Cel mai grav accident feroviar din România
Aproximativ o mie de oameni şi-au pierdut viaţa în urma accidentului feroviar de la Ciurea din noaptea de Anul Nou 1916/1917 - mărturie din Centrul de Istorie Orală al SRR.
Articol de RADOR, 30 Ianuarie 2013, 14:47
Unul dintre cele mai grave accidente feroviare din România a avut loc în noaptea de Anul Nou 1916/1917, în timpul Primului Război Mondial.
Trenul, format din 26 de vagoane, era încărcat până la refuz cu soldaţi şi civili, mulţi călătorind între tampoane, pe acoperişul vagoanelor sau în gheretele frânarilor.
Înainte de Iaşi, între Bârnova şi Ciurea exista o porţiune de cale ferată cu o pantă deosebit de mare.
Din cauza aglomerării şi a condiţiilor grele de iarnă, trenul nu a mai putut frâna, s-a răsturnat şi apoi a luat foc în gara Ciurea.
Aproximativ 1.000 de persoane şi-au pierdut viaţa în urma acestui accident.
Unul dintre puţinii supravieţuitori ai acestei catastrofe feroviare, generalul Dumitru Tăutu, îşi aminteşte că trenul era colosal de lung şi format dintr-o amestecătură de vagoane: vagoane de dormit, vagoane pentru misiuni, vagoane pentru restaurant, vagoane de clasa I, a II-a, a III-a şi era tras de două maşini (locomotive).
"Vagoanele de dormit, restaurant, clasa I şi a II-a erau cu încălzire cu calorifere, vagoanele clasa a III-a cu sobe de fier cu cărbuni. Majoritatea vagoanelor erau iluminate cu lămpi cu gaz", susţine generalul Dumitru Tăutu.
La orele 15:00, după trei ore de aşteptare, cu mare greutate trenul se pune în mişcare.
"Gările Zorleni, Crasna, Vaslui se succed cu mari aşteptări în staţii. În toate gările se mai agaţă de tren alţi ostaşi, alţi cetăţeni, majoritatea se urcă pe vagoane", susţine generalul.
Dumitru Tăutu povesteşte şi momentele dramatice după accident.
"Miros de carne friptă se răspândea în văzduh. Din cauza exploziilor care se succedau la intervale mici, cei care mai puteau salva pe câte cineva s-au răspândit pe câmp.
"Din păcate, în mijlocul acestui dezastru atât de îngrozitor şi-au făcut apariţia oameni-hienă care, veniţi din întuneric, dispăreau cu bagajele victimelor care mai scăpaseră de la sinistru. Mai târziu, parte din ei au fost prinşi şi condamnaţi ca jefuitori din timpul catastrofei", îşi aminteşte generalul Dumitru Tăutu.
Înregistrarea cu privire la accidentul de la Ciurea a fost făcută în 1979.
Pe larg citiţi pe site-ul RADOR.