Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Banii plătiți pe rovignetă sau taxele de drum ar trebui "să se reîntoarcă în drum, în întreţinere"

"Apel matinal" - Invitat: Ionuţ Ciurea, director executiv al Asociaţiei Pro Infrastructura.

Banii plătiți pe rovignetă sau taxele de drum ar trebui "să se reîntoarcă în drum, în întreţinere"
Foto: Arhivă / SRR.

Articol de Cătălin Cîrnu, 11 Martie 2024, 09:15

Realizator: Noile perioade de valabilitate pentru taxa de drum şi tarifele stabilite de Guvern sunt de astăzi în vigoare. Rovinieta va fi disponibilă pentru o zi, o lună, două luni sau un an, în loc de o săptămână, o lună, trei luni sau un an, ca până acum. Astăzi şi mâine şoferii nu vor putea să plătească taxa de drum prin SMS, după ce emiterea a fost suspendată temporar şi la miezul nopţii timp de circa trei ore, în vederea actualizării informaţiilor privind perioadele de valabilitate ale acesteia, informează Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, CNAIR. Discută, pe acest subiect, şi nu numai, cu invitatul "Apelului matinal", Ionuţ Ciurea, director executiv al Asociaţiei Pro Infrastructura. Bună dimineaţa!
Ionuţ Ciurea: Bună dimineaţa! Mulţumesc frumos de invitaţie.
Realizator: Mulţumim că aţi acceptat-o. Ne reîntâlnim după ediţia specială în care am stat de vorbă pe peronul Gării de Nord. Sper să nu greşesc, dar comparativ cu alte state, cât de mari sunt sumele plătite de români pentru utilizarea drumurilor publice?
Ionuţ Ciurea: Destul de mici, să ştiţi, şi forţa de cumpărare în continuare, cu excepţia Capitalei şi a câtorva regiuni şi oraşe mari, este destul de scăzută, aşa că nici rovinieta n-ar putea să fie foarte ridicată. Prin alte ţări, nu doar că plătim un soi de rovinietă, care seamănă cu a noastră, în multe multe state europene, şi nu numai, se plătesc per kilometru autostrăzile, drumurile expres şi, din păcate sau din fericire, depinde de cine eşti şi cum priveşti, un sistem de genul ăsta va fi implementat odată sau parţial, împins /în/ România de la spate de normele europene, pe de altă parte şi pentru că taxele totuşi sunt sunt destul de mici. Aşa că probabil că în următorii ani, din ce ştim noi, din 2026, pentru că este o chestiune care ţine şi de PNRR, ar trebui ar trebui un update important la felul în care se colectează taxa de drum, rovinieta, cum o numim acum sau vinietă, o să fie un sistem bazat în special pe cam câţi kilometri facem, cine eşti, cine poluează, cine uzează drumul şi câţi kilometri faci. Ceea ce, din păcate, iarăşi, pentru unii, care o să plătească mai mult, dar din fericire, până la urmă, pentru noi ceilalţi. Este o veste proastă, o să /se/ spună, iarăşi, depinde cum priveşti şi trebuie să ne aliniem... Ştiţi că la noi întâi e taxa şi după aia este drumul...
Realizator: Exact, tocmai.
Ionuţ Ciurea: Trebuie să ne aliniem şi drumul la la aceste noi pretenţii sau cerinţe din partea statului.
Realizator: Ar fi interesant de făcut o comparaţie cu ce se întâmplă în Bulgaria, de exemplu, şi Ungaria, dar şi în Franţa şi Grecia, acolo unde se plăteşte fiecare bucăţică de autostradă.

Ionuţ Ciurea: Da, noi credem că este principiul cel mai sănătos să plăteşti proporţional cu cât foloseşti drumul respectiv, la fel cum plăteşti pentru multe alte servicii.
Realizator: Ca atunci când găseşti locul de parcare, nu? Ai nevoie, plăteşti.
Ionuţ Ciurea: Da. Ai nevoie, plăteşti, dar din păcate, în momentul în care nu ai o reţea foarte, foarte extinsă de drumuri pe care le poţi taxa pe kilometru, adică drumuri expres şi drumuri, cum se cheamă ele cu acces controlat, adică chiar dacă nu sunt autostrăzi, drumuri expres, să fie drumuri naţionale cu două benzi pe sens şi să fie cu acces controlat, astfel încât să le poţi şi taxa, să se circule şi civilizat, să se circule şi în siguranţă, să fie şi de o calitate decentă asfaltul şi, mă rog, în general, până la urmă, asfaltul este ceea ce simte şoferul. Nu e vorba doar de asfalt, trebuie să ai şi siguranţă, trebuie să fie în afara localităţii, ia uite şi vorbim aici de centuri. Ei, în momentul în care ai lucrurile astea puse la punct sau cât de cât puse la punct, poţi să taxezi pe kilometru fără ca şoferul să simtă că este pedepsit. Din păcate, noi nu avem încă această reţea extinsă. Avem aproape 1.100 km - 1.075 km de autostradă şi drum expres în acest moment, în exploatare. O să trecem de 1.100 anul acesta, cu siguranţă. Probabil că anul acesta o să ne ducem tot aşa spre 80 - 100 km noi de autostradă şi drum expres şi până în 2026 - 2027, când o să intre noua rovinietă sau noul sistem de taxare rutieră, e corect spus, în vigoare, probabil că o să mai avem câteva sute de kilometri, dar chiar şi în cel mai bun scenariu n-o să avem reţeaua completă, nu o să avem 3 - 4.000 km sau măcar vreo 2.000 şi ceva, astfel încât să putem să simţim că această nouă taxare şi în special transportatorii o să sufere - deja au fost foarte multe discuţii, mai mult aşa, prin birouri, dar o să se acutizeze aceste discuţii în anii ce vor urma - mai ales transportatorii o să scoată mai mulţi bani pentru noile sisteme de taxare rutieră.
Realizator: Evident, imediat ne vom uita pe tabelul oficial. Vestea bună, cu optimism privind înainte, este că se lucrează pe multe tronsoane de autostradă, dar aveţi idee ce se întâmplă cu sumele strânse din plata rovinietei?
Ionuţ Ciurea: Apropo de acest nou sistem de taxare rutieră, a fost o perioadă de consultare publică şi am fost şi noi implicaţi şi am dat, printre alte elemente tehnice, şi câteva elemente de strategie sau, dacă vreţi, de concept, de concepţie. Ăsta era unul dintre cele mai importante. Trebuie să avem o transparentizare a felului în care unu - aceşti bani se încasează, să ni se comunice, poate nu neapărat, nu ştiu, la jumătate de an, măcar anual, să ni se comunice exact câţi bani au fost strânşi din roviniete sau din noul sistem de taxare şi, doi la mână, să ni se comunice cum au fost cheltuiţi, investiţi, pentru că dacă noi plătim o taxă de drum, cum s-o numi ea, în ce fel o fi ea, pe kilometru, pe ce... cum o fi ea, dar dacă acei bani intră în bugetul consolidat al Companiei de Drumuri şi de acolo îşi pierd urma ba în salarii, ba în te miri ce, nu o să simţim niciodată că noi plătim o taxă de drum, că e taxă de drum. Dacă plăteşti că foloseşti acel drum, că îl uzezi, că-l strici, atunci ia banii pe care eu îi dau din taxa aia sau prin taxa aia şi bagă-i înapoi în drumul respectiv, nu în salarii, nu în altceva. Dacă nu o să se întâmple lucrul ăsta, iarăşi, sistemul o să fie complet netransparent, aşa cum este şi acum, şi şoferii o să simtă această taxă de drum, nu ca pe o obligaţie logică şi normală, firească, că dacă folosesc drumul, hai să-l şi repar, să pun acolo un bănuţ ca să-l repar, mă rog, nu eu, Compania de Drumuri, da, nu să plătesc salariile sau alte te miri ce ineficienţe, ca să fiu diplomat la ora asta, din Compania de Drumuri sau au mai fost aceste, ştiţi cu noua acciză, cu acea taxă în carburant, /.../ carburantului. Păi acolo era mai rău, pentru că intrau banii respectivi la bugetul de stat şi atunci, D-zeu cu mila, că dacă intră în bugetul de stat nu-ţi garantează nimeni sau nu scrie pe nicăieri decât dacă, evident, faci o lege în direcţia asta, să direcţioneze acei bani către drumuri, drumuri naţionale şi reţeaua, aşa cum e, de autostrăzi şi drumuri expres.
Realizator: Da, ideea este ca banii pe care îi plătim pentru vinietă sau pentru taxele de drum să se reîntoarcă, evident, în construcţia...
Ionuţ Ciurea: Să se reîntoarcă în drum, în întreţinere, în primul şi în primul rând, şi în al doilea rând să avem nişte ... poate strategie e mult zis sau măcar nişte idei, nişte principii directoare de felul în care facem întreţinerea acestor drumuri din punct de vedere al confortului şi în primul şi în primul rând, din punctul nostru de vedere, din punctul de vedere al siguranţei rutiere. Dacă avem drumuri sigure şi confortabile, nu vorbesc doar de autostrăzi şi drumurile expres, de drumurile noi, şi vorbesc aici, poate, mai ales de drumurile vechi, teribil de periculoase, proaste - ştim cum sunt, nu trebuie să intru în detalii...
Realizator: Evident.
Ionuţ Ciurea: ... dacă folosim banii din rovinietă acolo, putem să fim mai conştiincioşi data viitoare şi să nu simţim că statul ne bagă din nou mâna în buzunar când schimbi rovinieta, să ştim că o plătim, că banii ăia se întorc în drum.
Realizator: Da, mai este un aspect. M-am uitat cu atenţie pe tabelul oficial al companiei CNAIR: rovinieta de o zi pentru un camion uşor, între 3,5t şi 7,5t costă 4 euro, pentru o dubă de până în 3,5t preţul este dublu - 8,6 euro, iar un microbuz cu 23 de locuri plăteşte rovinietă de 4 euro pe zi, adică la jumătate faţă de o dubiţă. Oare ce algoritm au folosit cei de la CNAIR?
Ionuţ Ciurea: Sunt, într-adevăr, nişte lucruri destul de ciudate acolo, le-aţi observat foarte bine. Probabil că... Bine, acum ştiţi cum e, nici n-ar trebui să ne gândim prea mult să ne dăm seama ce a gândit oficialul din compania de drumuri. Dar dincolo de lucrul acesta, în ideea că ar fi avut o logică, probabil că se încearcă taxarea celor mulţi şi, poate e mult zis, încurajarea celor puţini, astfel încât să strângi cât mai mulţi bani din acele taxe. Adică, dacă ai o anumită categorie de vehicule pe drumurile publice, taxează acea categorie astfel încât să-ţi intre cât mai mulţi bani în buget. E până la urmă o un joc, dacă vreţi, nu într-un sens peiorativ, e ca la economie, între cerere şi ofertă, dacă ai cerere mare, atunci poţi să şi taxezi acea cerere. Dacă nu-ţi circulă nimeni pe drumul ăla, poţi să-i pui tu taxă zero sau 100 sau o cifră arbitrară, pentru că până la urmă cam tot atâţia bani o să-ţi intre în buget. Deci probabil că se uită la cifrele de pe recensământ... pe care, apropo, fac o mică paranteză, ca să ne dăm şi noi seama de ce suntem taxaţi aşa. Recensământul rutier este teribil de netransparent. Nu avem acele cifre detaliate date şi pe sectoare de drum şi poate ar fi o idee, astfel încât să ne dăm seama şi în eventualitatea în care o să taxăm la kilometru, cum o să se reîmpartă. Nu? O să fie foarte interesant dacă taxăm autostrăzile şi drumurile expres...
Realizator: Exact.
Ionuţ Ciurea: ... că nu o să poţi să taxezi DN-urile pe kilometru, nici o ţară nu face asta.
Realizator: Da, dar drumurile expres şi autostrăzile...
Ionuţ Ciurea: O să umple drumurile naţionale, care sunt dublate de autostrăzi, atenţie, şi o să generăm mai multe accidente. Deci trebuie să ne uităm foarte, foarte atent la aceste taxe.
Realizator: Da, şi găsite soluţii, pentru că, ştim bine, preţul carburantului în ţările din vestul Europei pe drumurile naţionale este un pic mai mic decât pe autostrăzi, dar vom mai discuta pe această temă.
Ionuţ Ciurea: Da, da.
Realizator: Îi mulţumesc lui Ionuţ Ciurea, director executiv al Asociaţiei Pro Infrastructura, pentru prezenţa alături de noi...
Ionuţ Ciurea: Mulţumesc şi eu de invitaţie. Drumuri bune tuturor!
Realizator: Da, drumuri bune pentru cei care vă aflaţi la volan, fie şi pasageri, de ce nu, şi uitaţi că trecerea de pietoni este întotdeauna pe carosabil. Ca să punctăm, rovienieta va fi disponibilă pentru o zi, o lună, două luni sau un an, în loc de o săptămână, o lună, trei luni sau un an, ca până acum.

Consultări la Palatul Cotroceni
România 22 Decembrie 2024, 13:36

Consultări la Palatul Cotroceni

La Palatul Cotroceni au fost invitate pentru discuții toate partidele parlamentare, dar deja reprezentanții AUR au boicotat...

Consultări la Palatul Cotroceni
FOTO: Victimele revoluţiei din 1989, comemorate la Sala Radio
România 22 Decembrie 2024, 13:18

FOTO: Victimele revoluţiei din 1989, comemorate la Sala Radio

La monumentul din fața Sălii Radio, foști și actuali angajați ai Radiodifuziunii Române, cadre militare și reprezentanții...

FOTO: Victimele revoluţiei din 1989, comemorate la Sala Radio
Medici: În perioada sărbătorilor de iarnă cuvântul de ordine ar trebui să fie "cumpătare"
România 22 Decembrie 2024, 12:47

Medici: În perioada sărbătorilor de iarnă cuvântul de ordine ar trebui să fie "cumpătare"

Excesele alimentare sau de băuturi alcoolice pot avea uneori consecințe mortale. În toate județele, în zilele de sărbătoare...

Medici: În perioada sărbătorilor de iarnă cuvântul de ordine ar trebui să fie "cumpătare"
Patronatele și sindicatele din turism, nemulțumite de posibila eliminare a voucherelor de vacanță
România 22 Decembrie 2024, 12:04

Patronatele și sindicatele din turism, nemulțumite de posibila eliminare a voucherelor de vacanță

Proprietarii de hoteluri și pensiuni din Clisura Dunării și Băile Herculane spun și ei că posibila eliminare a tichetelor de...

Patronatele și sindicatele din turism, nemulțumite de posibila eliminare a voucherelor de vacanță
MAE: 9 cetățeni români, evacuați de pe insula Mayotte
România 22 Decembrie 2024, 11:41

MAE: 9 cetățeni români, evacuați de pe insula Mayotte

Nouă cetățeni români care se aflau în insula Mayotte au fost preluaţi de o aeronavă aparținând Forțelor Aeriene Franceze.

MAE: 9 cetățeni români, evacuați de pe insula Mayotte
Eroii Revoluţiei, comemoraţi la Monumentul din fața Sălii de Concerte a Radiodifuziunii Române
România 22 Decembrie 2024, 10:23

Eroii Revoluţiei, comemoraţi la Monumentul din fața Sălii de Concerte a Radiodifuziunii Române

11 persoane și-au pierdut viața pentru a apăra Radioul public, una dintre instituțiile asupra căreia, în urmă cu 35 de ani, a...

Eroii Revoluţiei, comemoraţi la Monumentul din fața Sălii de Concerte a Radiodifuziunii Române
Traficul rutier pe drumul din Sinaia spre Cota 1400 a fost închis
România 22 Decembrie 2024, 09:40

Traficul rutier pe drumul din Sinaia spre Cota 1400 a fost închis

Pe sectorul de drum în cauză se va interveni pentru deszăpezire, imediat după ce condițiile meteo vor permite acest lucru,...

Traficul rutier pe drumul din Sinaia spre Cota 1400 a fost închis
CNS "Cartel ALFA" critică eventualele politici de austeritate
România 22 Decembrie 2024, 09:29

CNS "Cartel ALFA" critică eventualele politici de austeritate

CNS "Cartel ALFA" critică eventualele politici de austeritate și măsurile economice bazate pe tăieri și înghețări de venituri.

CNS "Cartel ALFA" critică eventualele politici de austeritate