BNR urmăreşte menţinerea solidităţii sistemului bancar
Asociaţiile consumatorilor de servicii financiare, dar şi reprezentanţii mediului de afaceri solicită instituţiilor de credit sprijin pentru cei cu credite în derulare.
Articol de Iulian Olescu, 18 Martie 2020, 05:49
Asociaţiile consumatorilor de servicii financiare, dar şi reprezentanţii mediului de afaceri solicită instituţiilor de credit sprijin pentru cei cu credite în derulare. O parte din bănci au anunţat asemenea măsuri, iar BNR urmăreşte, la rândul său, menţinerea solidităţii sistemului bancar.
Instituţiile bancare caută soluţii tehnice individuale şi legale pentru a veni în întâmpinarea nevoilor clienţilor viabili, de la caz la caz, privind plata ratelor aferente creditelor aflate în derulare şi au luat măsuri pentru asigurarea desfăşurării în condiţii normale a activităţii bancare.
Preşedintele executiv al ARB, Florin Dănescu: Primele măsuri pe care le-am şi implementat au fost ca reţeaua noastră, infrastructura bancară din România să funcţioneze normal, fără sincope. Cel mai important lucru, de fapt, este ca banii să circule în continuare în economie. Noi, în momentul de faţă, vedem că băncile trebuie să ştie ce nevoi are fiecare client în parte. O abordare comună în momentul de faţă nu este cea mai potrivită. Sunt foarte mulţumit de felul în care industria bancară îşi desfăşoară activitatea. Eu nu consider că suntem într-o situaţie de criză, ci într-o situaţie în care trebuie să prevenim cu adevărat o criză. Este bine să alocăm toate resursele posibile către clienţii noştri pentru a ţine continuitatea tranzacţiilor şi banilor din economie, eliminând unele rezerve care, în mod normal, sunt necesare.
Băncile recomandă pe cât posibil ca operaţiunile clienţilor să fie derulate prin mijloace la distanţă: carduri, internet banking, etc. şi militează pentru aprobarea cât mai rapidă a legislaţiei privind semnătura electronică.
Unele instituţii de credit au adoptat deja o serie de măsuri legate fie de amânarea plăţii ratelor pentru una până la trei luni sau de prelungire a perioadei de graţie pentru cardurile de credit, fie de eliminare temporară a costurilor privind utilizarea internet banking-ului, fără a solicita formalităţi birocratice suplimentare, deoarece cele mai multe contracte conţin prevederi legate de situaţiile speciale.
Recomandarea majorităţii băncilor este ca acele persoane care se confruntă cu dificultăţi în achitarea ratelor cauzate de actuala situaţie privind pandemia de coronavirus să contacteze telefonic sau prin mijloace online personalul bancar pentru identificarea unei soluţii.
Consilierul pentru strategie în cadrul BNR, Adrian Vasilescu, subliniază faptul că instituţiile de credit pot adopta măsuri pentru sprijinirea clienţilor, însă fără a-şi pune în pericol activitatea.
Adrian Vasilescu: Prioritatea priorităţilor este imunitatea sistemului bancar şi imunitatea fiecărei bănci în parte, nu înainte de sănătatea oamenilor. Dacă - Doamne fereşte! - cade o bancă sau cad câteva bănci, nimic nu poate fi închipuit a fi mai rău, pentru că, se ştie, când cad băncile, economia o ia la vale după ele. În momentul de faţă, toţi cei cu credite se uită spre bănci şi aşteaptă un gest de mărinimie. Nu poate fi vorba de aşa ceva! Băncile sunt în situaţia de a-şi face calcule raţionale, îşi doresc să intervină cu măsuri care să uşureze situaţia celor care au credite şi care au de plătit rate la bănci, dar, în acelaşi timp, nu-şi pot pune în pericol propria lor funcţionare. Banca Naţională, în momentul de faţă, este mobilizată să facă nişte analize pe sistemul bancar, ce se poate întâmpla. Ne uităm, în primul rând, la soliditatea băncilor. E în regulă. Lichiditatea - e în regulă la această oră, dar pot interveni sincope, pot interveni situaţii de criză. Banca Naţională este pregătită să rezolve astfel de lucurri. În acelaşi timp, se fac analize cu privire la cât se poate întinde coarda în cadrul măsurilor care să vină în ajutorul celor cu credite, cât poate suporta o bancă: o lună, două luni, trei luni; nu cred că mai mult. Mai departe, avem grijă ca populaţia să înţeleagă bine toate aceste adevăruri, că băncile sunt solide, că nu vor fi închise băncile, că bancomatele vor funcţiona continuu, că alimentarea cu bani pentru cei care au conturi bancare va funcţiona normal şi poate să funcţioneze normal. Bancomatele vor funcţiona. Băncile vor funcţiona. Acest mesaj trebuie să fie bine înţeles.
Purtătorul de cuvânt al BNR, Dan Suciu, a precizat, de altfel, recent, că BNR trebuie să ia în această perioadă două categorii de măsuri: una, care vizează menţinerea unei lichidităţi optime în sistemul bancar şi a doua, care prevede păstrarea relativei stabilităţi a cursului şi a dobânzilor în noile condiţii în care pieţele financiare sunt puternic afectate de pandemia provocată de COVID-19.
(PH)