Cheltuielile din sănătate "vor fi diminuate"
Cheltuielile din sistemul de sănătate ar putea fi mai mici de la anul cu peste 300 de milioane de euro, după ce va începe să funcţioneze la capacitate maximă sistemul informatic unitar integrat.
Articol de Marilena Frâncu, 29 Iulie 2010, 15:13
Cheltuielile din sistemul de sănătate ar putea fi scăzute de la anul cu peste 300 de milioane de euro, după ce va incepe să funcţioneze la capacitate maximă sistemul informatic unitar integrat.
Este estimarea premierului Emil Boc care a promis că prima etapă, cea de interconectare, va fi încheiată până la sfârşitul acestui an urmând ca în 2011 să fie introduse atât cardul naţional de sănătate, cât şi variantele electronice ale fişelor şi reţetelor medicale.
Sistemul informatic unitar integrat este folosit la decontarea serviciilor medicale oferite de furnizori.
Director de proiect în cadrul CNAS, Marius Stupu, spune că acest sistem este implementat de doi ani de zile şi funcţionează la capacitate maximă la nivelul tuturor judeţelor, dar într-o formă descentralizată.
“Forma descentralizată presupune faptul că o foarte mare parte din datele care sunt preluate de la furnizorii de servicii sunt sincronizate cu sistemul central printr-un proces care se produce în special noaptea şi care produce destul de multe dezavantaje. Până la sfârşitul acestui an vom avea un sistem informatic unic integrat, online” a declarat Marius Stupu.
Sistemul este folosit de doi ani de medicii de familie
Actorii implicaţi în funcţionarea acestui sistem sunt medicii de familie, spitalele, farmaciile, cei aflaţi în relaţie contractuală cu o casă de asigurări de sănătate.
Medicii de familie lucrează cu acest sistem informatic de doi ani şi spun că disfuncţionalităţile apărute sunt generate de necorelarea bazelor de date ale instituţiilor implicate.
"El este presupus să funcţioneze în corelare cu datele pe care sistemul le primeşte de la evidenţa populaţiei, casele de pensii, de la angajatori, serviciile pentru handicap, de la instituţiile de învăţământ, facultăţi.
"Toate aceste date ar trebui să se încrucişeze pentru a valida calitatea de asigurat a pacientului şi să apară decedaţi care au înviat, din start pacienţii vin pentru că apar ca salariaţi în alt judeţ şi îi taie de pe listă şi avem foarte multe probleme din această cauză” a declarat preşedintele Societăţii Naţionale de Medicină a Familiei Rodica Tănăsescu.
La nivelul farmaciilor sistemul unitar integrat nu este încă operaţional, după cum declară Clara Popescu, vicepreşedintele Colegiului Farmaciştilor.
"Cum să fie implementat la nivelul farmaciilor, acest sistem, când de-abia s-a spus că se lucrează la el? Farmaciile au implementat programul de eliberare a medicamentelor, deci fiecare farmacie lucrează după un program iar zilnic raportează on-line consumul de medicamente şi acest consum poate fi văzut pe site-urile caselor de asigurări de sănătate în oricare moment al zilei” a declarat Clara Popescu.
Până la sfârşitul anului viitor autorităţile au dat asigurări că vor fi implementate cardul naţional de sănătate, fişa electronică şi reţeta electronică.
Cardul va da posibilitatea pacientului să certifice calitatea de asigurat în orice moment, precum şi situaţia stării sale se sănătate.
Fişa electronică şi reţeta electronică îi vor permite pacientului ca la ieşirea din spital să aibă inventarul complet al diagnosticului şi al tratamentului, date ce vor putea fi transmise către o altă unitate saitară, mult mai uşor, prin intermediul sistemului informatic.