
Premierul Li Keqiang declară la Bucureşti că statul chinez ar avea la dispoziţie cinci miliarde de euro, destinate sectorului energetic din ţările est-europene.
Articol de Radiojurnal, 27 Noiembrie 2013, 07:21
Proiectele din energie, din infrastructura rutieră şi feroviară, din agricultură sau IT au fost analizate, marţi, în cadrul unor ateliere de lucru la Forumul Economic China-Europa Centrală şi de Est de la Bucureşti.
Potrivit autorităţilor din China, guvernul chinez a deschis o linie de credit de zece miliarde de dolari pentru această regiune.
Cea mai importantă sumă din planul de investiţii al statului chinez, cinci miliarde de euro, este destinată sectorului energiei.
China şi România au semnat 13 acorduri de importanţă majoră.
Investitorii chinezi sunt interesaţi de proiectul reactoarelor 3 şi 4 de la Cernavodă, de Hidrocentrala de la Tarniţa - Lăpuşteşti, de termocentrala Rovinari şi de reabilitarea termocentralei Mintia - Deva.
Anul viitor, "primele contracte"
Ministrul delegat pentru energie, Constantin Niţă, a declarat că primele contracte ar putea fi semnate anul viitor şi a subliniat că, dacă vor fi puse în practică, aceste proiecte ar putea contribui la asigurarea independenţei şi securităţii energetice a ţării noastre.
Oamenii de afaceri din est consideră România o importantă piaţă pentru proiectele în domeniul infrastructurii energetice, după cum a declarat unul dintre participanţii chinezi la atelierul de lucru dedicat sectorului energetic.
"Cred că România este foarte importantă pentru Europa de Est. Este, cred, cea mai mare ţară din zonă. În domeniul infrastructurii, România cred că reprezintă o oportunitate uriaşă, în special pentru proiecte energetice, panouri solare, afaceri de acest gen. Cred că, în viitor, putem avea un anumit tip de cooperare, în special după ce Guvernul chinez a deschis o linie de credit de zece miliarde de dolari pentru această regiune", a spus un om de afaceri chinez.
România doreşte să îşi dezvolte şi infrastructura rutieră şi feroviară.
Prioritară ar fi linia feroviară de mare viteză de la graniţa cu Ungaria până la Constanţa, prin Bucureşti.
Costul proiectului este estimat la 11 miliarde de euro.